Hej alla

Min 80-åriga mor bor på Gotland i ett gammalt gotlandshus med tjocka stenväggar, ca 150kvm boyta. För 17 år sen byttes oljepannan mot en CTC EcoAir 109 luft/vattenvärmepump och en inomhusdel (vars exakta namn jag inte har just nu).

Gotland blir ju inte superkallt på vinterhalvåret men pumpen har trots det haft väldigt hög elförbrukning såväl när pumpen värmer upp huset som när elpatronen går in. Under de kalla månaderna är elräkningarna 5000-6000kr och ibland mer.

Husets årliga elkostnader ligger på ca 48000kr vilket är mycket eftersom min mor bor ensam och inte tar massa långa duschar etc. En stor energibov är förstås huset självt. Väggarna har dålig isolering och det behöver tilläggsisoleras på vinden.

Eftersom pumpen sjunger på sista versen funderar jag på alternativ. Specifikt undrar jag:
  • har tekniken gått framåt så att dagens luft/vattenvärmepumpar generellt är mindre energikrävande? Är vissa bättre än andra?
  • Är en frekvensstyrd pump the way to go?
  • Vore det lämpligt att byta ut inomhusdelen också, och varför i så fall? Jag har förstått att det finns frekvensstyrda modeller av dessa också.
  • Jag överväger (se tråd) en solcellsanläggning också. Måste det beaktas vid val av något av det ovanstående?
Stort tack på förhand för era synpunkter
Philip
 
Hej! Sten är inget bra isolermaterial så förstår att förbrukningen kan bli hög. Det är bättre om du skriver hur mycket förbrukningen är i kWh per månad eller per år då el-priset kan se så olika ut att beloppet blir sekundärt. Dagens luftvattenvärmepumpar har framförallt blivit bättre vid minusgrader och klarar att gå i betydligt kallare väder än för t.ex. 15 år sedan. -20° eller -25° är inte längre ett problem men naturligtvis minskar effekten med temperaturen. Numera är varvtalsstyrda LVVP standard. Man byter även inomhusmodulen till en som passar utedelen. Solceller kan man se som fristående projekt men vissa tillverkare såsom NIBE har viss integration om man köper allt från dem.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Skriv eller visa även vad huset har för radiatorer och hur många. Om radiatorer installerades samtidigt som oljeanläggningen så kan det vara så att huset har sådana som är gjorda för hög tempratur, dvs ved eller olje anläggningar. De brukar vara platta/lågt djup. Dessa är ej speciellt lämpliga för lågtemp system, vilket kan bidra till dålig verkningsgrad.
Vidare så är det också så att även om vi har låg tempratur på gotland så blåser det rätt friskt, minst sagt. Bor själv havsnära i gammalt hus och för mig är vinden en större faktor än tempraturen.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Stort tack för era svar och för informationen om moderna pumpar och radiatorer.

Den månatliga förbrukningen under 2021 såg ut så här:

Jan 3674
Feb 3783
Mar 2964
Apr 2365
Maj 1519
Jun 725
Jul 666
Aug 782
Sep 1057
Okt 1735
Nov 2481
Dec 2436
Totalt ca 23000

Huset har gamla radiatorer. Jag vet inte när de installerades men de ser ut ungefär så här:

01.jpg

Det finns åtminstone en sådan i varje rum, i de större rummen finns två. Endast i badrummet finns en modernare typ som är plattare och saknar de individuella "gallren". Jag tror inte att det sitter termostater på varje radiator.

Tack på förhand för era synpunkter.
Philip


J Josth skrev:
Hej! Sten är inget bra isolermaterial så förstår att förbrukningen kan bli hög. Det är bättre om du skriver hur mycket förbrukningen är i kWh per månad eller per år då el-priset kan se så olika ut att beloppet blir sekundärt. Dagens luftvattenvärmepumpar har framförallt blivit bättre vid minusgrader och klarar att gå i betydligt kallare väder än för t.ex. 15 år sedan. -20° eller -25° är inte längre ett problem men naturligtvis minskar effekten med temperaturen. Numera är varvtalsstyrda LVVP standard. Man byter även inomhusmodulen till en som passar utedelen. Solceller kan man se som fristående projekt men vissa tillverkare såsom NIBE har viss integration om man köper allt från dem.
G guggen skrev:
Skriv eller visa även vad huset har för radiatorer och hur många. Om radiatorer installerades samtidigt som oljeanläggningen så kan det vara så att huset har sådana som är gjorda för hög tempratur, dvs ved eller olje anläggningar. De brukar vara platta/lågt djup. Dessa är ej speciellt lämpliga för lågtemp system, vilket kan bidra till dålig verkningsgrad.
Vidare så är det också så att även om vi har låg tempratur på gotland så blåser det rätt friskt, minst sagt. Bor själv havsnära i gammalt hus och för mig är vinden en större faktor än tempraturen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Radiatorerna ser bra ut. De kallas sektionsradiatorer och ger mycket värme även om inte framledningstemperaturen är särskilt hög så det passar normalt med värmepumpar. Elförbrukningen är hög för att vara med värmepump. Med en ny rejält dimensionerad värmepump borde det gå att komma ner till ca 15000 kWh/år även om huset drar mycket energi. Alternativt kan man komplettera nuvarande värmesystem med en luftluftvärmepump om planlösningen är någorlunda öppen.
 
  • Gilla
philipus och 1 till
  • Laddar…
Jag bor själv på ön. I mitt hus vid kusten har jag sådana gamla sektionsradiatorer samt gjutjärns radiatorer och kör med en nyinstallerad CTC Eco air 410. Jag kan köra med hyffsat låg framledning. Jag har ungefär halva förbrukningen vintertid mot er. Uppvärmd del av huset (dåligt isolerat) är kanske 120m2.
 
  • Gilla
jsvahn och 1 till
  • Laddar…
Kan vara bra att veta hur kurvan är inställd, vilken temperatur det går ut vid -10 och -15 grader.
Det är intressant vid val och dimensionering av VP.
/Jeppson
 
  • Gilla
philipus och 1 till
  • Laddar…
Ja och undersök temperaturerna som nuvarande värmepump arbetar för att se om den jobbar normalt eller nu har nedsatt prestanda. Viktigt att veta om 23000 kWh är med fullt fungerande värmesystem idag eller ej.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Även om sektionsradiatorer brukar vara bra, så beror det väl helt på storleken kontra värmebehovet. Dvs. typen säger egentligen ingenting, inte heller en enstaka bild.
 
  • Gilla
philipus
  • Laddar…
Har själv en sådan gammal klenod till LVVP. Förutsatt att den fungerar så är skillnaderna mot en modern VP framför allt förmågan att nå högre framledningstemperaturer (>45-50 C) vid låga utomhustemperaturer (under -5 eller så), men där emellan är det inga så stora skillnader i effektivitet mot en modern VP att det i sig motiverar ett byte.

Styrningen av denna gamla on-offpump tycker jag dock lämnar en del att önska - så steg ett är att kolla hur mycket den egentligen går under uppvärmningssäsongen. Utifrån elförbrukningen borde den gå nära 24 h/dygn de kallaste månaderna minus avfrostningar - gör den det? Om inte får man titta över inställningarna. Innedelen EcoEl kan lätt ”överanvända” den övre elpatronen om man inte passar sig.

Om den redan går så mycket den kan, då börjar det bli aktuellt att kolla på alternativa lösningar. Då är det som andra säger viktigt att ha kolla på vilken framledningstemperatur huset/radiatorsystemet kräver för att hålla värmen vid lite kallare väderlek för att kunna dimensionera ett nytt system utifrån det.
 
  • Gilla
philipus och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte den gamla pumpen mår bra.

bor själv i södraste skåne vid kusten och jag har nog hälften av den förbrukningen med en familj på fyra.

huset från -30 är helmurat på ca 180m2 plus kanske 100 m2 biytor. Samma typ av sektionsradiatorer som din mor. Installerade en Mitsubishi ecodan i våras och hittills har december varit den kallaste månaden och pumpen förbrukade då 1520kwh.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Stort tack alla för era synpunkter och idéer. Jag tar med dem till min mor för att undersöka inställningarna lite närmare.

@Nyrostad Vad intressant att du också har en äldre LVVP. En fråga – borde inte förmågan att nå högre framledningstemp vid lägre temperaturer betyda att en modern pump skulle dra mindre eftersom elpatronen inte behöver gå in och täcka upp? Jag erkänner min ignorans här ang hur såna här pumpar fungerar, men rent logiskt borde det väl vara så?

Jag hade ett intressant samtal med Region Gotlands energirådgivare som berättade att det finns cirkulationspumpar som också är frekvensstyrda. Är de att föredra om man byter ut den gamla LVVPn?

Tack på förhand
Philip

N Nyrostad skrev:
Har själv en sådan gammal klenod till LVVP. Förutsatt att den fungerar så är skillnaderna mot en modern VP framför allt förmågan att nå högre framledningstemperaturer (>45-50 C) vid låga utomhustemperaturer (under -5 eller så), men där emellan är det inga så stora skillnader i effektivitet mot en modern VP att det i sig motiverar ett byte.

Styrningen av denna gamla on-offpump tycker jag dock lämnar en del att önska - så steg ett är att kolla hur mycket den egentligen går under uppvärmningssäsongen. Utifrån elförbrukningen borde den gå nära 24 h/dygn de kallaste månaderna minus avfrostningar - gör den det? Om inte får man titta över inställningarna. Innedelen EcoEl kan lätt ”överanvända” den övre elpatronen om man inte passar sig.

Om den redan går så mycket den kan, då börjar det bli aktuellt att kolla på alternativa lösningar. Då är det som andra säger viktigt att ha kolla på vilken framledningstemperatur huset/radiatorsystemet kräver för att hålla värmen vid lite kallare väderlek för att kunna dimensionera ett nytt system utifrån det.
Stort tack Carl. Ja jag undrar själv detsamma. Hur kunde du se pumpens egen förbrukning?

C Carl Johansson skrev:
Jag tror inte den gamla pumpen mår bra.

bor själv i södraste skåne vid kusten och jag har nog hälften av den förbrukningen med en familj på fyra.

huset från -30 är helmurat på ca 180m2 plus kanske 100 m2 biytor. Samma typ av sektionsradiatorer som din mor. Installerade en Mitsubishi ecodan i våras och hittills har december varit den kallaste månaden och pumpen förbrukade då 1520kwh.
 
P philipus skrev:
Stort tack alla för era synpunkter och idéer. Jag tar med dem till min mor för att undersöka inställningarna lite närmare.

@Nyrostad Vad intressant att du också har en äldre LVVP. En fråga – borde inte förmågan att nå högre framledningstemp vid lägre temperaturer betyda att en modern pump skulle dra mindre eftersom elpatronen inte behöver gå in och täcka upp? Jag erkänner min ignorans här ang hur såna här pumpar fungerar, men rent logiskt borde det väl vara så?

Jag hade ett intressant samtal med Region Gotlands energirådgivare som berättade att det finns cirkulationspumpar som också är frekvensstyrda. Är de att föredra om man byter ut den gamla LVVPn?

Tack på förhand
Philip
Absolut, så tänker jag också - under förutsättning att huset ofta kräver en framledningstemp som överstiger vad EcoAir:en kan leverera (dvs typ 48 grader, lite beroende på hur diffen för start/stopp är ställd). För mitt hus (med små klena panelradiatorer) behöver jag upp i de framledningstemperaturerna när vi får ett par minusgrader, men eftersom jag bor nästan så långt söderut man kan komma i det här landet så är det ändå ganska få dagar som det är ett problem. Man får ganska många dygns elspets för de 100 000:- en ny LVVP kostar… Och man ska komma ihåg att EcoAir klarar att producera åtminstone 45-gradigt vatten eller så ned till -15, så elspetsen behöver bara värma ”mellanskillnaden”.

Med andra ord - vid hög framledningstemperatur kan en ny VP vara effektivare än en gammal EcoAir, men samtidigt så arbetar såväl en ny som gammal LVVP effektivast vid lägre temperaturer. Kan du göra något för att sänka framledningstemperaturen så har du alltså igen det oavsett om du byter VP eller ej.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för detta. Bra att veta att jag inte är helt lost. Detta är bitvis förvirrande.

N Nyrostad skrev:
Absolut, så tänker jag också - under förutsättning att huset ofta kräver en framledningstemp som överstiger vad EcoAir:en kan leverera (dvs typ 48 grader, lite beroende på hur diffen för start/stopp är ställd). För mitt hus (med små klena panelradiatorer) behöver jag upp i de framledningstemperaturerna när vi får ett par minusgrader, men eftersom jag bor nästan så långt söderut man kan komma i det här landet så är det ändå ganska få dagar som det är ett problem. Man får ganska många dygns elspets för de 100 000:- en ny LVVP kostar… Och man ska komma ihåg att EcoAir klarar att producera åtminstone 45-gradigt vatten eller så ned till -15, så elspetsen behöver bara värma ”mellanskillnaden”.

Med andra ord - vid hög framledningstemperatur kan en ny VP vara effektivare än en gammal EcoAir, men samtidigt så arbetar såväl en ny som gammal LVVP effektivast vid lägre temperaturer. Kan du göra något för att sänka framledningstemperaturen så har du alltså igen det oavsett om du byter VP eller ej.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Styrningen av denna gamla on-offpump tycker jag dock lämnar en del att önska - så steg ett är att kolla hur mycket den egentligen går under uppvärmningssäsongen. Utifrån elförbrukningen borde den gå nära 24 h/dygn de kallaste månaderna minus avfrostningar - gör den det? Om inte får man titta över inställningarna. Innedelen EcoEl kan lätt ”överanvända” den övre elpatronen om man inte passar sig.
Jag väcker den här tråden till liv eftersom du verkar ha hanterat precis det jag observerar på min VP.
Jag har en EcoAir 1550. Den drar mycket och det är ofta elpatronen som drar 1,5 kW, även när det är plusgrader kan den köra igång. Gissningsvis är det när någon spolat lite varmvatten. Det behövs inte ens mycket, inga långduschar här.

Vad ska jag kolla och vad kan jag göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.