Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Momoko och 85 till
  • Laddar…
Och var vill du komma med det?
 
  • Gilla
  • Haha
SnällKyckling och 43 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Har inte ditt elbolag något påslag på sitt inköpspris(spotpriset)? Det har alla bolag jag vet om.

Jag tror inte att du kommer någon vart med detta, men lycka till.
 
  • Gilla
Lived och 29 till
  • Laddar…
Oavsett hur det går, berätta oc hhåll oss uppdaterade!

Vad säger avtalet som du har tecknat med elbolaget? Att de ska debitera dig snittpriset från nordpool, eller att de i princip har rätt att sätta vilket pris de behagar och du kan inte göra något åt det?
 
  • Gilla
jnse och 11 till
  • Laddar…
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
DaLundh och 64 till
  • Laddar…
Det intressanta är väl vad ditt avtal säger. Att du bara ska få betala spotpris utan några påslag känns inte rimligt.
 
  • Gilla
jnse och 19 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Det intressanta är väl vad ditt avtal säger. Att du bara ska få betala spotpris utan några påslag känns inte rimligt.
Korrekt. Jag vill betala vad som är rätt. Då ska dom känneteckna det korrekt i fakturan. Det finns bara ett spotpris. Vill dom lägga på något - OK. Men det ska vara tydligt.
 
  • Gilla
  • Haha
chrille99 och 16 till
  • Laddar…
Intressant.
Om jag lyckas läsa rätt så är spotpris 1,874 för SE3 och jag får betala 1,9206 för det som kallas EL, påslag därefter är korrekt.
Borde inte EL motsvara spotpris?
Vad är det som gör skillnaden, är det felaktigt och hur länge har det pågått?


Ps, Thomas har säkert spotpåslag mm, däri ligger inte problemet.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Korrekt. Jag vill betala vad som är rätt. Då ska dom känneteckna det korrekt i fakturan. Det finns bara ett spotpris. Vill dom lägga på något - OK. Men det ska vara tydligt.
Kan du inte visa avtalet för oss?

Jag tror inte heller att det är rimligt att du betalar enbart spotpriset per kWh. Ett rörligt avtal följer så vitt jag vet spotpriset, men att det skulle vara exakt samma har jag aldrig trott (och så är det inte heller uttryckt i mitt avtal).

Jag hamnade på ca 204 öre/kWh i december med rörligt.
 
  • Gilla
Newgolds och 14 till
  • Laddar…
Det rörliga räknas ju ut efteråt och baseras på snittet under månaden för ditt elbolags kunder. Inte alla elbolags snitt.
 
  • Gilla
RoAd och 11 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Intressant.
Om jag lyckas läsa rätt så är spotpris 1,874 för SE3 och jag får betala 1,9206 för det som kallas EL, påslag därefter är korrekt.
Borde inte EL motsvara spotpris?
Vad är det som gör skillnaden, är det felaktigt och hur länge har det pågått?


Ps, Thomas har säkert spotpåslag mm, däri ligger inte problemet.
Så här står det i Vattenfalls avtal, dom är min leverantör.

Vad innebär rörligt elpris?


Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
 
  • Gilla
nissenhj och 15 till
  • Laddar…
Även om påslaget är noll så tillkommer elcertifikatsavgift och moms. Det går inte att komma undan annat än via någon efterkonstruerad rabatt motsvarande detta belopp.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Har du gjort samma analys för tidigare månader?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Så här står det i Vattenfalls avtal, dom är min leverantör.

Vad innebär rörligt elpris?


Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
Med den där formuleringen står det dem fritt att ta nästan vilket pris de vill per kWh.
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Korrekt. Jag vill betala vad som är rätt. Då ska dom känneteckna det korrekt i fakturan. Det finns bara ett spotpris. Vill dom lägga på något - OK. Men det ska vara tydligt.
Men du betalar ett viktat medelvärde. Dvs medelvärdet på den el de köpt i in. Inte ett timmedelvärde. Efter som det går åt mer el på tider med högre elpris blir det viktade medelvärdet något högre än än timmedelvärdet.

Fascinerande att ingen nämnt det tidigare, har alla så dålig koll.
Jag har slutat läsa elpristrådarna, det är inte givande när nästan alla inte begriper vad de skriver om.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 99 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.