Maskintok skrev:
Samma galningar som styr där som. styrde här... mps kusiner..

Frankrike har gått annan väg och jag skulle tro att den är mer säker än Tysklands...
militanta är dem och de bryr sig inte om varken folket eller ekonomin, inte miljön heller verkar det som nu när det bränns olja och gas i mängder istället för kärnkraft
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
militanta är dem och de bryr sig inte om varken folket eller ekonomin, inte miljön heller verkar det som nu när det bränns olja och gas i mängder istället för kärnkraft
Den som tror att mp bryr sig om miljön får läsa mer... För dem är det kommunism och att skatta ihjäl folk som gäller..
 
Och som jag redan tjatat om den j-a veden som förpestar luften i vårt villaområde. Troligen har många samma problem. Miljötalibanerna är väldigt destruktiva för miljö och ekonomi. Riksrätt för sabotage av vårt energisystem vore på sin plats.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
T TommyC skrev:
Och som jag redan tjatat om den j-a veden som förpestar luften i vårt villaområde. Troligen har många samma problem. Miljötalibanerna är väldigt destruktiva för miljö och ekonomi. Riksrätt för sabotage av vårt energisystem vore på sin plats.
Va?
riksrätt för att sabbat energi politiken och den inhemska marknaden..
Medans att förbjuda vedeldning vore en bra sak? :thinking:

Bör gå tillbaka till GPs styre och göra ordning därifrån... Då kanske folk börjar begripa vad de röstat på för skit..
 
T TommyC skrev:
Och som jag redan tjatat om den j-a veden som förpestar luften i vårt villaområde. Troligen har många samma problem. Miljötalibanerna är väldigt destruktiva för miljö och ekonomi. Riksrätt för sabotage av vårt energisystem vore på sin plats.
jo de där 20 000kr kaminerna är skit
jag kör med denna
https://www.nordviggentrading.se/fristaende-kaminer/160-walltherm-vajolet.html
partikelutsläpp (endast 13,2 mg) och en oöverträffad verkningsgrad på 90,8%.
 
Maskintok skrev:
Va?
riksrätt för att sabbat energi politiken och den inhemska marknaden..
Medans att förbjuda vedeldning vore en bra sak? :thinking:

Bör gå tillbaka till GPs styre och göra ordning därifrån... Då kanske folk börjar begripa vad de röstat på för skit..
vanliga små kaminer är faktiskt inte lov att elda i mer än 2 dagar i veckan enligt någon miljö balk jag inte orkar leta upp men har verifierat det med kommunen, min är ok att elda i hela veckan
 
A
M masseman33 skrev:
vanliga små kaminer är faktiskt inte lov att elda i mer än 2 dagar i veckan enligt någon miljö balk jag inte orkar leta upp men har verifierat det med kommunen, min är ok att elda i hela veckan
jösses.. alla dessa tjänstemän som inte har bättre för sig än att fjanta om sådant..
tacka fan för att landet håller på att gå åt helvete...
 
M masseman33 skrev:
och varför är det brist på gas?
för att det är brist på el på kontinenten?
för att de stängt ner kärnkraft och vindsnurrorna levererar inte?
V vik_tor skrev:
Det är ju extra intressant då Ryssland levererat 10% mer gas till EU under 2021 än 2020. Ändå skyller man på Putin.

Varför har behovet av gas ökat när man samtidigt byggt ut vindkraften och solkraften tro.
M masseman33 skrev:
enligt folk här så levererade putin mer än han skulle?
så då undrar man, tog de inte höjd i gas beställningen för kärnkraften de skulle stänga ner?
hade de gjort det och lite som försäkring om vindsnurrorna inte ger något så hade detta inte varit lika illa
eller är det som andra här säger att putin drog åt kranen..
internet är så fullt av fake news och propaganda så man vet inte vad man skall tro längre
apropå sidodiskussionen om trollkonton...

för att undvika fake news kan man ju försöka ta reda på fakta och inte oförbehållsamt tro på allt man läser på facebook, hittar på politiska partiers media eller bland andra särintressen, och inte okritiskt upprepa det som fakta i andra kanaler

i den här något inflammerade debatten försöker jag att ange källorna, så kan läsaren göra en första bedömning

men okej, då kör vi!

vik_tor skriver
...Det är ju extra intressant då Ryssland levererat 10% mer gas till EU under 2021 än 2020. Ändå skyller man på Putin....

och det är ju sant när det gäller leveranserna av gas genom en pipeline – North Stream – men den står normalt bara för ungefär en tredjedel av den ryska gasen till Europa

(jodå, det finns en North Stream och som har varit i drift ett decennium – den som förekommer frekvent i media är North Stream 2 som ännu inte är i drift och kommer att tillföra lika mycket kapacitet som North Stream, när och om den kommer i drift)

men nu gällde påståendet att flödet har ökat till Europa och ändå verkar det inte räcka inte för omställningen från kärnkraft till vind och sol...

den gamla North Stream överför bara en delmängd av all den gas som normalt skickas till Europa, det finns pipelines som går genom Ukraina och Belarus också – och de tillsammans levererar normalt mycket mer gas än vad som kommer genom gamla North Stream

så man behöver titta på helheten – det enda som är relevant – inte dra slutsatsen att Putin är snäll kille för att en av utav hans pipelines har höjt flödet...

i sammanhanget är det det också missledande att att prata om helår – det är främst under andra halvåret som situationen blivit värre, för att inte prata om inledningen på detta året:
Linjediagram som visar Gazproms gasleveranser till Europa i miljoner kubikmeter från 2018 till 2022, inklusive Belarus-specifik data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


de övre linjerna visar totalflödet av rysk (Putinsk) gas till Europa för de senaste åren
– under kvartal 4 var leveranserna 27% lägre än året innan, och
– leveranserna var 35% lägre än de två åren innan dess

i vänsterkanten syns leveranserna så här långt i år

längst ner finns en särredovisning utav data för delflödet som går i pipelinen genom Belarus, som styrs av någon som inte riktigt gillar EU

så varifrån kommer uppgiften om att Putins leveranser har ökat med 10%? vem lyfter fram den delsanningen som döljer totalbilden? och i vilket syfte?
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
hsd
M masseman33 skrev:
vanliga små kaminer är faktiskt inte lov att elda i mer än 2 dagar i veckan enligt någon miljö balk jag inte orkar leta upp men har verifierat det med kommunen, min är ok att elda i hela veckan
Har jag inte hört talas om, möjligtvis om det är nyinstallerat, men som jag förstått reglerna så får alla befintliga kaminer mm fortsätta användas som tidigare
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
apropå sidodiskussionen om trollkonton...

för att undvika fake news kan man ju försöka ta reda på fakta och inte oförbehållsamt tro på allt man läser på facebook, hittar på politiska partiers media eller bland andra särintressen, och inte okritiskt upprepa det som fakta i andra kanaler

i den här något inflammerade debatten försöker jag att ange källorna, så kan läsaren göra en första bedömning

men okej, då kör vi!

vik_tor skriver
...Det är ju extra intressant då Ryssland levererat 10% mer gas till EU under 2021 än 2020. Ändå skyller man på Putin....

och det är ju sant när det gäller leveranserna av gas genom en pipeline – North Stream – men den står normalt bara för ungefär en tredjedel av den ryska gasen till Europa

(jodå, det finns en North Stream och som har varit i drift ett decennium – den som förekommer frekvent i media är North Stream 2 som ännu inte är i drift och kommer att tillföra lika mycket kapacitet som North Stream, när och om den kommer i drift)

men nu gällde påståendet att flödet har ökat till Europa och ändå verkar det inte räcka inte för omställningen från kärnkraft till vind och sol...

den gamla North Stream överför bara en delmängd av all den gas som normalt skickas till Europa, det finns pipelines som går genom Ukraina och Belarus också – och de tillsammans levererar normalt mycket mer gas än vad som kommer genom gamla North Stream

så man behöver titta på helheten – det enda som är relevant – inte dra slutsatsen att Putin är snäll kille för att en av utav hans pipelines har höjt flödet...

i sammanhanget är det det också missledande att att prata om helår – det är främst under andra halvåret som situationen blivit värre, för att inte prata om inledningen på detta året:
[bild]

de övre linjerna visar totalflödet av rysk (Putinsk) gas till Europa för de senaste åren
– under kvartal 4 var leveranserna 27% lägre än året innan, och
– leveranserna var 35% lägre än de två åren innan dess

i vänsterkanten syns leveranserna så här långt i år

längst ner finns en särredovisning utav data för delflödet som går i pipelinen genom Belarus, som styrs av någon som inte riktigt gillar EU

så varifrån kommer uppgiften om att Putins leveranser har ökat med 10%? vem lyfter fram den delsanningen som döljer totalbilden? och i vilket syfte?
Europa väljer ju själva att handla av djävulen.
Så de ska inte gnälla om Ryssland säljer åt andra och lämnar Europa utanför..
ej heller skall man göra sig beroende av Ryssland...
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
jo, det känns väldigt dumt att knyta sig till despoter, fast vi gör det ju hela tiden (även på andra områden)

sen finns det en liten kör som ropar att den svenska decemberfakturan inte alls beror på gaspriset eller Putin utan gör det hela till en svensk valfråga...
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Vågar jag såhär 1700 inlägg senare reta upp 80 % av alla här med att fråga om man inte tar en risk när man inte binder avtalet ?
Klart att man tar en risk, men risken måste vara rimlig och möjlig att kalkylera. Kanske 25% , 50% eller till och med 100% högre pris men här pratar vi om helt overkliga priser på en havererad elmarknad med pris på upp till 8:- kWh som leder till kostnader som ingen i sin vildaste fantasi kunde kalkylera med.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
jo, det känns väldigt dumt att knyta sig till despoter, fast vi gör det ju hela tiden (även på andra områden)

sen finns det en liten kör som ropar att den svenska decemberfakturan inte alls beror på gaspriset eller Putin utan gör det hela till en svensk valfråga...
Nja vissa saker hänger ihop..
Det går inte att förbise vad regeringen har ställt till med under sina 7 år...
Och det bidrar till slutsatsen..
Att det inte rår för allt är självklart..
Men regeringen före var inte bättre den...
De skulle aldrig fått ha hållit på men vår energi... Eller elnät...
 
Europa väljer själva att lägga ner kärnkraftverk så att man bara har djävulen kvar att välja på. Gasdjävulen och vindsnurredjävulen blir en dålig kombination. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
A
T TommyC skrev:
Europa väljer själva att lägga ner kärnkraftverk så att man bara har djävulen kvar att välja på. Gasdjävulen och vindsnurredjävulen blir en dålig kombination. :crysmile:
hel snurrigt;)
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.