Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Grupp 3 är alltså gruppen "Data just doesn't add up". Det är alltså de som inte tror på %G, gift eller magneter, men inte heller tror på statistiken från sjukhusen om att ovaccinerade, i snitt blir sjukare än vaccinerade om man jämför med samma åldersgrupp? För självkalrt ska man jämföra med samma åldersgrupp, det vore ju galet att jämföra en 80-åring med en 20-åring, oavsett om man sätter 20-åringen som ovaccinerad och 80-åringen som vaccinerad eller tvärtom.
Jag skulle säga att de ser att det inom vården och staten finns en stor bias mot vaccin. Det kan vara små saker som att vaccinerade på en vårdinställning räknas som ovaccinerad i statistiken om de är 3 eller färre. Det kan vara att statistiken för sjukhusinläggningar inkluderar covidsmittade som är inlagd av andra anledningar, det kan vara att man inte tar hänsyn till den gängse underrapportering av biverkningar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kan vara små saker som att vaccinerade på en vårdinställning räknas som ovaccinerad i statistiken om de är 3 eller färre.
Det där är direkt felaktigt och sker inte.

Om det är tre eller färre tar man inte med detaljer om dessa fall av integritetsskäl men de räknas alltid med i totalen och utifrån den del av statistiken som de tillhör.

Sprid inte felaktig information tack.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att de ser att det inom vården och staten finns en stor bias mot vaccin. Det kan vara små saker som att vaccinerade på en vårdinställning räknas som ovaccinerad i statistiken om de är 3 eller färre. Det kan vara att statistiken för sjukhusinläggningar inkluderar covidsmittade som är inlagd av andra anledningar, det kan vara att man inte tar hänsyn till den gängse underrapportering av biverkningar.
Hur menar du nu?

Om en person ligger på sjukhus, säg på IVA och vårdas för något att än Covid-19 så skriver man ändå att de vårdas för Covid-19?
Att man skriver in att någon har Covid-19, utöver det de vårdas för är egentligen inget problem, det är viktigt att göra för att de behöver hanteras annorlunda, pga smittspriddningsrisken. Däremot ska man såkalrt inte basera sin statistik på det, men är det så man göra, när vi talar om allvarligt sjuka?

Om tre personer vårdas på IVA så räknas de alltså alla tre som ovaccinerade, oavsett om de är det eller inte?
Jag antar att man även gjorde sådana kraftiga missar när man gjord fas-3-studierna då?

Ja, en viss underrapportering av biverkningar kan det såklart finnas. Jag var lite stel i armen efter senaste vaccinationen, men så lite så jag knappt tänkte på det. Det rapporterade jag inte in, men det känns ju helt meningslöst.

Jag tror det finns en stor bias, även bland vaccin-skeptiker. Det kan vara så att man övervärderar en annekdotisk händelse, eller undervärderar de som avlidit eller behövt sjukhusvård, om man inte känner någon.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
timmelstad timmelstad skrev:
Det där är direkt felaktigt och sker inte.

Om det är tre eller färre tar man inte med detaljer om dessa fall av integritetsskäl men de räknas alltid med i totalen och utifrån den del av statistiken som de tillhör.

Sprid inte felaktig information tack.
@harry73
Dessutom är det färre än tre, dvs. om det är en eller två och det gäller nationellt och inte per sjukhus.

Här är en sån bild och det är ju mycket lätt att se att det finns en del låga värden till höger så två är alltså ändå lägre och därmed spelar det ingen som helst roll om det är 0,1 eller 2 jämfört med de mycket högre kurvorna till vänster.
Graf som visar rullande medelvärde av nya COVID-19 fall på IVA per 100 000 invånare uppdelat på ålder och vaccinationsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...19/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka1.pdf
 
  • Gilla
timmelstad och 1 till
  • Laddar…
En tragisk historia bland många.

""Den tjeckiska folksångaren Hana Horká har dött i covid-19, efter att hon avsiktligt smittats av viruset, rapporterar New York Post.

Hana Horká, som var medlem i det internationella bandet Asonance, dog i söndags, 57 år gammal. Dödsfallet bekräftas av den förtvivlade sonen Jan Rek, som uppger att hon ”ville smittas av viruset hellre än att vaccinera sig”, skriver Prague Morning."" Aftonbladet
 
P
T Texan skrev:
Så fruktansvärt beklämmande @pmd Lägg ner det och försök vara medmänsklig.
Förklara gärna vad du menar med "fruktansvärt beklämmande". Jag förstår inte riktigt varför du tycker att jag inte är medmänsklig.
 
P
harry73 harry73 skrev:
det finns ett antal här i tråden som är kritiska mot hur man tvingar folk att vaccinera sig, men som samtidigt har tagit sprutan.
I Sverige tvingas ingen att vaccinera sig. Om det hade varit fallet, så hade jag varit mycket kritisk till det, och jag har tagit sprutan (tre stycken).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att de ser att det inom vården och staten finns en stor bias mot vaccin.
För vaccin, skulle jag snarare säga, men det kanske var det du menade?
Men det är med rätta eftersom vaccin är en av de största medicinska framgångarna någonsin genom tiderna.
Det kan vara små saker som att vaccinerade på en vårdinställning räknas som ovaccinerad i statistiken om de är 3 eller färre. Det kan vara att statistiken för sjukhusinläggningar inkluderar covidsmittade som är inlagd av andra anledningar, det kan vara att man inte tar hänsyn till den gängse underrapportering av biverkningar.
Det kan nog vara allt det där, men förekommer det? I hur stor utsträckning?
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, en viss underrapportering av biverkningar kan det såklart finnas. Jag var lite stel i armen efter senaste vaccinationen, men så lite så jag knappt tänkte på det. Det rapporterade jag inte in, men det känns ju helt meningslöst.
Biverkningar som förekommer med hög frekvens i de kliniska studierna blir ju självfallet välkända så om det förekommer underrapportering av dem när vaccinet används så spelar det inte så värst stor roll.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
perra i skogen perra i skogen skrev:
Joo visst. Är ju en jättebra jämförelse mellan ett lagstadgat krav för trafiksäkerhet mot ett "frivilligt" vaccin..
.

Risken för mig är ju betydligt större att bli svårt skadad/dö i en krock utan bälte än bli detsamma utan vaccin om jag får viruset.
Man kan ju läsa och tolka statistiken som man vill.
Men.... döda i covid 2020: 9743

Trafiken 2020
Döda: 204
Svårt skadade: 1645
Lindrigt skadade: 13709
Det innefattar all trafik, inkl. fotgängare, cyklister, och tung trafik m.m.

Risken att dö i covid under 2020 var alltså ca 48ggr högre än dö i trafiken.

Väljer vi ut endast bilar och döda/svårt/lindrigt så får vi 106/722/8037 = 8865

Fler dör i covid än ens är med om en trafikolycka i bil. Så det kan ju tyckas mer rationellt att köra utan bälte än att välja bort vaccinet. :thinking:
 
  • Gilla
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju läsa och tolka statistiken som man vill.

Fler dör i covid än ens är med om en trafikolycka i bil. Så det kan ju tyckas mer rationellt att köra utan bälte än att välja bort vaccinet. :thinking:
Eller så kan man vänta tills vi haft covid lika länge som vi haft bilar och se hur många som dör årligen då och om beprövad vetenskap och åtgärder har lyckats reducera dödligheten på något vis. Kanske genom att ta fram vaccin, läkemedel och vårdmetoder som minskar dödligheten avsevärt.

Om man nu ska göra relevanta jämförelser och ta i beaktande hur ett samhälle som baserar sin evolution på lärande och vetenskap utvecklas och agerar.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju läsa och tolka statistiken som man vill.
Men.... döda i covid 2020: 9743

Trafiken 2020
Döda: 204
Svårt skadade: 1645
Lindrigt skadade: 13709
Det innefattar all trafik, inkl. fotgängare, cyklister, och tung trafik m.m.

Risken att dö i covid under 2020 var alltså ca 48ggr högre än dö i trafiken.

Väljer vi ut endast bilar och döda/svårt/lindrigt så får vi 106/722/8037 = 8865

Fler dör i covid än ens är med om en trafikolycka i bil. Så det kan ju tyckas mer rationellt att köra utan bälte än att välja bort vaccinet. :thinking:
Hade det varit sommar och vackert väder i stället för snöstorm så skulle jag förmodligen tagit fram min gamla veteranbilsjänkare och kört, utan bälte, till vaccineringen. På vägen dit, eller hem, kanske jag skulle stannat och köpt ett paket cigariller, livsnjutare som jag är.

Hade jag haft kvar motorcykeln så hade jag förmodligen tagit den.

Sån är jag.

Vaccinet tar jag för att försöka göra vad jag kan för att hjälpa samhället och sjukvården att klara av pärsen som ovaccinerade för tillfället verkar ställa med.
Jag vill ju att sjukvården ska kunna ta hand om mig också om jag skulle råka ut för något.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju läsa och tolka statistiken som man vill.
Men.... döda i covid 2020: 9743

Trafiken 2020
Döda: 204
Svårt skadade: 1645
Lindrigt skadade: 13709
Det innefattar all trafik, inkl. fotgängare, cyklister, och tung trafik m.m.

Risken att dö i covid under 2020 var alltså ca 48ggr högre än dö i trafiken.

Väljer vi ut endast bilar och döda/svårt/lindrigt så får vi 106/722/8037 = 8865

Fler dör i covid än ens är med om en trafikolycka i bil. Så det kan ju tyckas mer rationellt att köra utan bälte än att välja bort vaccinet. :thinking:
Och om vi antar att Perra är under 35, frisk utan underliggande sjukdomar, varit sjuk i covid tidigare med lite torrhosta och väljer att jämföra med 2021 istället hur ser det då ut?
 
  • Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förklara gärna vad du menar med "fruktansvärt beklämmande". Jag förstår inte riktigt varför du tycker att jag inte är medmänsklig.
Strunt samma! Nu håller vi oss till ämnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.