P
D djac skrev:
Jag väljer att se på det som karakteristik, det är ju vår trygghetsbias som ser allt som nackdelar, man skulle lika bra kunna säga att det är en nackdel för fossilt att man måste tanka på speciella platser "man kan inte ens tanka hemma" osv.
Att man inte kan tanka hemma kompenseras fullt ut av att det bara tar drygt fem minuter på vägen hem att tanka på en mack.

Jämförelsen haltar. Att det tar mycket längre tid att "tanka" en elbil än en fossilbil är en objektiv nackdel, men hur stor den nackdelen är varierar. För mig skulle den inte vara så stor att en elbil skulle vara utesluten, men jag skulle behöva planera för bilkörande en liten aning mer än nu.

Jag tvivlar dock på att jag någonsin kommer att köpa en elbil. Även med flera gånger högre fossilbränslepris än nu lönar det sig inte för mig. Lite synd, eftersom jag gillar elbilar.
 
P
useless useless skrev:
Ok. Jag gissar att din kommun går med miljontals kronor i vinst varje år då med en skatt runt 30%?
Maskintok skrev "för att staten skall gå runt". Han skrev inget om kommunalskatt. ;)
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Mer än 90% av kommunens kostnader brukar gå till Skola, omsorg och socialtjänst. Tror du att vi kan ha gratis undervisning och hemtjänst/äldrevård på den nivå vi har idag till en tredjedel av kostnaden? Säg det till de som jobbar i äldrevården och slösar resurserna...
Hemtjänst och äldrevård är inte gratis för alla. De som under sin yrkesverksamma tid har betalat mest skatt betalar också i allmänhet mest för hemtjänst och äldrevård när de senare behöver den.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Det är fullt lagligt att ta en sväng på vackra vägar med cabben utan något mål, eller att ge lite extra gas för att få höra lite gött ljud, eller att ha lite högre ingångshastighet in i en kurva på en krokig 70-väg.
Ja, men borde det vara lagligt?
Så länge man väljer sina tillfällen och håller sig inom hastighetsbegränsningarna är detta inte något som är varken olagligt eller olämpligt.
Det är en omdömesfråga. Alla har inte ditt goda omdöme.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
På det så har vi problemet med lastvikt på många elbilar. Tesla M3 har t.ex. en max lastvikt på 325kg. 4st personer á la 75 kg i bilen ger alltså 25kg packning kvar.
Svenska män väger i genomsnitt 84 kg. Svenska kvinnor väger i genomsnitt 68 kg. Sålunda väger en medelsvensk 76 kg. Dags att uppdatera lastningsexemplen i bilhandböckerna. ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag ha bekanta som är kallt ekonomiska i sin läggning och trots att de har egna fina bilar så hyr de när de ska köra längre, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att ta egen bil när hyra är så billigt, det kan också vara ett svar på räckviddsfrågan, för de som kan räkna.
För att det ska vara vettigt att hyra en bli så ska resan vara tillräckligt lång för att tiden som behövs för att hämta och lämna hyrbilen ska vara försumbar. Vad som är försumbart i det här sammanhanget varierar förstås med tycke och smak, men för min del så behöver resan vara en flerdagarsresa för att jag överhuvudtaget skulle överväga att hyra en bil istället för att ta min egen. Oräknat ekonomiska aspekter som avskrivning av bilen och sånt.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar ;)
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!

Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna ;)
Tänk vad mycket bättre det hade gått för Tyskland om Tiger II hade haft en elmotor istället. Smygtiger! ;)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Nja. Ska jag köra 60-100 mil på en dag ser jag gärna de lite trevligare än en sådan elbil som de 2. Där jag kan köra hela sträckan på ett bräde med 2-3 pisspauser.
Ren transport utesluter inte komfort.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
...men för väldigt många, men inte alla, handlar bilar om mycket mycket mer än transport. Även för vardagligt bruk på allmänna vägar.
Jag menade mest ut samhällelig synpunkt. Det allmänna vägnätet är en gemensam angelägenhet för oss alla i samhället. Då gäller det att använda det på ett ansvarsfullt sätt, och det är ju faktiskt konstruerat och avsett för transporter.
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller. ;)

[media]
Lockheed P-38 har två stycken Allison V-12or på 28 liter vardera, med motroterande propellrar. Eftersom det är omöjligt att synkronisera varvtalen exakt så hör man ett svävande interferensljud när en P-38 flyger förbi, vilket jag fick uppleva på en flyguppvisning för 25 år sen. I den här videon är det dock lite svårt att uppfatta det ljudet.


De två högst rankade ässen i USAs flygvapen under andra världskriget flög P-38.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!
Mer än 60 lit/mil i terräng
 
D
P pmd skrev:
Ska staten införa mer inspektion och kontroll om medborgarna inte tycker att skattesystemet är rättfärdigt?
Så ställde du inte frågan?
 
D
P pmd skrev:
Att man inte kan tanka hemma kompenseras fullt ut av att det bara tar drygt fem minuter på vägen hem att tanka på en mack.

Jämförelsen haltar. Att det tar mycket längre tid att "tanka" en elbil än en fossilbil är en objektiv nackdel, men hur stor den nackdelen är varierar. För mig skulle den inte vara så stor att en elbil skulle vara utesluten, men jag skulle behöva planera för bilkörande en liten aning mer än nu.

Jag tvivlar dock på att jag någonsin kommer att köpa en elbil. Även med flera gånger högre fossilbränslepris än nu lönar det sig inte för mig. Lite synd, eftersom jag gillar elbilar.
Man köper mycket saker på annat än ekonomiska grunder, min nästa, när nu det blir, blir absolut en elbil, ett av skälen är att jag tycker de är roliga att köra, inte bara ekonomi. Kompisen köpte en Taycan precis och det var inte bara för att spara pengar ;)
 
D
P pmd skrev:
För att det ska vara vettigt att hyra en bli så ska resan vara tillräckligt lång för att tiden som behövs för att hämta och lämna hyrbilen ska vara försumbar. Vad som är försumbart i det här sammanhanget varierar förstås med tycke och smak, men för min del så behöver resan vara en flerdagarsresa för att jag överhuvudtaget skulle överväga att hyra en bil istället för att ta min egen. Oräknat ekonomiska aspekter som avskrivning av bilen och sånt.
Japp, så är det men det är i de lägena han hyr, finns en del andra praktiska fördelar, såsom att han kan ha dubbdäck på sin egen bil medan den han hyr har odubbat och då kan köras ner på skidsemestern.

Men på det hela taget så har han 100% rätt, ekonomiskt, det blir avsevärt billigare att hyra och som du säger, ska man köra långt är det lönt pysslet.
 
P pmd skrev:
Ja, men borde det vara lagligt?
Ska du få använda tunnelbanan för onödig transport, tex för att gå på teater? Eller bara för att åka till stan och supa skallen av dig?

Ska du få ligga å slöa på stadens parkmark bara för att solen lyser?

Ska du få använda E4an för att åka till ett kalas?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.