Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Du får kalla vad du vill naturlig immunitet. Jag bryr mig inte. Det enda jag gjorde var att beskriva vad filmen handlar om. Han går igenom en studie om naturlig immunitet (eller natural immunity). Om du tycker det är fel får du kontakta forskarna som gjort studien och berätta att du har rätt och dom har fel.

Och om vaxxare och antivaxxare har olika språkbruk struntar jag fullkomligt i. Jag tycker det är löjligt att dela upp folk i två läger och säga att dom andra är foliehattar osv.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Problemet i stort är att man jämför med fel saker............Ingen, inte ens gud vet vad som hade hänt om ingen vaccinerat sig. Då kanske vi hade haft mycket högre dödstal. Eller så inte..........
Saken är ju den att alla vaccin som tas fram snabbt är försök i stor skala. En del får biverkningar, en del dör ändå och eller så händer inte ett skit och man blir smittad ändå...........Det är liksom så det fungerar. Man gör vad man kan typ och man tar risker precis som med allt annat.
En del resonerar ju ungefär som att man ska kunna få garantier, att jag inte påverkas och att jag inte blir sjuk och det är ju bara moderna fantasier i valfrihetens tidevarv. Andra vacciner som är mer vedertagna har utvecklats under mycket lång tid. Alla får dem och biverkningar och annat sorteras bort vartefter man får svar på hur det går. Det får vi acceptera med detta också.

jag är ganska säker på att människor under andra tidigare epidemier glatt tagit allt som fanns att tillgå om det så bara var en pytteliten chans att överleva. Nu är alla så bortskämda och epidemien så att den bara drabbar relativt få så jag skiter i det typ. Det är min mänskliga rättighet att välja bort och det kanske det är men hade man haft två olika scenarior att välja på så kanske valfriheten hade fått stått dem dyrt. Det kan ju bli så att det inte händer ett skit och de ovaccinerade klarar sig lika bra som alla andra men det kan ju lika gärna bli så att det drar igång en variant som verkligen drabbar den gruppen. Vill de ta den chansen så varsågod.
Men det är ett väldigt egoistiskt tänkande.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Med vacccination ställer vi oss över naturen.
Nej, det är alldeles för antropocentrisk definition av naturen..
 
P
S SnickareHobb skrev:
Jag tycker det är löjligt att dela upp folk i två läger och säga att dom andra är foliehattar osv.
Ja, det finns många fler grupper än två. En liten grupp är foliehattar.
 
S SnickareHobb skrev:
Du får kalla vad du vill naturlig immunitet. Jag bryr mig inte. Det enda jag gjorde var att beskriva vad filmen handlar om. Han går igenom en studie om naturlig immunitet (eller natural immunity). Om du tycker det är fel får du kontakta forskarna som gjort studien och berätta att du har rätt och dom har fel.

Och om vaxxare och antivaxxare har olika språkbruk struntar jag fullkomligt i. Jag tycker det är löjligt att dela upp folk i två läger och säga att dom andra är foliehattar osv.
Något som verkar ha glömts bort till stor del är också att det är mycket högre grad av vaccinerade nu under Omikron än tidigare vilket också bidrar till färre sjukhusinläggningar i förhållande till antalet smittade.
Det är också tydligare med andelen ovaccinerade på sjukhus i förhållande till andelen ovaccinerade av totalen.

Trots allt detta fortsätter man hävda att vaccin är ett onödigt påfund eller inte fungerar osv. Så nog fasen finns det två grupper.
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag tagit 3:e sprutan.
 
  • Gilla
  • Älska
halper och 7 till
  • Laddar…
Det finns nog snarare 10 miljoner grupper. Att utifrån gruppera ihop andra som kanske tycker helt olika blir bara fel.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Det finns nog snarare 10 miljoner grupper. Att utifrån gruppera ihop andra som kanske tycker helt olika blir bara fel.
Det finns ju en väldigt tydlig minsta gemensam nämnare som man kan differentiera två grupper utifrån. Sen att det kan finnas subgrupper inom de huvudsakliga grupperna gör ju inte att det första påståendet blir felaktigt.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den där analogin är alldeles för seriös. Vi tar den här stället:

[bild]


[länk]

Ställer ni upp och demonstrerar den 22:a januari?
Shit, tramset bara fortsätter...
 
En information som verkligen gått mig förbi är hur de stigande dödstalen fördelar sig mellan vaccinerade och ovaccinerade?
Är de som avlider av covid i aktuell tid ovaccinerade i större utsträckning eller är det jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade?
 
BirgitS
L lob skrev:
En information som verkligen gått mig förbi är hur de stigande dödstalen fördelar sig mellan vaccinerade och ovaccinerade?
Är de som avlider av covid i aktuell tid ovaccinerade i större utsträckning eller är det jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade?
Än så länge så finns det ju ingen sammanställning mer än fram till vecka 1 och då hade det inte ökat så mycket än.

Det ser ut som att ungefär 60 % av de som avlider är vaccinerade.
I de åldersgrupper där många avlider är väl över 90 % vaccinerade så betydligt större risk för ovaccinerade över 50 år.
Stapeldiagram som visar antalet avlidna COVID-19 fall per vecka, uppdelade på ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar medelvärde av avlidna bekräftade COVID-19-fall per åldersgrupp och vaccinationstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...19/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka1.pdf
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Shit, tramset bara fortsätter...
Jo, jag håller nog med lite grann åtminstone. Förmodligen går det där inte hem hos antivaxxarna. De har ingen humor.
 
P pmd skrev:
Jo, jag håller nog med lite grann åtminstone. Förmodligen går det där inte hem hos antivaxxarna. De har ingen humor.
Så fruktansvärt beklämmande @pmd Lägg ner det och försök vara medmänsklig.
 
J
T Texan skrev:
Så fruktansvärt beklämmande @pmd Lägg ner det och försök vara medmänsklig.
Har du ingen humor?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.