Jag har en två år gammal Bosch WAT286I7SN serie 6 tvättmaskin som har avslutat tvättprogrammen med felkod E00 sen några veckor tillbaka. För att få lite klarhet i frågan videofilmade jag maskinen och upptäckte att felkod E10 blinkade till snabbt innan felkod E00. Vad betyder dessa felkoder?

Någon som har koll på om detta kan vara handhavandefel? Tänker framförallt på om vattenkvaliteten kan påverka (har egen brunn med hög manganhalt), så det räcker med en rengöring någonstans, eller är det bara att ringa Bosch-service och be dom komma ut och fixa problemet innan det blir värre?

 

Bästa svaret

Den larmar E10-00. Elektroniken för Idos, en av pumparna eller kabeln emellan.
 
  • Älska
vcx
  • Laddar…
Fick du fixat detta? Jag har samma problem.. använder i Idos, men den kanske larmar ändå?
Har märkt att den larmar med E:10 så fort jag drar ur eller puttar in tvättmedelsfacket.
 
Japp, det kom en servicetekniker och bytte locket på tvättmedelsfacket (där I-dos pumparna sitter?) och en elektronikdosa i övre bakre vänstra hörnet av maskinen. Gick på en kvart, allt som allt, och sen dess har maskinen fungerat perfekt.

Han nämnde att det var ett vanligt fel att elektronikdosan lossnade och slogs sönder mot trumman, så hör du att det skramlar om tvättmaskinen så är det troligen det som är problemet. Steg ett kan ju annars vara att göra rent pumparna och kolla anslutningarna.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Grymt. Gjorde rent runt pumparna och gjorde norsk reset. Nu larmar inte E:10 längre.
Får se om jag får E:00 igen, den brukar jag bara få i slutet av en tvätt. Blir väl till att åberopa garantin i så fall, har för mig att det var 5år..
Tack för infon!
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Grymt. Gjorde rent runt pumparna och gjorde norsk reset. Nu larmar inte E:10 längre.
Får se om jag får E:00 igen, den brukar jag bara få i slutet av en tvätt. Blir väl till att åberopa garantin i så fall, har för mig att det var 5år..
Tack för infon!
E00 är som sagt E10:00.
Kolla kvittot så ser du om du har 5 års garanti
 
Hur gick det med E00? Har samma bekymmer att det dyker upp i slutet av tvätten.
 
Har du garanti kvar ?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du garanti kvar ?
Ja den är bara drygt ett år gammal
 
Då är det ju bara o anmäla till BSH. :)
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Då är det ju bara o anmäla till BSH. :)
Felet uppstod idag så nyfiken på vad det kan vara
 
Problem med Idos..
 
Jag gjorde rent min Idos behållare grundligt och gjorde en norsk reset (ut med sladden en stund). Efter det kom det inte tillbaka.

Ska väl tillägga att jag inte använt Idos efter det. Så vet inte om felet är avhjälpt.
 
S StevieGee skrev:
Jag gjorde rent min Idos behållare grundligt och gjorde en norsk reset (ut med sladden en stund). Efter det kom det inte tillbaka.

Ska väl tillägga att jag inte använt Idos efter det. Så vet inte om felet är avhjälpt.
Tack!
 
P Pyr1 skrev:
Tack!
Jag fick utbytt pumparna gratis efter E10 för jag hade garanti, han sa att det bara är två års garanti på dem.

Om jag inte hade haft garanti så hade det kostat mig 3200 kr. Att byta dem själv är hur lätt som helst, man tar bara ur tråget och byter ut överdelen. så om ni får E10 så

1)
Ring om ni har garanti de kom efter 4 dagar
2)
Gör ren pumparna med hett vatten, ta alltså ut överdelen av tråget, locket över IDOS magasinen (snäppfäste) och gör rent dem med varmvatten. Vem vet det kanske funkar, särskilt mjukmedlet blir äckligt efter ett tag
3a)
Om felet kvarstår så skit i det och anse IDOS förbrukat och kör vanligt, priset för att byta för 3200kr är ju faktiskt halva värdet på maskinen (om ni är vana att köpa på rea) och maskinen funkar ju utan idos
3b)
Köp reservdelen själv och byt om ni är säkra på att det är idos pumpen, kostar då bara 2000 kr
https://quickparts.se/doseringsdel-...BW-qgBrLyFVWwzMoQjafVcU8163M5euAaAgUTEALw_wcB
Bosch egna nummer är 11018945
3c)
Ring och betala sedan 3200kr när killen kommer

Det finns ett testprogram av idos pumpen, där den stegar pumpen med olika hastigheter. Jag hittade inte hur man kör den själv, men det finns säkert på nätet. Innan byte stegade den bara upp två gånger Laa-Laaaaa efter byte så blev det Laa-Laaaaa-Leeeeeee-Liiiiiiiiiiii i ljudet om ni förstår.

Hoppas detta kan hjälpa någon
 
  • Gilla
J.Nordblad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.