P Pappa1986 skrev:
Hej och god kväll

Framåt våren drar vi igång med badrumsrenovering.
Någon som har någon idé om utformningen?

Toalett, dusch, handfat och gärna ett förråd/garderob ska rymmas.
Tvättstuga håller på att bli färdig så där går inte påverka men är de någon med idéer till badrum så vore vi tacksamma :D
[bild]
Inga befintliga avlopp/va att ta hänsyn till?
 
viktigast att ni håller samma still som övriga huset
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
15 kvm+ är gigantiskt för ett badrum med bara dusch och toalett. Så länge du inte ska ha en tvåsitssoffa där inne hade det räckt med hälften, så nog ska det finnas utrymme för garderob/förråd.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Inga befintliga avlopp/va att ta hänsyn till?
Nej, vi drar om befintliga rör så det går hur som helst :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Moxmox skrev:
15 kvm+ är gigantiskt för ett badrum med bara dusch och toalett. Så länge du inte ska ha en tvåsitssoffa där inne hade det räckt med hälften, så nog ska det finnas utrymme för garderob/förråd.
Får du in ett badkar med så kör på (y)
 
P Pappa1986 skrev:
Får du in ett badkar med så kör på (y)
Mått på väggbitarna mot tvättstugan (iaf den längre..) ? Och är fönstret centrerat?

Handikappvänligt?
 
Snigla Snigla skrev:
Mått på väggbitarna mot tvättstugan (iaf den längre..) ? Och är fönstret centrerat?

Handikappvänligt?
Ca 2 meter.
Fönstret är centrerat.
 
AXS
Med så stort badrum skulle jag ha dubbel takdusch längst till vänster utan hel glasvägg. Ger en väldigt lyxig känsla.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Exempel.. färger matieral.. bänkar skåp osv är ju personligt :)

Själv letade jag efter rokokobyråer till mitt "handfat".. men ja, jag hade för snålt om plats helt enkelt. Ni har gigantiska mått och kan hitta roliga möbler till både "gamla skåp" och övrig inredning.. och det kommer få plats!

Det är handikappvänliga mått.. skåpen kan vara lite i vägen, men är alltid borttagbara ju.. så de fungerar. Väggar finns för krokar och handdukstorkar... ev nån hylla/helkroppsspegel..

Jag visste inte riktigt hur viktig förvaringen var.. så det blev ett mindre skåp, ena sidan för handdukar kanske och andra för pryttlar...

3D-skiss av ett badrumsutrymme med marmorliknande golv, handfat, skåp och handduksställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av ett badrum med rokokobyrå som handfat, skåp, bänk och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Exempel.. färger matieral.. bänkar skåp osv är ju personligt :)

Själv letade jag efter rokokobyråer till mitt "handfat".. men ja, jag hade för snålt om plats helt enkelt. Ni har gigantiska mått och kan hitta roliga möbler till både "gamla skåp" och övrig inredning.. och det kommer få plats!

Det är handikappvänliga mått.. skåpen kan vara lite i vägen, men är alltid borttagbara ju.. så de fungerar. Väggar finns för krokar och handdukstorkar... ev nån hylla/helkroppsspegel..

Jag visste inte riktigt hur viktig förvaringen var.. så det blev ett mindre skåp, ena sidan för handdukar kanske och andra för pryttlar...

[bild]

[bild]
Vilket jobb du lagt ner, kul :=)
Det uppskattas.
Vi ska ha med detta i tankarna när de börjar bli dags :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hej, har följt din tråd länge och är imponerad av det jobb ni gör!
Vi har också ett rätt stort badrum och det gör att hela familjen gärna hamnar där. En udda lösning som vi har och är väldigt nöjda med är att vi har ett rum i rummet med dusch och toa, helkaklat inne i dusch/toa, pärlspont på väggarna i resten av rummet. Frostad glasdörr in till dusch/toa, en bra fläkt som både går igång automatiskt om det blir fuktigt och som kan sättas på med strömbrytare är praktiskt. Och så är det så lättstädat - bara att spola av toan när man duschar. Mycket smidigt när man har mindre barn! I resten av badrummet har vi tvättställ, tvättmaskin & torktumlare, badkar och en braskamin.
Med toan avskild slipper man dels se den när man ligger i badet och så kan man fortfarande gå på toa ifred även om andra familjemedlemmar är i badrummet.
Enda nackdelen är att gästerna går in i badrummet och vänder ut igen för att de inte hittade toan…
 
  • Gilla
ergonomen och 3 till
  • Laddar…
1 16hektar skrev:
Hej, har följt din tråd länge och är imponerad av det jobb ni gör!
Vi har också ett rätt stort badrum och det gör att hela familjen gärna hamnar där. En udda lösning som vi har och är väldigt nöjda med är att vi har ett rum i rummet med dusch och toa, helkaklat inne i dusch/toa, pärlspont på väggarna i resten av rummet. Frostad glasdörr in till dusch/toa, en bra fläkt som både går igång automatiskt om det blir fuktigt och som kan sättas på med strömbrytare är praktiskt. Och så är det så lättstädat - bara att spola av toan när man duschar. Mycket smidigt när man har mindre barn! I resten av badrummet har vi tvättställ, tvättmaskin & torktumlare, badkar och en braskamin.
Med toan avskild slipper man dels se den när man ligger i badet och så kan man fortfarande gå på toa ifred även om andra familjemedlemmar är i badrummet.
Enda nackdelen är att gästerna går in i badrummet och vänder ut igen för att de inte hittade toan…
Kul att det uppskattas. :)
Oerhört intressanta lösningar och skulle gärna uppskatta en bild på det om det är möjligt?
Om du inte vill posta här så får du gärna skicka privat. Häftigt med en braskamin i badrummet :=)
 
Såhär går tankarna kring badrummet. Eventuellt hoppar vi badkaret, sätter toa och handfat på den väggen istället och sätter spegel på väggen där handfat, toa är enligt bild. En etanolkamin som värme kanske?

Planritning av ett badrum med positioner för badkar, dusch, toalett, handfat och garderob angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte om ägandet slutade i dur eller moll, men några slutord vore fint när huset väl är sålt.

Massa fina grejer ni hann med parat med projektidéer jag antar inte hann påbörjas eller kanske inte blev klara.

Hoppas resan var värd ansträngningen! :giggle::ok:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag inte om ägandet slutade i dur eller moll, men några slutord vore fint när huset väl är sålt.

Massa fina grejer ni hann med parat med projektidéer jag antar inte hann påbörjas eller kanske inte blev klara.

Hoppas resan var värd ansträngningen! :giggle::ok:
Ska försöka mig på några slutord, försäljningen är klar. Det är handpenningen vi väntar på men förhoppningsvis inkommer den snart. :)

Tyvärr la jag inte mycket kraft i denna tråden sista året men vi har gjort färdigt överallt iaf.

Vi har alltid haft en gemensam dröm och det är att flytta upp till Norrland.
Vi trodde väl aldrig att det riktigt skulle kunna funka att flytta med tanke på familjer, barnen, jobb mm mm. Men med åldern så kommer visheten (tror jag iaf) och man får en annan syn på livet helt enkelt.

Så halvvägs in i projektet bestämde vi oss att göra färdigt huset, lägga ner företaget och sommaren 2023 flytta upp till Norrland, allt över Jämtland är ok.
1 barn slutar gymnasiet, 1 ska börja gymnasiet och 1 barn ska börja ÅK 6.
De är väldigt positiva och utan dem hade det aldrig funkat :)

Friheten & livet är viktigare så nu får vi se vart det bär.
Troligen kommer det upp en ny tråd i framtiden.

Om det var värt det? Pengamässigt, nej men resan har nog lett oss in i att komma på vad vi vill göra med livet.(y)

Ta hand om er så ses vi en framtida tråd ;):D
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.