A
P Paxman skrev:
Det är tyvärr allt för vanligt...folk har inte förmågan att se längre än den egna nästippen. Inför val tittar man på vilket parti som vill höja just de bidrag man själv är berättigad till, vilka höjningar/sänkningar av skatter som berör just mig själv, vilka infrastruktursatsningar som kommer göra just mitt liv bättre. Det är exakt därför vi har företeelsen "valfläsk". Partierna tar pulsen på den enfaldiga väljarbasen för att hitta precis det som efterfrågas, och så lovas det guld och gröna skogar bara de får rösterna.

Om jag hade gått enbart efter vad som skulle vara bäst för mig i min livssituation så hade jag röstat på ett helt annat parti än det jag gör. Men jag ser den stora bilden: vilket parti tror jag för bäst politik för Sverige. För det som är bäst för Sverige är det som kommer göra att alla får det bättre. Visst, vissa kanske får det "lite mer bättre" än andra och det kan ju tyckas orättvist...men livet är inte rättvist och kan aldrig bli det. Med oansvarig politik (som elmarknaden) kan hela ekonomin mer eller mindre haverera, vilket kommer drabba precis alla medborgare, rik som fattig, sydlänning som norrlänning. Så även om man bor i Norrland och valt bundet för el så är de höga elpriserna verkligen inget att glädjas åt. Även om just dina elräkningar är trevlig läsning så kommer det leda till höjd inflation, vilket leder till att du kommer drabbas av att priset på Norrlands Guld och Ettans lössnus höjs. Lägg till att tillverkarna av ölen och snuset även de får högre kostnader pga elpriset.

Det finns helt enkelt inga vinnare i den här situationen. Jo, regeringen...eftersom de får in många miljarder extra i skatt. Miljarder de kommer slå sig för bröstet över i valrörelsen och sedan lova ut till folket. De enfaldiga i väljarbasen kommer stå och applådera, helt omedvetna om att det är deras egna pengar som den oansvariga energipolitiken stulit från dem som de får tillbaka smulorna av.
”Alla andra tänker bara på sig själva, så jag måste vara den som tänker på mig”
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Det är tyvärr allt för vanligt...folk har inte förmågan att se längre än den egna nästippen. Inför val tittar man på vilket parti som vill höja just de bidrag man själv är berättigad till, vilka höjningar/sänkningar av skatter som berör just mig själv, vilka infrastruktursatsningar som kommer göra just mitt liv bättre. Det är exakt därför vi har företeelsen "valfläsk". Partierna tar pulsen på den enfaldiga väljarbasen för att hitta precis det som efterfrågas, och så lovas det guld och gröna skogar bara de får rösterna.

Om jag hade gått enbart efter vad som skulle vara bäst för mig i min livssituation så hade jag röstat på ett helt annat parti än det jag gör. Men jag ser den stora bilden: vilket parti tror jag för bäst politik för Sverige. För det som är bäst för Sverige är det som kommer göra att alla får det bättre. Visst, vissa kanske får det "lite mer bättre" än andra och det kan ju tyckas orättvist...men livet är inte rättvist och kan aldrig bli det. Med oansvarig politik (som elmarknaden) kan hela ekonomin mer eller mindre haverera, vilket kommer drabba precis alla medborgare, rik som fattig, sydlänning som norrlänning. Så även om man bor i Norrland och valt bundet för el så är de höga elpriserna verkligen inget att glädjas åt. Även om just dina elräkningar är trevlig läsning så kommer det leda till höjd inflation, vilket leder till att du kommer drabbas av att priset på Norrlands Guld och Ettans lössnus höjs. Lägg till att tillverkarna av ölen och snuset även de får högre kostnader pga elpriset.

Det finns helt enkelt inga vinnare i den här situationen. Jo, regeringen...eftersom de får in många miljarder extra i skatt. Miljarder de kommer slå sig för bröstet över i valrörelsen och sedan lova ut till folket. De enfaldiga i väljarbasen kommer stå och applådera, helt omedvetna om att det är deras egna pengar som den oansvariga energipolitiken stulit från dem som de får tillbaka smulorna av.
Du vet att du är en del av den enfaldiga väljarbasen va? Eller anser du att du är liiite smartare och liiite bättre än alla andra och alla andra är enfaldiga fån?
 
  • Gilla
BCAB och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du vet att du är en del av den enfaldiga väljarbasen va? Eller anser du att du är liiite smartare och liiite bättre än alla andra och alla andra är enfaldiga fån?
Trampade jag på en öm tå där?

Väljarbasen består av många kategorier, där den enfaldiga är en. Det finns allt från de som inte kan ett smack om politik/är totalt ointresserade som därför avstår från att rösta, till de som röstar på ett parti för att maken/pappa/grannen/någon kändis gör det, till samhällsvetare som har förmågan att utföra avancerade analyser av politiken de olika partierna för.

Så nej, jag anser inte att jag tillhör den enfaldiga väljarbasen. Jag är påläst, allmänbildad och intresserad av världen utanför min personliga sfär vilket gör att jag kan göra ett underbyggt val när jag lägger min röst. Att du lägger in en elitistisk värdering i det säger mer om dig än om mig.
 
G Granström2 skrev:
Vet inte vad du yrar om. Vi har haft akut elbrist i Sverige sedan sommaren 2020 då Karlshamns oljekraftverk fick startas. Har funnits god till till att sätta sig in i den situation som miljöpartiet skapat.
Har man ändå av enastående dumhet fortfarande obundna avtal så saknar man förmåga att sköta sin ekonomi.
Många som inte klarar att sköta sin ekonomi av olika orsaker sätts ju under överförmyndare. Nu ska folk av samma orsak ha statsbidrag så att de kan fortsätta missköta ekonomin och fortsätta skrodera om sitt obundna avtal.
Socialdemokraterna lägger fram det här beslutet som signalpolitik. Folk ska få intrycket av att man nu övergivit sin bindning till det lilla 4% partiets sverigeförstörnde politik.
du fattar fortfarande inte, du bara förutsätter att alla har valt obundet frivilligt. Så är det för en del, men jagvyrar fan inte. Skulle jag binda på 1,2 eller rent av 10 år för 2 spänn kWh när mitt avtal skulle bindas om tycker du?
 
H
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Hur mycket skatt och moms har staten fått in? Det "kostar" inte staten ett skvatt, dessa pengar har de fått in och mer därtill på det högre elpriset, skatten och momsen som räknas på det höga elpriset.
Har inte själv så hög elförbrukning, så det blir 0.00 men för den skull tycker jag att de som har fått höga elräkningar ska få tillbaka (moms och skattepengar). Har svårt att kalla det för bidrag när man betalar mer skatt och moms på de höga elräkningarna. Detta höga elpris var inte beräknat. De flesta gör vad de kan utifrån sina förutsättningar för att minska elförbrukningen, det är ju inte direkt kul att få elräkning oavsett pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
Tycker också detta är helt fel, kommer antagligen bli samma sak med huslånen när räntorna går upp och många kör med rörliga räntor "för det är ju billigast" antingen kör man rörligt och riskerar stora räkningar eller så binder man sina avtal och vet vad man har för utgifter...

och till alla som "mitt avtal gick ut xxx" ja, det är jävligt surt, möjligtvis dessa som skulle få bidrag istället för alla?

som det är nu belönas hushåll som förbrukar mycket el vilket är helt bakvänt mot vad världen står inför, uppmuntra till att förbruka mindre inte tvärt om!
 
  • Gilla
BCAB och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur mycket skatt och moms har staten fått in? Det "kostar" inte staten ett skvatt, dessa pengar har de fått in och mer därtill på det högre elpriset, skatten och momsen som räknas på det höga elpriset.
Har inte själv så hög elförbrukning, så det blir 0.00 men för den skull tycker jag att de som har fått höga elräkningar ska få tillbaka (moms och skattepengar). Har svårt att kalla det för bidrag när man betalar mer skatt och moms på de höga elräkningarna. Detta höga elpris var inte beräknat. De flesta gör vad de kan utifrån sina förutsättningar för att minska elförbrukningen, det är ju inte direkt kul att få elräkning oavsett pris.
Vill bara inflika att staten inte ökat intäkten på energiskatten, den är oberoende av elpriset och per kWh...

Intäkten från moms på elhandel har däremot bringat in en ansenlig extra summa till staten, enligt regeringen ska det vara i närheten av ett nollsummespel. Om det stämmer eller inte vågar jag inte sia om men spontant känns det som man omfördelar från andra sektorer än privatmarknaden... Att hushållselen skulle inbringa så mycket extra moms håller jag för osannolikt, priset har ju inte snittat 4 SEK/kWh...
 
H HEM2121 skrev:
Hur mycket skatt och moms har staten fått in? Det "kostar" inte staten ett skvatt, dessa pengar har de fått in och mer därtill på det högre elpriset, skatten och momsen som räknas på det höga elpriset.
Har inte själv så hög elförbrukning, så det blir 0.00 men för den skull tycker jag att de som har fått höga elräkningar ska få tillbaka (moms och skattepengar). Har svårt att kalla det för bidrag när man betalar mer skatt och moms på de höga elräkningarna. Detta höga elpris var inte beräknat. De flesta gör vad de kan utifrån sina förutsättningar för att minska elförbrukningen, det är ju inte direkt kul att få elräkning oavsett pris.
Vem bryr sig om momsen? Det är statligt ägda Svenska kraftnäts kapacitetsavgifter som ligger till grund för det höga elpriset för kunder i SE3 och SE4. Denna avgift redovisas dock ej på fakturan.
 
P PurreP skrev:
Vill bara inflika att staten inte ökat intäkten på energiskatten, den är oberoende av elpriset och per kWh...

Intäkten från moms på elhandel har däremot bringat in en ansenlig extra summa till staten, enligt regeringen ska det vara i närheten av ett nollsummespel. Om det stämmer eller inte vågar jag inte sia om men spontant känns det som man omfördelar från andra sektorer än privatmarknaden... Att hushållselen skulle inbringa så mycket extra moms håller jag för osannolikt, priset har ju inte snittat 4 SEK/kWh...
Staten ökar intäkten av energiskatten vid varje årsskifte då den numera automatisk höjs 1 januari varje år. Så även i år.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Staten ökar intäkten av energiskatten vid varje årsskifte då den numera automatisk höjs 1 januari varje år. Så även i år.
med tanke på att vi Skåningar netalar danska elpriser, borde vi då inte betala danska öl och bränslepriser då? Var på Kastrup och hämtade syrran idag. Tankade Diesel för 16.30L. 4.90 billigare än Statoil tog när jag körde i morse. Och på Netto köpte jag 2 6-pack Nörrebro Bryghus Winter Ale för 15dkk st. Alltså 15 Dkk per 6-pack!

Vi svenskar är för snälla, vi borde göra som fransmännen, blockera vägar och spraya gödsel på regeringsbyggnader.
 
  • Hand håller två 6-pack Northern Star Ale från Nörrebro Bryghus, inomhus med matta och hund i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Batte_ och 4 till
  • Laddar…
H
V vik_tor skrev:
Vem bryr sig om momsen? Det är statligt ägda Svenska kraftnäts kapacitetsavgifter som ligger till grund för det höga elpriset för kunder i SE3 och SE4. Denna avgift redovisas dock ej på fakturan.
Momsen blir ju mer i kronor när elpriset är högre.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Momsen blir ju mer i kronor när elpriset är högre.
Tänkte inte på det, öhhhhh
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Momsen blir ju mer i kronor när elpriset är högre.
Dessutom är det moms på skatten, så höjd skatt vid nyår ger högre moms.
 
H
M MartinP666 skrev:
Dessutom är det moms på skatten, så höjd skatt vid nyår ger högre moms.
Ja, så är det!
 
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Detta är ju långt över rimlig förväntan, och flera orsaker sammanverkar på ett olyckligt sätt, som de flesta inte ens förstår att de hänger ihop.
- Tysklands mycket snabba och fortsatt pågående avveckling av kärnkraft
- Svensk avveckling av kärnkraft, minskat från 50 -> 30% av elproduktionen
- Utebliven vind (Blåst som minst 20GW av byggt 220GW i EU)
- Ryssland passar på att destabilisera Tyskland/EU genom extrem prissättning på naturgas, som är vad Tyskland kan ersätta sin avstängda kärnkraft med när det inte blåser. Och det senaste energislaget in på marknaden - sätter HELA elpriset på denna. Så alla får betala gaspris, om det finns tillräckligt med nät,
- Planerbar el (vatten/kärn/kol/olja/gas) kan inte ersättas av oplanerbar el (sol/vind) för folk och företag slutar inte använda el bara för att det mojnar
- Sverige har bara brist de kallaste och mest vindstilla dagarna - men det sammanfaller ofta med samma problem i andra länder
- Sverige har lovat att exportera upp till 70% av den el vi producerar
- Vår smala lycka är att näten inte håller för att sälja all el söderut, då hade priserna slagit igenom i hela landet

Vi har effektivt förstört vår energiförsörjning, och när den nu skall fördubblas på 20 år för grön omställning fattas stora mängder.

https://timbro.se/smedjan/fanatikerna-forstorde-sveriges-elforsorjning/
 
  • Gilla
Batte_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.