T TryBran skrev:
Hej.
Någon som har ett tips på en dammsugare med ungefär följande spec:

- Robust byggkvalitet
- minst 3 m sugslang
- lång kabel
- verktygsautomatik
- okej pris på påsar (kan beställas från utlandet vid behov)
- 1500-4000 kronor i budget.
- ”bra” ljud. Gärna så tyst det går och helst inte särskilt vinande.
- bra filterrengöringsmetod
- robusta hjul

Stihl 122e ?
Bosch GAS 35?
jag har en gas 35 L Afc. Den uppfyller alla krav utom priset tror jag. Jag gav typ 4700 när den va nedsatt för några år sedan. Ljudet är bra. Dock när man har filterrengöringen på så slår den ju rätt hårt och för liv.

tillägg: jag använder min privat men absolut inte bara till finlir utan den används till all möjlig skitgöra precis som den är lämpad till. Betongslipning. Gipsdamm och annat som brukar vara tufft mot dammsugare. Det märkliga är att filtret ska vara i när man våtsuger. Den har aldrig riktigt blivit dig lik sedan jag sög ur det sista från badtunnan med den. Bäst är nog att köra 2 separata filter när man byter så småningom, ett gammalt till våtsug och det fräscha till torra saker.
 
Redigerat:
G gmanhem skrev:
Vi har numera en Multi II 30T och är nöjda!
Denna har vi också och tycker den är fantastisk.
 
Jag har också Nilfisk Multi II 30T Inox och med inox-varianten kan du även ställa motorvarvet med en ratt. Enda skillnaden annars är rostfri behållare eller plastbehållare. Jag är supernöjd med min och 4 meter slang är suveränt. Skulle inte vilja byta till en med kortare slang. Kolla Proshop.se som brukar ha bra priser på dammsugaren.

https://www.proshop.se/Dammsugare/Nilfisk-Dammsugare-MULTI-II-30-T-INOX-VSC-EU/2578581
 
Den ser ju onekligen kompetent ut. Tack för informationen.
 
J
Skulle köpa en wd6, men så dök en nilfisk 26-21 upp för 1800:- på nån kampanj.
Är verkligen nöjd! Dammsugat MYCKET betongdam (med fleecepåse) samt mycket vatten när grannens källare svämmade över.
 
Suga betongdam? Jaha? Såpass alltså? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
J
mexitegel mexitegel skrev:
Suga betongdam? Jaha? Såpass alltså? :rofl:
Oups... :oops:

Och så var det den där ramsan med lamm, damm och ramm
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Jag har också Nilfisk Multi II 30T Inox och med inox-varianten kan du även ställa motorvarvet med en ratt. Enda skillnaden annars är rostfri behållare eller plastbehållare. Jag är supernöjd med min och 4 meter slang är suveränt. Skulle inte vilja byta till en med kortare slang. Kolla Proshop.se som brukar ha bra priser på dammsugaren.

[länk]
Köpte den där modellen för ett par veckor sedan och är vansinnigt nöjd.
 
T TryBran skrev:
Hur är ljudet på den? Är det bekvämt att köra utan kåpor?
Den låter som en ordentlig dammsugare men inga problem att köra utan kåpor. Har sugit insidan av taket på vinden nyligen, väldigt skönt med den långa slangen, även om den kan vara utvägen ibland också. Fyllde en påse med hundraåriga spindelnät.
 
Kan rekommendera Kärcher wd6 p. Bra o hyffsat billiga påsar, bra filter, bra sug, stryktålig, köpte förlängningsslang och grenuttag som extra. Kört min i 5 år utan problem.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag har en fråga inför köp av denna Nilfisk 30 Multi 30 T: I specifikationen står att man får köra max 1100 W i verktygsuttaget. Problemet är att flera av mina verktyg drar mer. Har ni kört mer effekt än 1100 W?
 
Wigert Wigert skrev:
Jag har en fråga inför köp av denna Nilfisk 30 Multi 30 T: I specifikationen står att man får köra max 1100 W i verktygsuttaget. Problemet är att flera av mina verktyg drar mer. Har ni kört mer effekt än 1100 W?
Ja, hade en 1800 W bordssåg kopplad på autostartuttaget ett tag och inget löste ut.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Jag köpte precis en Nilfisk 26-21, mycket nöjd än så länge (dock bara använt några veckor). Förstår faktiskt inte varför Kärcher WD6 eller Nilfisk Multi 30 varianterna är så populära här på forumet när denna löser deras svagheter till samma pris.
[länk]
Är intresserad av 26-21 eller 21-21 (verkar vara samma men mindre?). Förstår inte heller varför man skulle välja multi 30 över aero när den senare både är kraftigare och tystare?

Hur är blåsfunktionen på 26-21? Är det tillräckligt för att exvis blåsa löv?
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
F fangalid skrev:
jag gick från biltemas grovis till en bosch GAS 35 L AFC. Kan vara ett av de köpen jag är mest nöjd med nu når ångesten över priset lagt sig. Men inser såklart att alla inte är beredd att lägga dom pengar på
Hittade detta (ryska) klipp. Från ca 4 min in i klippet börjar det bli intressant
[media]Köper påsar och filter från profilter.eu efter gediget tips från detta forum.
Spännande tråd, jag är ute efter en ny grovis efter att jag i vredesmod likviderade min Bosch GAS 35M - sämsta köpet jag gjort för 7000kr 😕


Blev lite sugen på 26-21 men saknar dränage hål för vatten. Ofta har jag behov av att suga upp ett par liter och det blir meckigt att behöva gå iväg och tömma vatten konstant.

Tyckte också det kändes lite B att Nilfisk lyfter fram ”platt topp för optimal förvaring” och ”gummiband straps för slangen”.

Lutar ut att jag provar en kärscher wd6 men är rädd för att den är lite för klen för mina jobb.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Spännande tråd, jag är ute efter en ny grovis efter att jag i vredesmod likviderade min Bosch GAS 35M - sämsta köpet jag gjort för 7000kr 😕


Blev lite sugen på 26-21 men saknar dränage hål för vatten. Ofta har jag behov av att suga upp ett par liter och det blir meckigt att behöva gå iväg och tömma vatten konstant.

Tyckte också det kändes lite B att Nilfisk lyfter fram ”platt topp för optimal förvaring” och ”gummiband straps för slangen”.

Lutar ut att jag provar en kärscher wd6 men är rädd för att den är lite för klen för mina jobb.
Har du redan vart uppe och rört dig bland 7K-modellerna är det bättre du köper en Festool så att du är nöjd sen. En CTL26 brukar ligga runt 7K och även CTL36 går att bita där ibland.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.