engs
tttomten tttomten skrev:
Jag tycker det är tydligt, bara jag som inte läst ordentligt och antagit något som absolut inte står.
Kör timpris själv så berörs inte men går man in på compricer och söker på rörligt avtal får man referenser till spotpris. Så det är inte alls konstigt om folk i stort tror detta.
Om priset i slutändan är beroende på hur skicklig de man anställt att upphandla el / prissäkra, hur förbrukningsmönstret är bland andra kunder är etc. Bör "spotpris" inte få nämnas i marknadsföringen heller.
 
A AxelJa skrev:
Själv bestrider jag hela beloppet över 100öre per kWh då jag har blivit vilseledd av kundtjänst hos mitt elhandelsbolag som avfärdade min oro för framtida priser över 100öre i snitt per månad, när jag ringde för 2 år sedan.

Jag har rörligt-pris avtal och ej spot-pris avtal. Mitt kWh pris baserar sig enligt villkoren på elhandelsbolagets inköpspris.

Inköparna hos mitt elhandelsbolag har misslyckats med att via terminer och avtal säkra ett inköpspris under 100 öre.

Jag kommer ej betala för deras misstag.


Elhandelsbolaget kan ej stänga av min ström eller driva in via kronofogden då jag har en giltig anledning att bestrida. Det kommer få avgöras i tingsrätten där ärendet med nuvarande handläggningstider bör tas upp under 2023.

Men om du var orolig för 2 år sen, varför tog du rörligt? Varför inte en lösning som passar dig bättre, tex Fast, rörligt med tak?

oavsett vad killen/tjej på KS sa, så är det du som bestämmer vilket avtal du vill ha.

Önskar dig lycka till att driva detta vidare.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kör timpris själv så berörs inte men går man in på compricer och söker på rörligt avtal får man referenser till spotpris. Så det är inte alls konstigt om folk i stort tror detta.
Använder man inte sportpris, utan slutpriset kanske blir beroende på hur skicklig de man anställt att upphandla el, prissäkra, hur förbrukningsmönstret är bland andra kunder är etc. Bör "spotpris" inte få nämnas i marknadsföringen heller.
Men det är ju baserat just på spotpriset för förbrukad el. Hur skulle de annars beskriva det?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du svarade inte på hur du anser att ditt pris ska följa nordpools pris om det är upphandlat i förväg.
Jag har aldrig sagt att jag anser att mitt pris skall följa Nordpools pris. Enligt mitt avtal skall mitt pris följa elhandelsbolagets inköpspris.

Elhandelsbolaget behöver egentligen inte köpa in en enda kWh via Nordpool enligt vad jag nu läst på i dokument riktade till personer som avser starta upp elhandelsbolag. Men för att uppfylla balansansvaret så blir det den enklaste vägen för den del av kundernas förbrukning som man ej kan täcka upp via sina bilaterala avtal med elproducenter.

Det säger sig ha självt att det inte finns någon anledning att vi har en oreglerad marknad med 200 st elhandelsbolag om alla måste köpa in sin el via Nordpool. Då får alla elhandelsbolag alltid samma inköpspris.

Det är som att ICA, Coop och varenda matbutik bara får köpa in från en enda handelsplats där alla får betala samma pris. Du hör väl själv hur korkat det låter.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju baserat just på spotpriset för förbrukad el. Hur skulle de annars beskriva det?
Då det skiljer sig från spotpriset på ett för slutkund ej transparent sätt, så är det inte direkt baserat på spotpris.

Så då bör man skilja på de (om någon) som kan leverera att sant spotpris + påslag och de som blandar in andra parametrar som ej går att verifiera som slutkund.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Priset på elbörsen är aldrig det som slutkunden betalar. Elcertifikat måste köpas. Avgifter till NordPool ska betalas. SvKs balanskostnader ska betalas. Skatter ska betalas. Dessa är delar som alltid läggs på elpriset. Utöver det lägger elhandelsbolaget på egna avgifter; Det är ju inte gratis att ha en organisation som handlar el och skriver avtal med kunder. SÅ har du ditt rörliga elpris.

Det är inte jätteknepigt att googla om man är osäker på hur elpriset beräknas. Så här förklarar Vattenfall:

Förutom spotpriset på elbörsen tillkommer fast elcertifikatsavgift, inköpskostnader, påslag, årsavgift samt moms. Detta utgör ditt slutliga pris.
Att elmarknaden i sin helhel är jätteknepig är det däremot ingen tvekan om.

De som inte har förstått ovanstående rekommenderas att undvika att klaga och skaffa sig ett fastprisabbonemang.
 
  • Gilla
Berndtan och 7 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kör timpris själv så berörs inte men går man in på compricer och söker på rörligt avtal får man referenser till spotpris. Så det är inte alls konstigt om folk i stort tror detta.
Om priset i slutändan är beroende på hur skicklig de man anställt att upphandla el / prissäkra, hur förbrukningsmönstret är bland andra kunder är etc. Bör "spotpris" inte få nämnas i marknadsföringen heller.
Compricer är en tredjepartstjänst som självklart marknadsför sig mot vad dom tycker ger mest. Då är det ju dom som ska förbjudas använda spotpris i sin marknadsföring, och det kanske redan är i tassemarken vad vet jag. Anmäl dom så får vi se.
 
R
A AxelJa skrev:
Jag har aldrig sagt att jag anser att mitt pris skall följa Nordpools pris. Enligt mitt avtal skall mitt pris följa elhandelsbolagets inköpspris.

Elhandelsbolaget behöver egentligen inte köpa in en enda kWh via Nordpool enligt vad jag nu läst på i dokument riktade till personer som avser starta upp elhandelsbolag. Men för att uppfylla balansansvaret så blir det den enklaste vägen för den del av kundernas förbrukning som man ej kan täcka upp via sina bilaterala avtal med elproducenter.
Vad du "anser" är nog inte så viktigt. Med rörligt elpris menas förstås att det ska följa priset på marknaden, hur menar du då att de ska kunna köpa in elen i förväg?
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Oavsett vad man anser och vad någon eventuellt sagt i telefon så är det det skriftliga avtalet man godkänner som gäller. Tyvärr är många väldigt dåliga på att ta reda på vad man egentligen köper förr än det är för sent.
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad du "anser" är nog inte så viktigt. Med rörligt elpris menas förstås att det ska följa priset på marknaden, hur menar du då att de ska kunna köpa in elen i förväg?
El kan inte lagras. Dom tecknar avtal med producenter om att köpa in X antal kWh per dag till ett enligt avtalat definierat pris och över en enligt avtalet specificerad period.
 
A AxelJa skrev:
El kan inte lagras. Dom tecknar avtal med producenter om att köpa in X antal kWh per dag till ett enligt avtalat definierat pris och över en enligt avtalet specificerad period.
Ja, men exakt vad står det i ditt avtal att ditt pris ska baseras på?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
A AxelJa skrev:
El kan inte lagras. Dom tecknar avtal med producenter om att köpa in X antal kWh per dag till ett enligt avtalat definierat pris och över en enligt avtalet specificerad period.
Missförstår du med flit? Jag menar förstås inte köpa in som i att någon backar upp utanför deras kontor och lassar av ett flak batterier. Jag menar förstås köpa som i avtala fram ett pris i förväg.

Hur menar du att det ska gå till om priset ska följa marknaden? Det du talar om är ju fastpris, det upphandlas ju i förväg.
 
engs
tttomten tttomten skrev:
Compricer är en tredjepartstjänst som självklart marknadsför sig mot vad dom tycker ger mest. Då är det ju dom som ska förbjudas använda spotpris i sin marknadsföring, och det kanske redan är i tassemarken vad vet jag. Anmäl dom så får vi se.
Visst, orkar inte kolla men skulle inte vara förvånad om "spotpris" även används även av elbolagen direkt.

Det gör ju också hela prisjämförelsen skev, hur ska man kunna hitta bäst pris när det kan vara beroende på om den elleverantör man väljer rekryterar nån som visar sig vara usel på att köpa in el?

Finns det någon statistik på hur mycket olika elleverantörer med rörligt månadspris mot slutkund avviker i snitt från spotpriset? Det borde också vara obligatorisk information. En enkel enkel siffra man kan jämföra "2,3% över spotpriset i snitt senaste 12 månaderna".
 
Redigerat:
M
Vore bättre att bestrida regeringen!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Ola Smålander och 7 till
  • Laddar…
Jag har kollat tre olika elhandelsbolag nu och samtliga anger att rörligt pris med månadsavläsning innebär ett viktat medelvärde av månadens spotpriser (plus diverse påslag såklart). Ingen uppger att priset beror på några andra inköpskanaler eller deras förmåga att förhandla sig till bättre avtal vid sidan av nordpol.
 
  • Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.