Jag hoppas TS har något typ av kontrakt via sms eller mejl.
Som andra skriver så är det alltid bra att visa bilder.
 
  • Gilla
sundebunde och 1 till
  • Laddar…
I och med att man river bort råsponten så blir det väldigt väderkänsligt. Det innebär att man måste täcka med presseningar. Det går ju an en vacker sommardag när solen skiner och man inte behöver vara nervös för att det ska regna. Men så här års får man kanske dra på o av presseningarna mellan skurarna. Och regnar det så kan det innebära att man inte kan göra något alls, mer än att vänta på att det ska sluta. Sen något som också är besvärande är taklutningen. När det går över 23grader så blir det genast besvärligare. Upp till dess brukar det gå bra att gå på taket utan att man riskerar att glida av. Efter så brukar man behöva spika på reglar eller dylikt att klättra på. Men det låter som att det borde gå att göra fortare. Så vida inte vädrets makter har varit emot dem hela tiden. Det är ju trots allt inget stort tak.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
@BUP Även om du tog löpande så begärde du väl ett ungefärligt pris?
 
V Villaägarenr1 skrev:
Du kan ju inte ta dem på löpande o sen kräva vad dem skall hinna.
Då ska du ta fast pris.
Även om det är löpande kostnader så måste det vara skäligt. På den beskrivning vi fått i tråden, låter det som klart orimlig tid. Om min gissning om upprättning stämmer, så går mer tid, men det låter ändå som orimligt mycket tid.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
V
H hempularen skrev:
Även om det är löpande kostnader så måste det vara skäligt. På den beskrivning vi fått i tråden, låter det som klart orimlig tid. Om min gissning om upprättning stämmer, så går mer tid, men det låter ändå som orimligt mycket tid.
Då får väl ts ta in någon som opartiskt tittat på det. Kan man inte utföra jobbet själv anser jag stt man inte kan bedöma tiden.
 
  • Gilla
Chris.n och 3 till
  • Laddar…
N
Kanske dags för TS att säga något!
Då det är en ny medlem, så man inte pratar för kråkorna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
O onaka skrev:
En annan kommentar kring takjobben på villor som jag ser i göteborgsområdet är att det sällan verkar vara svenska hantverkare som gör dessa standardjobben där man går in med ett ganska lågt fast pris för att byta pannor + papp. Så antagligen är det ett ganska slitigt jobb med låg lön i förhållande till arbetsinsats, arbetsskydd etc. Någon som vet mer?

Jobbar uteslutande med tak i Göteborgsområdet och utför inte villor med tegel/betongpannor alls då det är omöjligt att konkurrera på lika villkor.

Om vi skall sätta upp riktig ställning, ha manskapsutrymmen, betala lön enligt kollektivavtal och utföra arbetet fackmässigt inkl alla tillhörande plåtdetaljer mm så är vi inte i närheten prismässigt.
Inget fel på utländsk arbetskraft men de utnyttjas med dåliga villkor och har sällan tillräcklig kunskap

Har slutat bry mig om och tycka synd om villaägare som köper billigaste offerten. De kan stå sitt kast men jag gillar inte den utbredda uppfattningen om dåliga och dyra hantverkare som verkar finnas
 
  • Gilla
Joak och 16 till
  • Laddar…
BUP BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Ett bra riktmärke är en vecka per sida. Visst blir det 1-2 dagar mer om man ska förstärka och eventuellt tilläggisolera men 25 arbetsdagar är lite väl mycket.
 
  • Gilla
AntonBolander
  • Laddar…
lärjungen
Även om det låter som lång tid finns det enormt mycket faktorer som ändå kan göra att tiden är skälig. Svårt att veta för en utomstående och särskilt när bilder inte finns att tillgå. Taket kan behöva rätas upp så att plåtarna sitter rätt, och eftersom projektet sker vintertid är vädret en stor faktor att ta i beaktning. Har man byggt väderskydd för att undvika att det snöar/regnar in? Är marken runt huset svår att bygga ställning på? Har de behövt laga takstolar förutom att sätta förstärkningar? Har de varit på plats varje dag i 25 dagar etc?
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
BUP BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Alltid, alltid fast pris!
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
BUP BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Vad är det för plåt ?
 
BUP BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Låter ju lite väl länge. Lätt att vara efterklok men varför tog du löpande och inte fast? Oavsett bör de väl ha gett en tidsuppfattning?
 
P
Begär in en tidrapport för att se hur dom har fördelat all den där tiden..

Det låter väldigt mycket med 25 arbetsdagar på 2 personer..

Huset är trots allt inte så stort..
utan takstolförstärkningen men med råspontluckor och allt uppåt och riva så borde 10 arbetsdagar räcka och vara helt rimligt. Tar det mer än så , ja då är man antingen gammal eller trasig i kroppen eller inte en speciellt duktig yrkesman... eller timtjuv eller lat.. eller så gör man en massa annat än det som kunden betalar för på sin arbetstid.. eller så ligger det otroligt krångligt till där man får bära material långt och det inte går att komma fram med maskiner osv för containers och upplyft av ev material.

Det finns arbetslag på 3 gubbar om gör det jobbet med en normalvilla tak på en vecka utan råspont byte men ner med tegel och läkt och kolla råspont och ny papp . läkt plåt och alla rändalar stuprör och vindskivor , nockplåtar . möjligen kommer plåtslagarn med nån ny plåtklädning runt skorsten eller annat special som måste specialtillverkas. men då är snickarlaget på nästa hus..

Delen att förstärka takstolar beror ju helt på hur det ser ut och hur man gjort och är svårare att sätta tid på utan att veta mer vad som gjorts. men att komma upp i 25 arbetsdagar på 2 personer ihop med resten av takbytet låter som man haft en jäkligt vass penna eller så är det dags att förklara exakt hur man spenderat all denna tid.

Sen är det klart att ev restid kan tillkomma men där borde man ha en överenskommelse redan vad som gäller om man har timpris på plats eller från firman och hur långt bort den är så borde det vara lätt att komma fram till rimlig justering .. ev material hämtning osv
 
  • Gilla
hakrun och 1 till
  • Laddar…
Dom la om taket från tegel till plåt på mitt fritidshus. Huset är 58 kvm.
Jag har en skorsten samt en utbyggnad för veranda.
Dom tog bort teglet, bytte allt dåligt trä i undertaket, la ny takpapp, satte dit ny läkt och la plåttak.
Det tog tre dagar för två personer = 3 dagar a' 8 timmar * 2 pers = 48 timmar.
Samt en dag för förberedelser då en person tog fram och fraktade dit materialet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.