nino nino skrev:
Har en vanlig mätare idag, en sån med roterande siffror och 4 små skivor som snurrar
Hur rapporterar du förbrukningsdata ?
 
På papper, eller via en hemsida där man fyller i manuellt
 
nino nino skrev:
På papper, eller via en hemsida där man fyller i manuellt
Då skickar mätaren inte någon trådlös signal.

Det enda bra alternativ jag vet om är detta:

https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device

Men då behöver du ström där.
 
Där vattenmätaren sitter så kommer inkommande sen går det vidare direkt ner i golvet och upp på ett annat ställe i ett blivande förråd.
Finns det nån variant man kan köpa själv och montera dit och få avläsning?

Går lite för mycket vatten i huset så jag tänkte om man kunde presentera uttaget i nån snygg graf senare i trapphuset, tänkte sätta upp en skärm där med lite info osv
 
Det finns pulsgivare att eftermontera på många vattenmätare men då behöver du något som plockar upp pulserna och skickar informationen vidare.

Vet du hur gammal vattenmätaren är? De skall bytas med jämna mellanrum så du skulle kunna göra av dig till vattenverket och fråga när det skall göras. De flesta mördare som monteras numera har fjärravläsning. Nästa problem är att signalen oftast är krypterad och det är långt ifrån säkert att vattenverket vill dela med sig av nyckeln.
 
zarkov zarkov skrev:
Det finns pulsgivare att eftermontera på många vattenmätare men då behöver du något som plockar upp pulserna och skickar informationen vidare.

Vet du hur gammal vattenmätaren är? De skall bytas med jämna mellanrum så du skulle kunna göra av dig till vattenverket och fråga när det skall göras. De flesta mördare som monteras numera har fjärravläsning. Nästa problem är att signalen oftast är krypterad och det är långt ifrån säkert att vattenverket vill dela med sig av nyckeln.
Den är relativt nybytt
Såg att det fanns mätare med pulsgivare att köpa, skulle kunna montera en sån efter vanliga mätaren.
En raspberry pi borde kunna fixa att ta hand om pulserna?
 
nino nino skrev:
En raspberry pi borde kunna fixa att ta hand om pulserna?
Ja, absolut. Kolla med vattenverket om du kan få ut wmbus-nyckeln (kem-filen) så kan du läsa av den trådlöst med en usb-ansluten SDR (radiomottagare). Vissa kommuner ger ut dem, andra inte.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, absolut. Kolla med vattenverket om du kan få ut wmbus-nyckeln (kem-filen) så kan du läsa av den trådlöst med en usb-ansluten SDR (radiomottagare). Vissa kommuner ger ut dem, andra inte.
Vad kostar en sån mätare om man köper en egen då?
Har som sagt möjlighet att montera en sån efter den vanliga vattenmätaren
 
nino nino skrev:
Vad kostar en sån mätare om man köper en egen då?
Har som sagt möjlighet att montera en sån efter den vanliga vattenmätaren
1500-2000 för en digital mätare, lite billigare för en med bara pulsutgång. Googla på tex Kamstrup Multical 21.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har en Multical 21, men Sundbyberg/Norrvatten, verkar inte ge ut nycklar. Detta då de enligt uppgift, alla abbonenter i Sundbyberg samma nyckel här, konstigt nog. Obra lösning.

Tänkte läsa av med kamera, men det är ett bök att får bra belysning osv.
Multical är ju bra för att man snabbt får fram om det förbrukas vatten, pulsmätarna brukar (väl?) mest skicka en puls efter typ 10 liter, vilket kanske funkar bra för allmän förbrukningsloggning iofs.
 
Köper man en egen borde man väl få nyckeln?
 
Ja, rimligen. Jag vet inte hur det funkar, kanske måste man programmera upp varje mätare?
Men det känns lite puckat att köra två Multical "på raken". Men iofs, kanske endå är den bästa lösningen, om det går att få till. Någon kanske har gjort just detta här?
 
vespaman vespaman skrev:
Ja, rimligen. Jag vet inte hur det funkar, kanske måste man programmera upp varje mätare?
Men det känns lite puckat att köra två Multical "på raken". Men iofs, kanske endå är den bästa lösningen, om det går att få till. Någon kanske har gjort just detta här?
Jag har en analog mätare med manuell avläsning på inkommande vatten från vattenverket
 
Som föreslagits, så är väl en kameraavläsning en variant att prova, tror det är enklare på en gammal mätare, eftersom kontrasten är bättre på visarna. På en Multical tror jag man måste ha flera led:ar för att få en belysning som är bra nog att använda. Eller, jag fick iaf inte till det med en LED.

Men om du tänker skaffa en multical 21, så kolla upp att den är okrypterad, eller om den som säljer kan programmera upp den först, om det behövs.
 
Jag fick inte ut min nyckel från Varbergs VA-bolag, VIVAB. Jag mailade och frågade och blev uppringd av en gubbe som var väldigt tveksam till att jag behövde den och sa att de ville ha 150 kr/mån för den. Jag argumenterade lite med honom men gav upp och tänkte köra på en PiCam med OCR istället. Tack för tipsen om flera LED, jag skall ha det i åtanke. Jag måste också komma på hur jag skall kunna sätta kameramodulen tillräckligt nära vattenmätaren, vanligen fokuserar den bara på avstånd över 50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.