K Kluffe skrev:
Om funktionen "Power Boost" innebär att man mäter aktuell strömförbrukning och drar ned laddeffekt när man riskerar gå över huvudsäkringens märkström, då måste ju denna "Power Boost" kopplas in på ingående kablar till huvudcentralen. Annars kommer den ju begränsa bara garagets effektuttag vilket ju inte är tillräckligt.

Men, beroende på hur "Power Boost" är uppbyggd, om centralerna sitter rygg-mot-rygg så kan ju elektrikern kanske sätta själva elektronikdelen av "Power Boost" i garagets elcentral och bara dra ut dess "ström-mätkablar" till inkommande elcentral. Så slipper man ha denna produkt i den yttre elcentralen.
Tack för svar, jo det är precis så. det är en lastbalanserare som kommunicerar med boxen vi cat5-kabel.
Bra idé, har klurat på den oxå alt kanske dom kan koppla in powerboosten innan strömbrytaren i garagets central, då borde det ju bli samma sak eller tänker jag fel?
 
Nej, all ström måste passera enheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, all ström måste passera enheten.
Kan man då göra som "Kluffe" skriver och dra nya kablar från plintarna efter huvudsäkringarna in till nya centralen i garaget och koppla in powerboost på dom?
 
Redigerat:
Schematisk illustration av energihanteringslösning med komponenter för ökad effektivitet och smarta system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du vad ström är?
 
D Daniel 109 skrev:
Vet du vad ström är?
Jo jag tänkte till, därav att jag ändra svaret ;)
 
Ok, givet hur Power Boost är konstruerad så verkar det enda rimliga vara att sätta den i inkommande elcentral.

Jag har en Charge Amps Aura, dess effektövervakningsmodul består av en liten elektronikenhet från vilken det går 3 ganska långa mätkablar som man kopplar till (i själva verket runt) de inkommande elkablarna till huvudcentralen för induktiv mätning av husets inkommande strömstyrka. Auras "effektövervaknings-elektronikenhet" kan man därmed placera i ett utrymme som ligger någon meter bort från säkringscentralen. Mätpunkten är givetvis fortfarande på husets inkommande elkablar
 
  • Gilla
Mr Lingonbacken
  • Laddar…
H hahnson skrev:
Köpte en Wallbox fast en SB med lastbalanserare (inte lika snygg som Pulsar men jag ville ha löstagbar sladd ) , smidigt då installatören menade på att jag borde klara mig med 20A och inte de 25A Bee samt andra elfirman ville jag skulle upp till för huset på deras boxar som inte hade balanserare, (worst case så får jag öka på senare) enda negativa so far är att jag hade problem uppdatera firmwaren men efter lite tester kom vi fram till man måste se till telefonen är utanför blåtandräckvid så gick det kanon sen , Powerboosten kan jag intyga fungerar fint so far, testade dra på det mesta annat hemma (starta ugn, dammsugare mm ) och då kunde jag se i bilens app den fick svagare o svagare ström, minskade lasten igen och den drog på igen
Har du bild på hur powerboosten installerades?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.