Har en IVT 490 i ett hus på 163m2.
Pumpen är 16år så ett byte borde vara nära förestående. Våran förbrukning är endast 12500kw + 3 m3 ved. Ett byte till bergvärme ger lång återbetalningstid men jag ser ändå det som ett alternativ med tanke på elpris och ett förhoppningsvis ökat värde på huset.
Någon med erfarenhet av byte från ivt 490 till bergvärme? Jag förstår att man måste ordna med ventilationen och ett alternativ till det är en kanalfläkt. Ni som gjort bytet, känner ni att det var lyckat?
 
Har ni så låg förbrukning kan man lika gärna välja den nya generationen frånluftsvärmepumpar som IVT 840/860, Comfortzone eller NIBE F730/F750. Förbrukningen med bergvärme blir bara ytterst marginellt lägre och bergvärmen kostar betydligt mer.
 
Vad behövs göras om man installerar tex en IVT840? Läst något om extra isolering på ventilationskanaler. Är det en stor kostnad ?(pumpen står på nedervåningen). Hur mycket elförbrukning uppskattar man att spara på en IVT840 jämfört med IVT490/IVT402?
 
Man behöver kontrollera att avluftskanalen är tillräckligt kondensisolerad. För NIBE F730/F750 gäller PE30, dvs 3 cm tjock kondensisolering. Var i landet står huset?
 
Av det du skriver har vi flera likheter. I mitt fall 1½-plan, 169 m², byggår 2005, årsbehov av el 16 000 kWh. Jag bytte vår IVT 490 till en Nibe S1255-6 förra hösten och årsbehovet av el har gått ner till ca 9 500 kWh.

Men det krävdes flera kringåtgärder. Övervåningens elradiatorer är ersatta med vattenradiatorer. Drog nya isolerade tilluftkanaler och kompletterade frånluftkanalerna. La golv på vinden och placerade ftx-aggregatet där. Fixade även frikyla på tilluften. Borrade 160 m.

Jag har lagt både en hel del pengar och rätt mycket eget jobb, men jag tycker det blivit lyckat. Däremot tveksamt om det går att räkna hem ens med dagens elpriser. En modern frånluftsvärmepump hade säkert blivit billigare, men då hade jag haft kalldraget från fönsterventilerna kvar. Fast om jag skulle sälja huset kanske det är en bra investering?
 
Det verkar vara isolering med ett plasthölje runt på avluftningskanalen hela vägen från pumpen och upp genom vinden och ut. Ser ut att vara 3cm. Huset står i Västra Götaland. Ser att IVT inte tillverkar 840/860 längre utan hänvisar till 402 som ju motsvara min 490 som jag tycker är för klen eftersom elpatronen börjar gå in redan vid ca +4 ute. Men Nibe F730/750 skulle ju funka lika bra antar jag. Då kan det ju inte vara några problem att uppgradera? Vad gissar du på i energibesparing??
 
P Per L skrev:
Av det du skriver har vi flera likheter. I mitt fall 1½-plan, 169 m², byggår 2005, årsbehov av el 16 000 kWh. Jag bytte vår IVT 490 till en Nibe S1255-6 förra hösten och årsbehovet av el har gått ner till ca 9 500 kWh.

Men det krävdes flera kringåtgärder. Övervåningens elradiatorer är ersatta med vattenradiatorer. Drog nya isolerade tilluftkanaler och kompletterade frånluftkanalerna. La golv på vinden och placerade ftx-aggregatet där. Fixade även frikyla på tilluften. Borrade 160 m.

Jag har lagt både en hel del pengar och rätt mycket eget jobb, men jag tycker det blivit lyckat. Däremot tveksamt om det går att räkna hem ens med dagens elpriser. En modern frånluftsvärmepump hade säkert blivit billigare, men då hade jag haft kalldraget från fönsterventilerna kvar. Fast om jag skulle sälja huset kanske det är en bra investering?
Intressant. Jag har vattenburna radiatorer på övervåningen så det bytet skulle jag slippa. Men FTX system har jag nog redan strukit då jag antagit att det blir för dyrt. Men helt klart bäst komfort. Frikyla på tilluft är också värt endel.
 
Om man antar Skövde med dimensionerande vinterutetemperatur DVUT -15,5° och räknar i NIBE's gamla dimensioneringsprogram så skulle bergvärme F1255-6 bara spara några hundra kWh mer per år än frånluftsvärmepump F750. F1255-6 skulle klara ner till -10° innan el-patron behövs och F750 ner till -7°. Har man ett modernt välisolerat hus blir skillnaden väldigt liten. Bergvärme rekommenderas av NIBE bara om huset är större än 200 kvm eller man kopplar på garage och/eller pool.
 
Då hänger det bara på om jag redan har PE30 isolering. Vad tror du?
Jag bifogar en dålig bild.
 
  • Översikt av isoleringsmaterial med synlig gul mineralull och silverfärgad folie i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som rejält med isolering men det får inte finnas några springor utan måste vara helt tätt utanpå isoleringen även i anslutningen till frånluftsvärmepumpen. Bäst att prata med installationsfirman och att de ser över det hela. Isolertejp av proffskvalitet är mycket bra att ha. Vanlig silvertejp torkar ut med åren. Vill man ha en NIBE (eller någon annan) värmepump nu så är det säkert väntetid p.g.a. pandemin, el-smockan och komponentbrist så det finns gott om tid att kolla upp saker om man inte måste ha ny panna akut.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tack för all info. Tanken är att vänta med installationen till efter sommaren men innan hösten och kylan kommer igen om bara min ivt 490 håller till dess… Då kanske hysterin lagt sig lite efter pandemi, komponentbrist och galna elpriser…
 
Intressant diskussion. Följer. Jag funderar också att byta från FLVP till BVP inom ett par år men är inte säker att det är värt.

Hus byggt 2010, har 1,5 plan på 165 kvm, golvvärme på nedre plan. Har i nuläget en gammal Bosch EHP 2.0 EW som går ganska mycket på tillskott. Elförbrukningen ligger på 22000 kWh/år varav hela 75-80 % går åt uppvärmning och varmvatten.

För mig är största frågan om nästa VP ska bli bergvärme eller en nyare FLVP (typ Bosch Compress 3800i). Självklart blir driftskostnaden mindre med bergvärme trots att installationen kostar mer (vilket jag kan acceptera). Det som stör mig dock är att många säger att man måste skaffa FTX ventilation när man installerar bergvärme vilket jag helst vill slippa. Låter för besvärligt att såga vägar och dra nya luftkanaler i ett nytt hus.

Hur resonerar ni?
 
Om huset är byggt 2010 på 165 kvm och elförbrukningen är 22000 kWh så är något galet! Fungerar nuvarande frånluftspump så kompressorn sparar energi? Borde spara runt 8000 kWh/år.
 
J Josth skrev:
Om huset är byggt 2010 på 165 kvm och elförbrukningen är 22000 kWh så är något galet! Fungerar nuvarande frånluftspump så kompressorn sparar energi? Borde spara runt 8000 kWh/år.
Jag funderade på det ett tag faktiskt men jag hittar inga uppenbara fel. Det är ganska kallt på vinter här och förbrukningen bara för FLVP (övervakar med easyserv) kan gå upp till 3000 KWh/månad mellan december och februari. Men kallt är det från oktober till april. Som sagt går FLVP ganska mycket på elpatron när det är under +5 grader ute. Jag gissar att kompressorn fungerar eller det står i alla fall att den är igång om jag kollar på inställningar.

Förra ägarna deklarerade en elanvändning på 18000 kWh men de bodde inte här året runt och vad vet jag hur varmt de ville ha.

I energideklarationen som gjordes vid försäljning står så här på åtgärder: "Byggnaden har redan en sådan låg förbrukning att det är svårt att hitta energibesparingar som är ekonomiskt försvarbara."

Hur kan man kolla om kompressorn fungerar som det ska?
 
Ert hus borde ha en total elförbrukning på någonstans 12000 - 14000 kWh/år. Att det står att kompressorn går i displayen har inget att göra med om kompressorn faktiskt går och fungerar som den ska. Vilka temperaturer går det att läsa av i displayen? T.ex. GT6 hetgastemperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.