Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
det kan vara att man inte tar hänsyn till den gängse underrapportering av biverkningar.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, en viss underrapportering av biverkningar kan det såklart finnas. Jag var lite stel i armen efter senaste vaccinationen, men så lite så jag knappt tänkte på det. Det rapporterade jag inte in, men det känns ju helt meningslöst.
Det finns även en överrapportering pga. nocebo, dvs. som placebo men där man i stället upplever en försämring som inte finns där.
https://www.theguardian.com/science...eactions-not-caused-by-vaccine-study-suggests
Mer än 2 av 3 biverkningar som upplevs efter en vaccinering upplevs även av de som inte får något vaccin utan bara en spruta med saltvatten (samma som vaccinet är utblandat i):
Writing in the journal Jama Network Open, the researchers describe how after the first injection more than 35% of those in the placebo groups experienced so-called “systemic” side-effects, such as headache and fatigue, with 16% reporting site-specific ailments including arm pain or redness or swelling at the injection site.
Vilket då ska jämföras med de som verkligen fick vaccin:
About 46% reported systemic symptoms and two-thirds experienced arm pain or other localised symptoms at the injection site.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Disktrasan skrev:
Och om vi antar att Perra är under 35, frisk utan underliggande sjukdomar, varit sjuk i covid tidigare med lite torrhosta och väljer att jämföra med 2021 istället hur ser det då ut?
Jag antar att din fråga främst är retorisk och inställningen är att 35åriga perror inte behöver bry sig om vaccin.

Men statistiken för 2021 är inte klar och inte så detaljerad.

Ska vi ändå försöka summera hela covid perioden så hittar vi följande:
(2020 v10 -> 2022 v2) dog 27män i åldersgruppen 30-39 i Covid.

I trafiken så dog 14st 35-44åringar under 2020.
Hur många som satt i bil vet vi inte och 2021 som sagt inte klart.
Men om vi antar att förhållandet mellan döda bilister och döda ickebilisters är i gruppen 35-44 den samma som för hela gruppen. (~50%) så dog då 7st i bil.
Om trenden under 2020 håller i sig i 2021 så blir det 7st till.
Så antagandet är 14st döda män i bil för 2021-2022.

Så trots att döda yngre män är överrepresenterade i trafiken, och att döda yngre män är underrepresenterade i covid-statistiken, så "vinner" Covid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag antar att din fråga främst är retorisk och inställningen är att 35åriga perror inte behöver bry sig om vaccin.

Men statistiken för 2021 är inte klar och inte så detaljerad.

Ska vi ändå försöka summera hela covid perioden så hittar vi följande:
(2020 v10 -> 2022 v2) dog 27män i åldersgruppen 30-39 i Covid.

I trafiken så dog 14st 35-44åringar under 2020.
Hur många som satt i bil vet vi inte och 2021 som sagt inte klart.
Men om vi antar att förhållandet mellan döda bilister och döda ickebilisters är i gruppen 35-44 den samma som för hela gruppen. (~50%) så dog då 7st i bil.
Om trenden under 2020 håller i sig i 2021 så blir det 7st till.
Så antagandet är 14st döda män i bil för 2021-2022.

Så trots att döda yngre män är överrepresenterade i trafiken, och att döda yngre män är underrepresenterade i covid-statistiken, så "vinner" Covid.
Min poäng är kanske dold, men att välja den "värsta" statistiken ger i min värld bara bränsle till elden och en utväg till att helt enkelt bara skita i resonemanget helt och hållet.
 
Unikt namn
D Disktrasan skrev:
Min poäng är kanske dold, men att välja den "värsta" statistiken ger i min värld bara bränsle till elden och en utväg till att helt enkelt bara skita i resonemanget helt och hållet.
Jag förstår inte vad du menar. Vilken statistik är utvald för att vara den värsta och vilket resonemang?
 
P pmd skrev:
Men Malone har ju inte varit delaktig i utvecklingen av något mRNA-vaccin vad jag vet
Nej, det är mycket du och jag inte vet för att all information/kritik som går emot narrativet tystas. Men det börjar röra sig på rätt håll. Ekstrabladet i Danmark erkänner att de misslyckats med att källkritisera all Coronainformation de två senaste åren. https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/vi-fejlede/9072013
 
J
T Texan skrev:
Strunt samma! Nu håller vi oss till ämnet!
Jag tror han helt enkelt svarade fel person. Gissar på B8Q och hon som lyckades med att bli smittad. Vinterdäcken är ju bara bra som liknelse.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
”Samtidigt är frånvaron bland vårdpersonalen på grund av sjukdom, vab eller karantän dubbelt så stor som motsvarande period förra året.”
Det är väldigt liten skillnad i smittspridning mellan ovaccinerade och vaccinerade! Så andledningen till detta kan inte längre skyllas på ovaccinerade!
Graf som visar bekräftade fall av covid-19 per 100 000 invånare för ovaccinerade och vaccinerade upp till vecka 3, 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Men det börjar röra sig på rätt håll. Ekstrabladet i Danmark erkänner att de misslyckats med att källkritisera all Coronainformation de två senaste åren. [länk]
Det som du skriver kan jag inte hitta på sidan utan bara att tidningen skulle ha frågat mer om folk var inlagda pga. eller med covid.
 
BirgitS
T Texan skrev:
Det är väldigt liten skillnad i smittspridning mellan ovaccinerade och vaccinerade! Så andledningen till detta kan inte längre skyllas på ovaccinerade!
[bild]
Det har väl ingen heller påstått när det gäller omikron. Men det är fortfarande en kraftig överrepresentation av ovaccinerade på IVA.
Liniendiagram som jämför antal ovaccinerade och vaccinerade intensivvårdade COVID-19 patienter per åldersgrupp.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-2.pdf
Det hade ju varit väldigt bra för sjukvården om de hade sluppit dessa ovaccinerade som är drygt hälften av de som skrivs in på IVA.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Det är väldigt liten skillnad i smittspridning mellan ovaccinerade och vaccinerade! Så andledningen till detta kan inte längre skyllas på ovaccinerade!
[bild]
Kan du procenträkning? Proportioner?
Om jag berättade för dig att det sitter lika många svenskar som etiopier i ett etiopiskt fängelse, skulle du bli orolig då eller skulle du tycka det är rimligt?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Kan du procenträkning? Proportioner?
Det är väl per 100 00 vaccinerade resp ovaccinerade?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
J
J Jonobe skrev:
Det är väl per 100 00 vaccinerade resp ovaccinerade?
Ah, trodde det var den gamla israeliska diskussionen. Här verkar man ha räknat per kategori. Då pudlar jag:cool::love:
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Kan du procenträkning? Proportioner?
Det är per 100 000 vaccinerade resp. per 100 000 ovaccinerade så det stämmer att lika stor andel vaccinerade som ovaccinerade blev bekräftade fall förra veckan.

Bilden är från presskonferensen men finns med i dagens veckorapport och där finns då följande bildförklaring:
"Figur 1B. Antal bekräftade ovaccinerade fall per 100 000 ovaccinerade invånare och antal
bekräftade vaccinerade fall per 100 000 vaccinerade invånare bland personer 12 år och äldre,
från vecka 25 2021 till och med aktuell rapportvecka"
Under presskonferensen sägs det i stället.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det är per 100 000 vaccinerade resp. per 100 000 ovaccinerade så det stämmer att lika stor andel vaccinerade som ovaccinerade blev bekräftade fall förra veckan.

Bilden är från presskonferensen men finns med i dagens veckorapport och där finns då följande bildförklaring:
"Figur 1B. Antal bekräftade ovaccinerade fall per 100 000 ovaccinerade invånare och antal
bekräftade vaccinerade fall per 100 000 vaccinerade invånare bland personer 12 år och äldre,
från vecka 25 2021 till och med aktuell rapportvecka"
Under presskonferensen sägs det i stället.
Håller med Texan om att det är högt då. Skulle gärna vilja se en bra förklaring
 
J
J Jocke Best skrev:
Håller med Texan om att det är högt då. Skulle gärna vilja se en bra förklaring
Vaccinet skyddar helt enkelt inte så bra mot infektion av omikron (svår sjukdom är en annan sak). Framförallt 2 doser för en tid sedan.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.