BirgitS
V växelventil skrev:
Men ska vi som inte har skäggväxt sluta använda munskydd då menar du.Nu börjar väl du resonera väldigt konstigt.
Det har jag aldrig skrivit. Det var ytterligare ett exempel på munskydd som används felaktigt. Som komplettering till det som har tagits upp tidigare under dagen.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men hade folket på vårdcentralen skäggväxt?
Hur ska jag veta det?
Jag var ju inte där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du noga läst vad WHO och ECDC skriver?
Så vitt jag minns från deras rapporter skriver de att det kanske är så att munskydd hjälper en del men att det är osäkert om det är så. WHO:s underlag 2020 utgick i huvudsak från undersökningar i sjukhusmiljö och med andra virus.
Har du läst vad de skriver och rekommenderar?

Direkt citat: "Masks are a key measure to reduce transmission and save lives."
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Kan du svara på frågorna i stället?
Alltså i det exempel som inlägget handlar om så hade inte personen smittat fler personer utan munskydd än med ett felaktigt använt munskydd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag aldrig skrivit. Det var ytterligare ett exempel på munskydd som används felaktigt. Som komplettering till det som har tagits upp tidigare under dagen.
Och det är väl egentligen helt irrelevant (och odiskutabelt) att det finns människor i världen som använder munskydd felaktigt. Detta är ju bara ett halmstrå ni förnekare använder för att avleda diskussionen, gång efter gång, efter gång.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Har du läst vad de skriver och rekommenderar?

Direkt citat: "Masks are a key measure to reduce transmission and save lives."
Jo, jag vet det sedan mer än 1,5 år när det gäller just WHO. Men jag vill veta och förstå mer så jag läste därför vad de hade för underlag för sitt påstående.
 
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Och det är väl egentligen helt irrelevant (och odiskutabelt) att det finns människor i världen som använder munskydd felaktigt. Detta är ju bara ett halmstrå ni förnekare använder för att avleda diskussionen, gång efter gång, efter gång.
Nej, det är ju ytterst relevant om det är den gruppen som gör att det inte går att se att munskydd har någon nämnvärd effekt ute i verkligheten i olika länder. Jag har aldrig föreslagit att man ska sluta använda munskydd inom sjukvården.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså i det exempel som inlägget handlar om så hade inte personen smittat fler personer utan munskydd än med ett felaktigt använt munskydd.
Fast nu skrev ju du i generella termer om andel av folk som använder munskydd fel och om att män har skäggväxt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag aldrig skrivit. Det var ytterligare ett exempel på munskydd som används felaktigt. Som komplettering till det som har tagits upp tidigare under dagen.
Men om det nu skulle vara en person som har skäggväxt och satt munskyddet fel på vårdcentralen att om du själv har munskydd rätt är det då inte bra om du minskar risken för att du själv exponeras av gubben med skägget?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ju ytterst relevant om det är den gruppen som gör att det inte går att se att munskydd har någon nämnvärd effekt ute i verkligheten i olika länder. Jag har aldrig föreslagit att man ska sluta använda munskydd inom sjukvården.
Men varför ska man använda munskydd inom sjukvården och inte ute på platser som FHM rekommenderar?
 
  • Wow
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men om det nu skulle vara en person som har skäggväxt och satt munskyddet fel på vårdcentralen att om du själv har munskydd rätt är det då inte bra om du minskar risken för att du själv exponeras av gubben med skägget?
Men munskydd fungerar ju dåligt när det gäller att skydda bäraren. Har du sett några labbtester med munskydd för det?
Alla som jag har sett har handlat om hur munskydd filtrerar utandningsluften.

Vill man skydda sig från att bli smittad får man antingen använda något bättre än kirurgskydd eller visir.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men varför ska man använda munskydd inom sjukvården och inte ute på platser som FHM rekommenderar?
Jag har inte sagt att man inte ska använda munskydd inom sjukvården och där Fohm rekommenderar det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men munskydd fungerar ju dåligt när det gäller att skydda bäraren. Har du sett några labbtester med munskydd för det?
Alla som jag har sett har handlat om hur munskydd filtrerar utandningsluften.

Vill man skydda sig från att bli smittad får man antingen använda något bättre än kirurgskydd eller visir.
Måste du har labbtester för att om du har munskydd på dig och försöker spotta på en spegel och om du nu lyckats få det ut på sidorna så går det inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Måste du har labbtester för att om du har munskydd på dig och försöker spotta på en spegel och om du nu lyckats få det ut på sidorna så går det inte.
Det där var ju då ytterligare ett exempel på smittspridning från personen som bär munskyddet och inte tvärtom. Sen verkar du ha en konstig uppfattning om hur virus sprids.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där var ju då ytterligare ett exempel på smittspridning från personen som bär munskyddet och inte tvärtom. Sen verkar du ha en konstig uppfattning om hur virus sprids.
Ja inte tusan går det inte spotta genom ett munskydd men du verkar tro det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.