Bergvärme - inverterstyrd vs on/off

  • Antal röster
    80
  • Omröstningen stängd .
Jag står inför ett byte av bergvärmepanna inom en snar framtid. Håller på att samla in offerter från olika leverantörer.

Idag sitter det en IVT Compact 5 och den har jag varit nöjd med. Visst låter den litegrann men inget som stör mig. Kan nästan tycka att det är lite hemtrevligt :)

Men nu ska den som sagt bytas ut, och jag måste sortera bland offerterna... En del förespråkar inverterstyrd framför on/off, men jag känner mig inte helt övertygad om att det är det jag ska välja. Den är lite dyrare i inköp, så vad får jag för de ytterligare tusenlapparna? (En säljare motiverade det med att "du köper ju inte en gammal 240 och kör med idag" men förklarade det inte ytterligare. Tänker för övrigt att det inte är nåt fel på 240 så jag blev nästan lite förnärmad)

Vad säger expertisen här? Är jag ute och cyklar om jag installerar en on/off maskin? Varför ska jag välja en varvtalsstyrd/inverterstyrd?
 
Fördelen med en varvtalsstyrd är att man kan dimensionera den för husets toppbehov utan att den blir överdimensionerad större delen av året. Samma sak går att göra med en on/off och en arbetstank.
Så har du plats för en tank tycker jag det blir en bättre och driftsäkrare lösning.
 
  • Gilla
magnu och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fördelen med en varvtalsstyrd är att man kan dimensionera den för husets toppbehov utan att den blir överdimensionerad större delen av året. Samma sak går att göra med en on/off och en arbetstank.
Så har du plats för en tank tycker jag det blir en bättre och driftsäkrare lösning.
Tackar! Hur fungerar en sån konstruktion med arbetstank?
 
Jag röstade ON/OFF med arbetstank.
 
  • Gilla
vvs facit och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag röstade ON/OFF med arbetstank.
Tack! Hur funkar det med arbetstank?
 
Helt galet at köra med arbetstank med värmepump om inte dimensioneringen är galen. Då tillför du bara en extra förlust.
 
Självklart så antar jag att TS vill täcka hela husets effektbehov. Med ON/OFF så blir det med tank.
Vilka förluster tänker du på då?
 
Finns det ens on/off att köpa än. En arbetstank läcker energi i källaren eller var den står samt att man ökar vattenmängd i systemet. Bäst enrgiöverföring är vi dx. Bättre då att köra direkt ut i huset där man vill ha värmen.
 
Vill man inte ha värme i källaren? Vad är nackdelen med mer vatten i systemet?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vill man inte ha värme i källaren? Vad är nackdelen med mer vatten i systemet?
Det minskar effektiviteten från vp, då varje överföring från olika medier blir en förlust.
Har du då en större massa i mitten med en förlust blir förlusten ändå större.
 
E Emanuel01 skrev:
Finns det ens on/off att köpa än. En arbetstank läcker energi i källaren eller var den står samt att man ökar vattenmängd i systemet. Bäst enrgiöverföring är vi dx. Bättre då att köra direkt ut i huset där man vill ha värmen.
Ja jag har fått offert på en on/off. Bland annat.
 
Kanske borde skrivit att jag har ett enplanshus på 100 kvm. Idag en årsförbrukning på 6500 kWh
 
E Emanuel01 skrev:
Det minskar effektiviteten från vp, då varje överföring från olika medier blir en förlust.
Har du då en större massa i mitten med en förlust blir förlusten ändå större.
Inte sant någonstans.
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Det minskar effektiviteten från vp, då varje överföring från olika medier blir en förlust.
Har du då en större massa i mitten med en förlust blir förlusten ändå större.
Ja, det blir en förlust när man växlar från kylmediet till vatten. Men vad jag vet finns det ingen som kör runt kylmediet i husets värmesystem, så den växlingsförlusten är oundviklig.
Att det blir större förlust för att volymen är större är så fel så jag tror inte du riktigt vet hur det fungerar. Du får nog sätta dig i skolbänken och läsa om fysiken.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Inte sant någonstans.
De va den största lögn ja hört! Så du menar att överföring mellan olika medier inte är energiförbrukande. Bevisar du det har du nobel PRISET!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.