Hej,

Vi går i tankarna att bygga eget och jag har hittat en tomt jag eventuellt skulle vilja kontakta ägaren av och se om han vill sälja. Det är en sjötomt i en (dyr) stad på cirka 7k kvm och jag gissar att minst cirka 4k av det är vatten. Det såldes en i samma område (ett par hus bort), ej sjötomt, med ett kvadratmeterpris långt under vad vi kan betala.

Jag räknar således med att kunna betala en rejäl premium för det som ligger på torra land, men hur mycket kostar vatten? Om vi räknar med ungefär samma pris som torra land blir det helt plötsligt långt mycket dyrare än vad vi kan betala istället och vi kommer se rätt dumma ut som hör av oss och frågar om han vill sälja när vi är några miljoner kort.

Det skulle vara intressant att höra era tankar och erfarenheter av vad det brukar kosta.

Tack på förhand.
 
  • Gilla
patrikejohansson
  • Laddar…
Det som kostar(är värt nåt) är väl egentligen strandlinjen?
Själva vattnet borde vara billigt. Om det inte är exceptionellt bra hummer/kräft-vatten.
Kolla med en mäklare.
 
  • Gilla
Flyttgubbe
  • Laddar…
Skulle säga noll skillnad om det inte är en lång pir/kaj/brygga ut som ökar värdet lite.
 
L lat skrev:
Det som kostar(är värt nåt) är väl egentligen strandlinjen?
Själva vattnet borde vara billigt. Om det inte är exceptionellt bra hummer/kräft-vatten.
Kolla med en mäklare.
Nej, jag tror inte det är något speciellt med detta vatten.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle säga noll skillnad om det inte är en lång pir/kaj/brygga ut som ökar värdet lite.
Menar du att dessa kvm vatten inte borde göra någon skillnad på priset?

Tack för era svar!
 
  • Gilla
FKRI
  • Laddar…
Som sagt vattenytan borde bara påverka marginellt.

Men är det en tomt du får bygga något på? Låter som strandskydd gäller för tomten.

Just sjötomter har en prisbild som avviker totalt från närliggande tomter. Vi tittade för ett par år sedan på ett fritidshus som låg som "andra" hus från stranden. Det fanns strand tillgänglig ca 150m avstånd. Huset var på ca 100 kvm. Det såldes för ca 2 milj. Tidigare samma år hade huset som som diagonalgranne med strandtomt såts för 7,5 milj. Huset var en stuga på 40 kvm. Troligen inte möjligt att bygga större pga. strandskyddet. jag har sett liknandne prisskillnader på fler ställen. Så det går inte att få en uppfattning om priset på en strandtomt baserat på "nästan" strandtomt. Det är en helt annan marknad. Det här är ett par år sedan, nu under förra året gick strandtomterna i området för 12 milj och uppåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt vattenytan borde bara påverka marginellt.

Men är det en tomt du får bygga något på? Låter som strandskydd gäller för tomten.

Just sjötomter har en prisbild som avviker totalt från närliggande tomter. Vi tittade för ett par år sedan på ett fritidshus som låg som "andra" hus från stranden. Det fanns strand tillgänglig ca 150m avstånd. Huset var på ca 100 kvm. Det såldes för ca 2 milj. Tidigare samma år hade huset som som diagonalgranne med strandtomt såts för 7,5 milj. Huset var en stuga på 40 kvm. Troligen inte möjligt att bygga större pga. strandskyddet. jag har sett liknandne prisskillnader på fler ställen. Så det går inte att få en uppfattning om priset på en strandtomt baserat på "nästan" strandtomt. Det är en helt annan marknad. Det här är ett par år sedan, nu under förra året gick strandtomterna i området för 12 milj och uppåt.
H hempularen skrev:
Som sagt vattenytan borde bara påverka marginellt.

Men är det en tomt du får bygga något på? Låter som strandskydd gäller för tomten.

Just sjötomter har en prisbild som avviker totalt från närliggande tomter. Vi tittade för ett par år sedan på ett fritidshus som låg som "andra" hus från stranden. Det fanns strand tillgänglig ca 150m avstånd. Huset var på ca 100 kvm. Det såldes för ca 2 milj. Tidigare samma år hade huset som som diagonalgranne med strandtomt såts för 7,5 milj. Huset var en stuga på 40 kvm. Troligen inte möjligt att bygga större pga. strandskyddet. jag har sett liknandne prisskillnader på fler ställen. Så det går inte att få en uppfattning om priset på en strandtomt baserat på "nästan" strandtomt. Det är en helt annan marknad. Det här är ett par år sedan, nu under förra året gick strandtomterna i området för 12 milj och uppåt.
Ja, du kan definitivt ha rätt i att strandskydd gäller. Det ligger ett litet hus av något slag på tomten men knappt tillräckligt för att husera katterna. Det är dock ett bostadsområde och i stort sett alla grannar har hus som inkräktar på strandskyddet, kan det spela in i huruvida man får bygga eller ej?
 
Du måste leta upp områdets detaljplan om det finns någon. Finns det ingen så gäller troligen strandskydd och då är det väldigt svårt att bygga nytt hus om det inte redan finns en permanentbostad på fastigheten
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ett område jag vet rätt lite om. Bef. närliggande bebyggelse kan vara ett skäl för dispens. Men det kan vara tvärtom också. Om ”er tomt” täpper till en access för allmänheten.
Om detta är i anslutning till ett bostadsområde, så kan det finnas en detaljplan som upphäver strandskyddet. Ligger den nya tomten utanför detaljplanen, så hjälper det inte.

Men på beskrivningen låter det som detta kan bli väldigt dyrt. 7000 kvm i ett sådant läge. Antag att det går att göra 4-5 strandtomter av det, då skulle markägaren troligen kunna få ut 25 milj. eller mer. Då med antagande att detta är i någorlunda attraktivt läge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det viktiga är om den finns eller inte... och inte hur stor den är...

Den hjälper om du vill lägga ut sjövärme tex.

För övrigt ger dig den ingenting vad jag vet... Men man kan väl stå på bryggan och jaga bort folk som kommer nära..´

/ATW
 
Nej, allemansrätten påverkas inte av fastighetsgränser på det viset.
 
H hempularen skrev:
Ett område jag vet rätt lite om. Bef. närliggande bebyggelse kan vara ett skäl för dispens. Men det kan vara tvärtom också. Om ”er tomt” täpper till en access för allmänheten.
Om detta är i anslutning till ett bostadsområde, så kan det finnas en detaljplan som upphäver strandskyddet. Ligger den nya tomten utanför detaljplanen, så hjälper det inte.

Men på beskrivningen låter det som detta kan bli väldigt dyrt. 7000 kvm i ett sådant läge. Antag att det går att göra 4-5 strandtomter av det, då skulle markägaren troligen kunna få ut 25 milj. eller mer. Då med antagande att detta är i någorlunda attraktivt läge.
Jag tror definitivt att det kan bli dyrt, men större delen av kvm ligger i vattnet och det är inte möjligt att göra göra mer än en tomt av det. Men jag ska kolla om jag kan hitta en detaljplan och se om jag kan få lite klarhet i det.
 
Här på gatan såldes ett par större fastigheter med strandtomt vid olika tillfällen. Den ena med en stor sjöyta. Som motprestation för att få stycka tomter och bygga fick vattnet och stranden överlåtas till kommunen (sthlm). Med andra ord får man troligen inte behålla stranden om man vill bygga på tomten. I bästa fall får man placera en båtbrygga på stranden.
 
F Flyttgubbe skrev:
Jag tror definitivt att det kan bli dyrt, men större delen av kvm ligger i vattnet och det är inte möjligt att göra göra mer än en tomt av det. Men jag ska kolla om jag kan hitta en detaljplan och se om jag kan få lite klarhet i det.
generellt så ligger värde för en tomt i byggrätten. En tomt som är dubbelt så stor som en annan är oftast bara marginellt dyrare, såvida inte den extra ytan kan bli en tomt till.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Leta upp detaljplan eller områdesplan hos kommunen eller på deras hemsida och lägg ut en bild på denna här så ska "experterna" tolka ;)
 
Om det är 7000 kvm tomt, där merparten är vatten så låter det som att landmassan kvar att bygga på ligger väldigt nära strandlinjen. Då är det ju i högsta grad lämpligt att utreda vad man kan bygga i ett första skede.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.