Ja, det är så vänstern avfärdar fakta som dom inte klarar av att ta in eller argumentera emot.
Kan du visa ett enda exempel på hat hos Petterssons blogg? Att ha olika åsikter är tillåtet i Sverige. Det klassas inte som hat även om många sådana som du kör med den retoriken. Det kallas åsiktsfrihet. Sedan finns det något som kallas yttrandefrihet men den är hotad av de senaste regeringarna som ständigt föreslår försämringar av yttrandefriheten.
 
  • Gilla
hejhopp och 2 till
  • Laddar…
Finns ju ett strukturellt problem med vindkraften, säkert har någon uppmärksammat det tidigare men: det får bara blåsa ”lagom” för att det ska generera nytta. Blåser det mycket över Nordeuropa så blir det elöverskott, priserna dyker och intäkterna minskar till nära eller under noll. Blåser det inget över Noreuropa så genereras ingen kraft, intäkterna från vindkraft (och bidraget) blir därmed nära noll.

Reglermässiga faktorer uteslutna, det bör vara uppenbart för alla att vindkraft enbart kan fungera som komplement till en betydande del baskraft, toppat med reglerkraft. Finns säkert någon klok person som räknat på vad man maximalt kan ha för vindkraft i mixen för att det ska fungera systemiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
jag trodde det var elföretagen som tog den vinsten??
Det är elbolagen som tar över övervinster. Strömmen kostar samma att producera oavsett priset de tar ut.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K Kasper10 skrev:
Det är elbolagen som tar över övervinster. Strömmen kostar samma att producera oavsett priset de tar ut.
Hur stor andel av producerad ström i Sverige tror du säljs till spotpris? ( och sålunda ger producenterna övervinster)
 
Z Zodde skrev:
Hur stor andel av producerad ström i Sverige tror du säljs till spotpris? ( och sålunda ger producenterna övervinster)
Z Zodde skrev:
Hur stor andel av producerad ström i Sverige tror du säljs till spotpris? ( och sålunda ger producenterna övervinster)
Varför vill du att han ska tro? Sitter du på svaret? Du har ju ganska bra koll på predikterade priser om jag har förstått dina tidigare inlägg även om prediktionerna gick "lite" fel gällande december :crysmile:
 
T TommyC skrev:
Varför vill du att han ska tro? Sitter du på svaret? Du har ju ganska bra koll på predikterade priser om jag har förstått dina tidigare inlägg även om prediktionerna gick "lite" fel gällande december :crysmile:
Vems "prediktioner" gick fel i december? Dina lr drar du bara en rövare nu?
 
Jag har nog kommit till beslutet nu att jag lägger ner all opinionsbildning och inlägg. Kommer rösta på Liberalerna, delvis som stödröst för det borgerliga blocket så de inte åker ut och för att de alltid varit för kärnkraft. I övrigt är jag inte överdrivet positiv över deras politik. Med vad som helst för att förhindra att Centern och Miljöpartiet skall ha något som helst inflytande över beslut de närmaste fyra åren.

Skulle det ändå bli en rödgrön regering igen får jag acceptera undergången och förbereda för det.
 
G Galten skrev:
Jag har nog kommit till beslutet nu att jag lägger ner all opinionsbildning och inlägg. Kommer rösta på Liberalerna, delvis som stödröst för det borgerliga blocket så de inte åker ut och för att de alltid varit för kärnkraft. I övrigt är jag inte överdrivet positiv över deras politik. Med vad som helst för att förhindra att Centern och Miljöpartiet skall ha något som helst inflytande över beslut de närmaste fyra åren.

Skulle det ändå bli en rödgrön regering igen får jag acceptera undergången och förbereda för det.
Tack ändå för din insats. Det är ingen mening att engagera sig i Sverige. Det inser nog även Henrik Jönsson snart som bara lyckats samla ihop 30.000 underskrifter i energiupproret. Målet var 100.000 för att han skulle lämna över underskrifterna, och det är ett ganska lågt satt mål. Reinfeldt som jag för övrigt ogillar hade rätt i sin titel på sin bok. SVERIGE - Det sovande folket.
 
  • Gilla
1000konst och 3 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har ingen aning, och det hade varit otroligt lugnande om någon bra expert kan förklara vad planen är. För mej finns det inget egenvärde med kärnkraft om det finns en annan lösning!

Än så länge har vi bara Tysklands exempel att titta på vad gäller att ersätta stabil kraft med vindkraft. Och det är ju inte speciellt uppmuntrande :surprised:
så länge man inte fått till lagring av sol och vind el är det galet att avveckla kärnkraften. Men med det sagt så måste ny el produceras på billigaste tänkbara sätt. I dagsläget är vindkraft billigast i framtiden kan det vara något annat. Men det bör vara miljömässigt bra.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B b50gud skrev:
så länge man inte fått till lagring av sol och vind el är det galet att avveckla kärnkraften. Men med det sagt så måste ny el produceras på billigaste tänkbara sätt. I dagsläget är vindkraft billigast i framtiden kan det vara något annat. Men det bör vara miljömässigt bra.
Varför är det galet? Svenska hushåll kommer investera hundratusentals kronor per hushåll för att anpassa sig. Sverige är nog det bästa landet för en sådan här energipolitik eftersom invånarna glatt betalar ur egen ficka för att lösa problemen som blir.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vems "prediktioner" gick fel i december? Dina lr drar du bara en rövare nu?
Det var du som skrev att terminerna på Nasdaq inte förutsåg prisexplotionen i december. Kommer du ihåg? Rätta mig gärna om jag har fel. Jag och flera frågade hur vi kunde se de avtalade priserna inför denna vinter. Jag måste ha missat svaren på den frågan eller kom det aldrig några svar? Det som däremot kom var att i framtiden ligger avtalade "systempriser" på runt 50 öre/kWh. Kommer du ihåg?

Lr (kass svenska) drar du en rövare nu igen?
 
K Kasper10 skrev:
Det är elbolagen som tar över övervinster. Strömmen kostar samma att producera oavsett priset de tar ut.
Du menar elproducenter och inte elbolag. Elbolag = elhandlare köper elen på börsen och lägger på ett påslag. Det tjänare inte mer bara för att spotpriset är högt.

Däremot tjänar elproducenter med billig produktion mycket på höga elpriser.

Spotpriset sätts efter vad den sista efterfrågade kWh kostar att producera. Så om det är hög efterfrågan så att Karlshamnsverket måste elda olja kommer spotpriset att sättas efter vad de vill ha betalt för att bränna olja. Då kan priset bli 2 kr/kWh. Då tjänar en vattenkraftsproducent vådligt mycket då deras produktionskostnad är 20 öre/kWh. Elhandlaren tjänar fortfarande bara sitt örespåslag.
 
G Galten skrev:
Jag har nog kommit till beslutet nu att jag lägger ner all opinionsbildning och inlägg. Kommer rösta på Liberalerna, delvis som stödröst för det borgerliga blocket så de inte åker ut och för att de alltid varit för kärnkraft. I övrigt är jag inte överdrivet positiv över deras politik. Med vad som helst för att förhindra att Centern och Miljöpartiet skall ha något som helst inflytande över beslut de närmaste fyra åren.

Skulle det ändå bli en rödgrön regering igen får jag acceptera undergången och förbereda för det.
Liberalerna åker troligen ut så din röst är nog bortkastad, tänk en gång till . Ge inte upp. Sverige får inte vara förlorat.
 
K kstenstrom skrev:
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet och nu är jag 12.500:- fattigare
Bor i en enplans villa 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!
Jag kan bara hålla med, 13 papp i december (270 kvm Atemp Jordvärme) brukar normalt binda men det var höga priser redan i somras. Mitt eget fel till en del, sen är det andra problemet tomteverkstan som bestämmer saker de inte reder ut, aka de folkvalda.. men semesterpengarna har man ändå inte kunnat göra av med så lika bra att lassa in dem i stadskassan och i elbolagen, där de gör stor… vinst
Trevlig helg!
 
  • Gilla
kstenstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.