På samma sätt som många i branchen underdimensionerar tankar överdimensionerar man kulvertar.

Jag räknade nyligen på en kulvert på 30 m. Men PEX 20,4 mm invändigt krävs ett temperaturfall på 23 grader för att överföra 35 kW med en 25/6-pump.
 
Matss skrev:
På samma sätt som många i branchen underdimensionerar tankar överdimensionerar man kulvertar.

Jag räknade nyligen på en kulvert på 30 m. Men PEX 20,4 mm invändigt krävs ett temperaturfall på 23 grader för att överföra 35 kW med en 25/6-pump.
Vad menar du med detta, att tillopp och retur diffar 23 grader eller något annat, förklara gärna?


2*22mm är väl det normala vid 20-25m kulvert eller vilken dimension ska man ha?
 
Ja, jag menar att retur och tillopp diffar 23 grader. Om vi tänker oss att du behöver halva effekten när det är som kallast räcker halva temperaturfallet eller halva pumpflödet. En 22-kulvert bör räcka.

Men jag skulle köpa PEX-kulvert med dagens kopparpriser...
 
en till fördel med pexen tror jag är att den klarar kyla utan att frostsprängas
 
Tjenare!

Jag har varit i kontakt med Hålltorp och fått lite priser:

Panna K-50 37900:-
Flexstoker FS-40 44600:-

Vid köp av panna och stoker samtidigt 5% rabatt

Kulvert 2*25 183:- /m, +frakt
Kulvert för tappvarmvatten 25+20 220:-, +frakt

Alla priser exklusive moms!!!!

Jag ska ringa imorgon och höra om pris på kopparkulvert.

Jag har ca 30-35m mellan ladugård och hus, visst är det 2*22 jag ska ha då på kulverten?!



Jag har nu två preliminära alternativ på anläggningar:

Innova 50
min gratistank på 3 kbm
3 kbm tank med slingor för sol samt slingor för varmvatten

(Uteblir gratistanken tänkte jag mig 5 kbm tank från husqvarna då den har bra dimensioner som passar mitt pannrum.)


Orlan 40
Min gratistank på 3kbm
värmeväxlare för sol
tappvarmvattenautomat för varmvattnet

Vad tycker ni?
Priset blir ju lite bättre med orlanalternativet men o andra sidan så är det ju en lite mindre anläggning.

Jag vill ju ha lämplig anläggning, jag har fått indikationer på att Innova 50 anläggningen är att ta i i överkant, vad tycker ni?

Till sist handlar det ju om att få värme billigt och en billig anläggning är ju ett bra ställe att börja på! Bekvämligheten är ju också en stor faktor som spelar in, men i ärlighetens namn, behöver jag mer än 3 kbm till mitt hus på 150 kvm???



Att jag ska ha så svårt att bestämma mig!!!!




//Warlock
 
jag röstar på Innovan!
 
Matss skrev:
På samma sätt som många i branchen underdimensionerar tankar överdimensionerar man kulvertar.

Jag räknade nyligen på en kulvert på 30 m. Men PEX 20,4 mm invändigt krävs ett temperaturfall på 23 grader för att överföra 35 kW med en 25/6-pump.
Kanske rekomenderas en grov kulvert för att öka på vattenvolymen.. :)
 
Att värma med ved är billigt därför har jag lite svårt att förstå varför alla som värmer med ved alltid ska snåla med sin anlägning.(får nog ikludera mig själv) Om du skulle hatft en värmepump skulle du lätt betala 100 000 och samtidigt ha högre driftskostnader.En vp håller troligtvis inte mer än ca10 år.
När vi köpte vårat hus för 10 år sedan kunde jag inget om vedäldning men pga att förra husägarren hade byggt och kopplat själv har jag fått bygga om det i steg . Ta bort ett fel och hitta ett annat. DET ÄR INTE ROLIGT.Bygg så rätt som möjligt från början. det lönar sig nog i längden.
 
Tjenare!

Nu har jag knåpat ihop en offertförfrågan, kan den se ut så här eller måste man vara mer "officiell"?



Hej!

Jag ska bygga ett pannrum för att installera en ny vedanläggning och håller nu på att samla in offerter på vedanläggningen.
Jag skulle vilja ha offert på en budgetanläggning samt på en lite större vedanläggning, ex.

Baxi Solo Innova 50 kW + lämplig ackumulatortank,
Orlan 40 kW + lämplig ackumulatortank.

Andra förslag är naturligtvis välkomna!

Jag vill ha en anläggning som minimerar antalet tillfällen som jag måste ut i ladugården, där pannrummet kommer att vara, för att elda.

Fakta om huset:
Huset är på ca 150 m2 och har en värmeförbrukning på ca 25 000 kWh/år.
Avståndet mellan det nya pannrummet och boningshusets yttervägg är ca 30 meter.
Från yttervägg i huset till den gamla pannan är ca 7 meter.
Huset behöver även kompletteras med 3 st. vattenburna element.

Det nya pannrummet blir ca 2,80 x 6 meter samt ca 2,20 i takhöjd

Såhär hade jag tänkt:

Värme shuntas i pannrummet så att det inte går så hett vatten i kulverten därmed blir det så lite energiförlust som möjligt.
(måste jag ha shuntstyrning då jag har nya, fungerande termostater på alla element i huset?)

Tappvarmvatten cirkulerar blandat till rätt temperatur (minimera energiförlusterna), in till huset för att sedan vända där och gå tillbaka ut i pannrummet. När vattnet blivit för kallt blandas det med vatten från någon av tappvarmvattenslingorna (beroende på ackumulatortankens temperatur) så att det hela tiden är tillräckligt varmt vatten vid kranarna inne i huset.


Panna:
Lyxvariant
Jag har kikat lite på Baxi Solo Innova 50 kW och den verkar vara rejäl, min favorit av de jag tittat på, dessutom Svanenmärkt.

Budgetmodell
T. ex Orlan 40 kW ligger i bra pris men kvalitet och garanti verkar det vara lite si och så med.

Ackumulatortank
Skall vara ordentligt tilltagen i volym så att man inte behöver elda så ofta.
Förvärmningsslinga för tappvarmvatten samt ytterligare en slinga eller beredare för slutvärmning av vattnet.
Den skall vara förberedd för solvärme med slinga i botten på tanken samt en högre upp just under tappvarmvattnets slutvärmningsslinga eller beredare.
Elpatron monterad just under tappvarmvattnets slutvärmningsslinga eller beredare.
Rejält isolerad.

Kulvert
Bör väl vara av bra kvalitet då jag gissar att den största energiförlusten kommer att ske där. Avståndet mellan byggnaderna är 30 meter men jag antar att man behöver ca 35 meter inklusive böjradie.

Skorsten
Kommer att byggas av 4 mm rör med en diameter på 195 mm. Där hoppas jag att Ni kan svetsa på en muff så att pannans rökrörsanslutning passar.

Element
Jag vill ha vattenburna element installerade på toaletten på nedervåningen samt på toaletten och sovrummet på övervåningen, totalt tre element. Två st. på ca 60 x 100 cm samt ett på ca 60 x 60 cm.


Offert
I offerten vill jag att det skall anges minst två alternativ på vedanläggningar, en som byggs med tanke på pris och en som byggs med tanke på funktion. Det skall även framgå vad som ingår om Ni installerar värmeanläggningen t. ex. vilka garantier som gäller samt om det ingår återbesök för att trimma in anläggningen. Jag vill även att det i offerten anges pris på de separata delarna (panna, tank, kulvert, mm) samt att det framgår vad jag kan göra själv för att hålla kostnaden nere.

För att komma och se huset på plats eller om det dyker upp några frågetecken kan Ni kontakta mig på telefon eller på mail.

Mvh



Namn, adress + telefonnummer samt mail.




Ser det ok ut eller måste jag ändra nåt?

Hur mycket garanti brukar vvs:are lämna? Jag menar, jag har en kompis vars pappa är gammal rörkrökare. Borde jag inte kunna handla hem grejorna själv och låta honom koppla ihop allt. Jag ger honom bara en nogrann beskrivning på hur det skall kopplas, med Er hjälp kanske?, sen fixar han och alla blir nöjda och glada! Eller är det att göra sig själv en björntjänst?


//Warlock
 
Warlock har du en kompis pappa som varit rörkrökare o är villig att installera åt dej så bör det ju bli klart billigast då du kan köpa delar vart du vill, Jag skulle då gjort de om jag varit du iaf.. :)

Men du kan ju ändå ta in lite offerter o jämföra..

Ett till alternativ på billig panna är en orlan 60 som tar 75 cm ved o har 310 liters eldstad, Kostar 27000:- samt köra med en 6 m3 tank med dubbla vv slingor på 15 meter som är utdragna..

Husqvarna tanksvets tar 2500:-/slinga...
Utrusta tanken med uttag så du kan koppla in solfångare senare via vvx om du vill, Dom kan göra anslutningarna via rör så du kommer ut genom isoleringen där du då sätter avstängningskranar som pluggas.. Det blir lätt att eftermontera solfångare då..

Färdigshuntat direkt från pannrummet via shuntsttyrning med inne/utegivare..
VVC kopplad mot timer/rörelsevakt/temperaturstyrd, Skulle ju även gå komplettera med en mindre elberedare i huset o så vvc vänder innan denna o köra vvc på timer de tider du vet att ni använder vv..
 
Warlock skrev:
Tjenare!

Jag har varit i kontakt med Hålltorp och fått lite priser:

Panna K-50 37900:-
Flexstoker FS-40 44600:-

Vid köp av panna och stoker samtidigt 5% rabatt

Kulvert 2*25 183:- /m, +frakt
Kulvert för tappvarmvatten 25+20 220:-, +frakt

Alla priser exklusive moms!!!!

Jag ska ringa imorgon och höra om pris på kopparkulvert.

Jag har ca 30-35m mellan ladugård och hus, visst är det 2*22 jag ska ha då på kulverten?!



Jag har nu två preliminära alternativ på anläggningar:

Innova 50
min gratistank på 3 kbm
3 kbm tank med slingor för sol samt slingor för varmvatten

(Uteblir gratistanken tänkte jag mig 5 kbm tank från husqvarna då den har bra dimensioner som passar mitt pannrum.)


Orlan 40
Min gratistank på 3kbm
värmeväxlare för sol
tappvarmvattenautomat för varmvattnet

Vad tycker ni?
Priset blir ju lite bättre med orlanalternativet men o andra sidan så är det ju en lite mindre anläggning.

Jag vill ju ha lämplig anläggning, jag har fått indikationer på att Innova 50 anläggningen är att ta i i överkant, vad tycker ni?

Till sist handlar det ju om att få värme billigt och en billig anläggning är ju ett bra ställe att börja på! Bekvämligheten är ju också en stor faktor som spelar in, men i ärlighetens namn, behöver jag mer än 3 kbm till mitt hus på 150 kvm???



Att jag ska ha så svårt att bestämma mig!!!!




//Warlock

Solo inova50 och Orlan 40 Har väl lika volym på vedmagasinet, du skall med andra ord köra dessa pannor mot liknande tankvolym
 
Hallå igen!

Ett par veckor före semestern skickade jag iväg offertförfrågningar till 4 st vvs:are. Idag fick jag första priset. (en av de fyra var iofs här och kikade men sen har jag inte hört ett skvatt)

Anläggning som räknats på:

Perifal Baxi Solo Innova 50
5 kbm tank, 200 liters beredare, 1 solslinga!?!?!?!?!, 1 förvärmningsslinga.
400 liter tryckexpansion
9 kw tvåstegs elpatron
Laddomat 21
dragbegränsare Tigex, tror jag den hette
Cirkulationspump
Vvc-pump
35 m Wirsbo 4-ledningskulvert
Rör fram till befintlig pannrum i huset
Installation av 3 st element
Säkerhetsventiler
Syr-ventil
+ säkert nåt mer som han eller jag glömt, det skall iaf vara en komplett anläggning färdig att eldas i!
+ arbete för mig att gräva ned kulverten samt bila i golvet i det nya pannrummet.
+ hans arbete, som han beräknat till 65-70 timmar.

Slutpris: 212 000:- !!!!!!!!!!!!!

Känns jävligt billigt att köpa en pelletsbrännare och sätta den i befintliga pannan :(


Ledsna och uppgivna hälsningar från Warlock
 
Ett tryckkärl på 400l låter litet till den anläggningen.
Har en 3m* tank och va tvungen att ha 600l
 
Pellets kan säkert vara ett alternativ där risken ligger i hur priset på pellets utvecklas. Om man kollar på http://www.pellsam.se/energipriser/energipriser.htm så ser man att olja och el under 2007 hitills är dubbelt så dyrt som pellets och priset på pellets gjorde ett ordentligt skutt i samband med att eldningssäsongen drog igång 2006.

Nu vet jag inte riktigt vilken din nuvarande situation är eller hur du värmer idag: Ett perspektiv som inte har med "åh, fan vad kostar delarna och hur mycket kan man göra själv" att göra skulle kunna vara så här. Om du gör av med 25000 kWh el idag eller, gud förbjude, motsvarande i olja, så ligger återbetalningstiden på den anläggningen på ca 10 år, och då har jag räknat med att veden kostar 5000 att anskaffa. Det är ju en jäkla bra anläggning du har specat, med gott och bekvämt eldande. Jag skulle snarare gratulera. Men sen skall ju kosingen upp också. Grovt: Räknar du på att låna upp, säj 150000 på 10 år, så får du väl lägga på 7500 i ränta på årsbasis. Skulle du blinka om du kunde lägga upp 212000 för en sprillans Passat som gör sitt jobb i 25 år? Om vi inkluderar de finansiella kostnaderna så landar vi väl ändå på en halvering av uppvärmningskostnaden jämfört med el/olja, dvs ungefär på par med pellets (om man bara tar hänsyn till själva bränslekosten) med en klar uppsida om pelletsen skulle öka det allra minsta. (Hoppas det blev ungefär rätt, sitter hemma med en råförkylning så det kan finnas tankeluckor...)
 
Kunde inte låta bli att göra en lite noggrannare beräkning och det visar sig att skillnaden blir mindre än vad jag påstod ovan. Det hela hänger på vilken prisutvecklingen kommer att bli på pellets, bankräntan och i viss mån med vilken inflation man räknar.
Jag lägger upp kalkylen så kan du lattja lite med %-satserna och lånebelopp och sånt för att se hur det slår. I kalkylen just nu är bankräntan på 1995 års nivå och inflationen en bit över riksbankens inflationsmål och prisökningen för pellets i minsta laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.