Z Zodde skrev:
Blåser det inte får vattenkraften köra extra.
Blåser det kör vattenkraften minimalt lr inte alls.
Därför är vattenkraften vår reglerkraft.
Vattenkraften har inte tillräckligt effekt för att driva 100% av Sveriges konsumtion. Du borde också lära dig begreppen energi och effekt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Vattenkraften har inte tillräckligt effekt för att driva 100% av Sveriges konsumtion. Du borde också lära dig begreppen energi och effekt.
Vem har sagt 100%?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Ganska intressant
"Vulkanbatteri" Fint ska det vara... Det är ett pumpkraftverk, vare sig mer eller mindre.
 
C cbrolin skrev:
Försök förstå skillnaden mellan energi och effekt. Dina siffror handlar om produktionen ett helt år, alltså energi. Vad hjälper det en kall och vindstilla natt? Det krävs en viss effekt för att driva allt som är påslaget samtidigt.
oavsett om vi bygger två reaktorer till så kompenserar dessa bara för de två reaktorer som sitter i vårt nät som ska stängas i tyskland vi har en gemensam marknad via nordpol. vad som krävs är att kunna köra vindkraftsel och sol el när det är vindstilla och molninigt. det gör man genom att producera mycket el när det går och lagra den som vätgas som du sedan använder för att producera el dessa dagar. vi har effektbrist idag byggande av ny kärnkraft löser inte dessa problem då det kommer att ta 10-15 år innan dessa står klara om beslut fattas idag och ingen är beredd att betala för bygget, vindkraften byggs och betalas av privata intresenter så inga skattekronor krävs för investeringen. en sak att beakta att av årets 365 dagar har vi överskott på el 300 så ny produktion behöver bara producera el 65 dagar om året vilket ger höga marginalkostnader på dessa eller sämre lönsamhet på andra anläggningar och vi kunder får betala allt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
G Galten skrev:
Undrar om man borde gå i någon form av ”elförsörjningsterapi”. Det är en osund andel av min tankeverksamhet som går till detta som man ändå inte kan påverka (mer än att rösta i september)

Men det är oerhört frustrerande att inte iaf få en vision hur ett sol/vind-samhälle kan fungera i praktiken. En rimlig plan. Eller finns det ingen plan?
Jag får strunta i det nu och bygga på huset istället
Fan... har själv samma problem, ska snart fortsätta renovera sovrummet i stället;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
B b50gud skrev:
det är det som man måste lösa genom att se till att strömmen går att lagra ex som vätgas den tekniken forskas mycket i där man tänker sig att lagra den i bergrum som finns runt om i vårt land som numera står tomma där man tidigare lagrade bensin diesel etc.

då går vind och solenergi att lagra. det som framöver kommer att styra vårt elpris är inte hur vi agerar i sverige utan hur man löser energiförsörjnngen av Europa, bor man i södra Tyskland och förbrukar 7000kwh i hushållet totalt så har man råd att betala 3-4 ggr så mycket som en Svensk och de är ansluten till samma marknad. så det är marknadskrafterna som kommer att sätta priset tillgång efterfrågan.
Vätgas i bergrum:surprised: . Jag vill inte vistas i närheten! Sen är ju verkningsgraden via elektolys inte direkt lysande:crysmile:
Läggs samma säkerhetskrav på vätgaslagring som kk blir det inte billigt, tex terrorism.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:

Eltunga industrier har leverantörsavtal med elnätsleverantören, där del av avtalet reglerar priset, den lilla insyn jag haft i sådana avtal är att man avtalar ett fast pris.
Så eltunga industrier påverkas inte lika direkt som privatkunder med spot/timpris debitering. Dock kan industrin säkert påverkas långsiktigt om den generella pristrenden pekar uppåt över tid.
 
Z Zodde skrev:
Vem har sagt 100%?
Trodde du menade att vi skulle klara oss med bara vind och vatten. Du skrev till ex att vattenkraften inte behöver köra alls när det blåser bra i vissa lägen. För att klara det måste vi bygga ut något av alternativen. Vind, sol, olja, kol, kärnkraft, import, eller något annat kanske.
 
B b50gud skrev:
oavsett om vi bygger två reaktorer till så kompenserar dessa bara för de två reaktorer som sitter i vårt nät som ska stängas i tyskland vi har en gemensam marknad via nordpol. vad som krävs är att kunna köra vindkraftsel och sol el när det är vindstilla och molninigt. det gör man genom att producera mycket el när det går och lagra den som vätgas som du sedan använder för att producera el dessa dagar. vi har effektbrist idag byggande av ny kärnkraft löser inte dessa problem då det kommer att ta 10-15 år innan dessa står klara om beslut fattas idag och ingen är beredd att betala för bygget, vindkraften byggs och betalas av privata intresenter så inga skattekronor krävs för investeringen. en sak att beakta att av årets 365 dagar har vi överskott på el 300 så ny produktion behöver bara producera el 65 dagar om året vilket ger höga marginalkostnader på dessa eller sämre lönsamhet på andra anläggningar och vi kunder får betala allt.
Kärnkraft om 10-15 år eller lagra energi med vätgas. Hur lång tid tar det att utveckla denna nya teknologi, få tillstånd och sedan bygga? Och vad kostar det? Observera att denna kostnad måste dessutom adderas till kostnaden för vindkraftverken, då lagring inte producerar energi utan bara lagrar. Energin måste först utvinnas (kostnad 1), sedan omvandlas till vätgas via elektrolys (kostnad 2), sedan lagras (kostnad 3), sedan omvandla vätgasen till el i bränsleceller (kostnad 4). Alla dessa kostnader måste adderas och fördelas på energipriset. Men man kanske kan "dra av kostnaden" eller lägga en extraskatt på kärnkraften. Dessutom oklart om bränsleceller kan stabilisera nätet.
 
C cbrolin skrev:
Trodde du menade att vi skulle klara oss med bara vind och vatten. Du skrev till ex att vattenkraften inte behöver köra alls när det blåser bra i vissa lägen. För att klara det måste vi bygga ut något av alternativen. Vind, sol, olja, kol, kärnkraft, import, eller något annat kanske.
Vind byggs väl ut rätt mycket? Sen är det näppe stiltje i hela Sverige samtidigt.
 
G OMathson skrev:
Vätgas i bergrum:surprised: . Jag vill inte vistas i närheten! Sen är ju verkningsgraden via elektolys inte direkt lysande:crysmile:
Läggs samma säkerhetskrav på vätgaslagring som kk blir det inte billigt, tex terrorism.
detta får vi snart besked om det är med vätgas SSAB ska driva sina stålverk därför bygger de vindsnurror nu, jag är inte ingengör men gissar att det finns tekniska lösningar på problemen med att lagra vätgas i stora volymer. verkningsgraden blir sekundär om man har tillgång till billig energi att producera den.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Kärnkraft om 10-15 år eller lagra energi med vätgas. Hur lång tid tar det att utveckla denna nya teknologi, få tillstånd och sedan bygga? Och vad kostar det? Observera att denna kostnad måste dessutom adderas till kostnaden för vindkraftverken, då lagring inte producerar energi utan bara lagrar. Energin måste först utvinnas (kostnad 1), sedan omvandlas till vätgas via elektrolys (kostnad 2), sedan lagras (kostnad 3), sedan omvandla vätgasen till el i bränsleceller (kostnad 4). Alla dessa kostnader måste adderas och fördelas på energipriset. Men man kanske kan "dra av kostnaden" eller lägga en extraskatt på kärnkraften. Dessutom oklart om bränsleceller kan stabilisera nätet.
tekniken kommer att finnas att beskåda i Norrbotten SSAB ska tillverka fosilfritt stål projekt (hybrit) där kommer man att ersätta kol med vätgas som ska produceras med vatten och vindkraft. så långt som det projektet löpt idag så är jag övertygad om att de hittat en lösning. man kör inte miljardinvesteringar på en höft.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vind byggs väl ut rätt mycket? Sen är det näppe stiltje i hela Sverige samtidigt.
Det trodde jag också tills jag började kolla på Kontrollrummet! Men de dagarna som elen var extremdyr levererade vindkraften i Sverige bara typ 200 MW (av ca 12.000 MW installerat). Så det kan vara nära noll vindkraft i hela Sverige.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Får erkänna att jag är inte helt insatt i vätgaslagring och sedermera elproduktion i bränsleceller, men vad jag förstår är det mer eller mindre en skrivbordsprodukt än så länge? Finns det ens någon pilotanläggning i Sverige?

Om vi skrotar kärnkraften helt så pratar vi om > 50% av hela Sveriges elproduktion som skall komma från dessa bränsleceller (iaf en vindstilla vinterdag). För en lekman låter det som ett astronomiskt projekt
kärnkraften står för 28% av sveriges El så vart du fått 50% från vet inte jag vattenkraften är störst med 46% vindkraften 18% och kraftvärme 8% under 2020 vindkraftens andel har sedan dess ökat och övriga minskat i motsvarande grad.
 
G Galten skrev:
Det trodde jag också tills jag började kolla på Kontrollrummet! Men de dagarna som elen var extremdyr levererade vindkraften i Sverige bara typ 200 MW (av ca 12.000 MW installerat). Så det kan vara nära noll vindkraft i hela Sverige.
det beror på att majioriteten av vindkraften finns i Norrland samt att flera anläggningar haft driftproblem som nu är lösta men orsakade driftstopp i nov och dec när det var kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.