elis@sevalla skrev:
Hej

Håller med förra talaren

Malmbergs = dåligt el matrial
Och då kan de vara så att sannorligheten att den är trasig är större?
 
Ett sådant här fel bör man kunna mäta fram med en vanlig resistansmätning. Skillnaden mellan en megger och en vanlig multimeter är att meggern lägger på en mätspänning på minst 250V upp till 1000V. En vanlig resistansmätning görs med några få volt.

Om man har ett isolationsfel så kan det vara så att ledare inte riktigt ligger ihop. Då kommer en vanlig resitansmätning att visa avbrott, men när man kägger på sin nätspänning igen så blir det en liten ljusbåge, strömmen kryper över avståndet pga den högre spänningen (krypavstånd är ca 1000V per millimeter).

Men i det här fallet så ligger felet troligen på nollan, den tillgängliga spänningen på nollan är troligen max 0,1V eller så, det innebär att mätspänningen från en vanlig reistansmätning bör också kunna gå samma väg som din felström.
 
Tack för alla åsikter! Ska byta jfb när jag kommer hem och se om de är denne som är felet.. Inatt igen hade den löst ur utan att vi använt någon speciell maskin... Endast kyl/frys och pannan. Frysboxen var urdragen...

Om de inte funkar får vi ta allt från början och mäta och grejja... eller vad tror ni?
 
Din granne ska ta med sig ett instrument för att kontrollera jordfelsbrytarens utlösningstid och utlösningsström samt en megger på dylika jobb, först då kan han lätt hitta var felet är! Sen är det ju som Elis menar inte helt fel att ha med sig en ny jfb när det är en Malmbergare som krånglar!

/Elinstallatör
 
Sawsaw skrev:
Din granne ska ta med sig ett instrument för att kontrollera jordfelsbrytarens utlösningstid och utlösningsström samt en megger på dylika jobb, först då kan han lätt hitta var felet är! Sen är det ju som Elis menar inte helt fel att ha med sig en ny jfb när det är en Malmbergare som krånglar!

/Elinstallatör
Nä precis... Så blir de.. Han ska komma över sen och mäta och så så får vi se om vi hittar vart felet sitter!
 
Kan någon förklara varför allt fungerar igen UTAN att vi gjort något speciellt... Jag menar jag har inte dragit ur någon maskin utan nu fungerar de igen.. körde både spis, torktumlare, frysbox och dammsugare samtidigt och ingenting löste ur... knepigt
 
Då är et någon tråd som nästan ligger mot, och nu har det rört på sig lite. Nu skulle du troligen kunna hitta felet med en megger. Troligen har tråden som kortsluter flyttat sig någon tiondels millimeter. Men lägger man då på en mätspänning på 250 eller 1000V mellan nolla och jord så kommer det att slå över. Och felet visar sig.

kan iofs ändå vara intermettent fel på jfbn.
 
Jag tror INTE på att det är lättare att hitta överledningen nu om trådarna har ruckats men håller fortfarande på att det är Malmbergaren som är boven.
 
Så just nu när allt funkar som de ska igen vad tycker ni att jag ska göra? Låta allt vara tills de uppstår igen... Byta jfb ändå.. Rucka lite på alla kablar och kolla en efter en att alla sitter som dom ska? Eller mäta med meggern?
 
Jag tycker du ska göra som jag skrev ovan! Be din elekrikergranne mäta utlösningstider och utlösningsström på den. Att rycka i kablarna ger nog inget.
 
raderat då den inte var omtyckt
 
Hmm. Ser att du inte har kvar felet. Nu får nog avvakta med min metod.
 
Linnex skrev:
Mitt förslag om du skall felsöka på egen hand baserad på hur jag felsökte är:
Koppla ur huvudjordenkabeln från elcentralen och slå på något som de vet att jfb löser ut på.
:mad: Håll dina egna urbota dumma och livsfarliga idiotförslag för dig själv istället för att skriva dom här! :mad:
Ursäkta tonen och ordvalet men som du skrivit är det fruktansvärt lätt att missförstå och kan lika fruktansvärt lätt gärna bli en dödsfälla!!!

/Elinstallatör
 
Sawsaw skrev:
:mad: Håll dina egna urbota dumma och livsfarliga idiotförslag för dig själv istället för att skriva dom här! :mad:
Ursäkta tonen och ordvalet men som du skrivit är det fruktansvärt lätt att missförstå och kan lika fruktansvärt lätt gärna bli en dödsfälla!!!
Okej,

Då raderar jag inlägget om den kan missförstås.
 
Linnex. Det du föreslog är ungefär den värsta mardröm som kan drabba en installation. Att koppla loss "huvudjorden" gör att du får en flytande nolla i huset. Då kommer du att få vad som helst mellan 0 och 400V i dina uttag i huset. De flesta elapparater som är avsedda för 230V blir i bästa fall förstörda om de får 400V över sig, men det är mycket stor risk att de brinner och tänder eld på huset samtidigt.

Utöver detta så blir höljet på alla apparater i huset spänningsförande (om de har något jordat att beröra), risken att du tar livet av någon är överhängande.

Det du förslagit är ungefär det farligaste och mest okunniga råd jag någonsin sett här på forummet. Därför tog jag som moderator bort det.

Nu försöker jag förtydliga lite för det handlar inte bara om att skydda läsarna av detta forum utan även dig själv och din familj. Det du säger dig ha gjort är fruktansvärt farligt. Det är enbart tur att du inte hade ihjäl någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.