Halloj!

Snart får vi tillträde till vårat första hus, och det ska totalrenoveras. Med tanke på totalrenovering så tänkte jag skaffa mig en ny bästa vän, som kommer göra att man troligtvis kommer trivas ännu bättre i renoveringskaoset. :cool:

Står nu inför valet av en grovdammsugare, behöver hjälp på traven för att ta ett beslut. Jag har mycket batteridrivna maskiner, sänksåg, kap och gersåg, multifräs, ja, i stort sett allt är batteridrivet som jag äger/kommer att äga. Då är det ju inte jätte hjälpsamt med en grovdammsugare med elanslutning till verktyget, som har varit prio innan, kan tänka mig att det är rätt så jobbigt att alltid behöva sätta igång den innan, och sen gå tillbaka för att stänga av osv efter varje gång.

Så med tanke på det, så funderade jag på ifall det är värt att köpa en Festool med deras schyssta bluetooth kontroll?
Då har jag mest kollat på en Festool CTL MIDI, men sen behöver man köpa kontrollen, samt städkit, så det blir ju runt 8000kr vilket är lite väl saftigt. Samt att den är rätt så liten och har även läst att den inte är superbra som reeen grovdammsugare, kötta upp allt i sin väg :D

Annars har jag kollat på Milwaukee AS-30LAC som har automatiskt filterrengöringssystem, dubbelt så stor filtervolym och verkar vara lite mer som en "grovdammsugare", men nackdelen är att man knappt kommer att ha nytta av uttaget till maskinerna, och får springa och sätta på och stänga av hela tiden. Så hur bra är egentligen det automatiska filterrengöringssystemet?

För annars kan jag lika gärna köra på det som jag tänkte från första början, en Nilfisk AERO 26-21 PC Industridammsugare (25L), som är betydligt billigare än dem andra alternativen, hela 3800kr billigare än Milwaukeen, och 6000kr billigare än Festoolen med alla tillbehör. Samt att påsarna är billigare till Nilfisken än till Festoolen och Milwaukeen med.

Så behöver höra andras tankar för att kunna ta ett beslut haha. Jobbar även som elektriker och har planer på att starta eget inom snar framtid efter husrenoveringen och auktorisation AL är tagen. Så ifall jag väljer någon av dem dyrare alternativen så har man alltid nytta av det till framtiden, ifall maskinen håller hela renoveringen ;)

Tack på förhand :D
 
Om det bara är för att slippa gå och stänga av dammsugaren kan du ju dra en skarvsladd med strömbrytare till arbetsstället så har du knappen nära till hands. Annars kan du spara mycket pengar på att köpa en fjärrströmbrytare för någon hundralapp.

Själv "ärvde" jag en Hiltidammsugare av en hantverkare för att ett lager i motorn skar för honom medan han jobbade hos oss. Jag rev motorn och svågern byte lagret med pressverktyg på sin verkstad och vips hade jag en proffsdammsugare för kostnaden av ett nållager (50 kr?)!
 
F fb35523 skrev:
Om det bara är för att slippa gå och stänga av dammsugaren kan du ju dra en skarvsladd med strömbrytare till arbetsstället så har du knappen nära till hands. Annars kan du spara mycket pengar på att köpa en fjärrströmbrytare för någon hundralapp.

Själv "ärvde" jag en Hiltidammsugare av en hantverkare för att ett lager i motorn skar för honom medan han jobbade hos oss. Jag rev motorn och svågern byte lagret med pressverktyg på sin verkstad och vips hade jag en proffsdammsugare för kostnaden av ett nållager (50 kr?)!
Jo det är ju sant, det funkar också, men lite bökigare än att bara ha en bluetooth knapp ;) Men ja, en fjärrströmbrytare hade man kunnat mecka ihopa något med, får se.

Prio är fortfarande att få en bra dammsugare, som är bra på att suga. Festoolen blir nog för dyr för att kunna motivera enbart för en bluetooth knapp, ifall det inte finns några andra större fördelar som jag missat?

Hur bra fungerar den automatiska filterrengöringen? Är det värt att gå upp till en grovdammsugare i 5000-6000kr prislappen för det och lite bättre sug, eller t ex en Nilfisk AERO 26-21 PC räcker långt och väl? Tar gärna emot andra tips på grovdammsugare också. Så länge den har braaa sug, och bra/inte för kort slang så. :D
 
Jag har den lite större CTL 26 från Festool med BT och det är guld värt, sen kör man även batterierna med BT så dammsugaren startar även när man kör såna. Hade Midi innan men den vart lite liten kändes det som så jag bytte upp mig. Kör 5M lång slang av den nya modellen som inte korvar och krånglar.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Metabo har en utmärkt fjärrstart som startar av verktygets vibration. Den funkar till alla 230 V-dammsugare, givaren sätter du på slangens munstycke. Jag använder den till Dustcontrol och även till verktyg med sladd då det blir smidigast med bara ett gemensamt sätt.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Metabo har en utmärkt fjärrstart som startar av verktygets vibration. Den funkar till alla 230 V-dammsugare, givaren sätter du på slangens munstycke. Jag använder den till Dustcontrol och även till verktyg med sladd då det blir smidigast med bara ett gemensamt sätt.
Det låter riktigt bra! Får bli att införskaffa en sån och köra på ett litet billigare alternativ än festoolen. Då är du nöjd med den, fungerar utan några problem? Haft den länge? :D
 
Jag har en Flex s47 som jag är rätt nöjd med.
Är ju nån som skak funktion till filtret men den stänger jag alltid av men jag kör alltid med påse och nästan alltid med cyklon.
 
nino nino skrev:
Jag har en Flex s47 som jag är rätt nöjd med.
Är ju nån som skak funktion till filtret men den stänger jag alltid av men jag kör alltid med påse och nästan alltid med cyklon.
Trodde först man körde med ”skaket” och filterpåsen, men det kanske man inte gör. Kanske man bara kör ifall man kör utan?
I så fall är det ju knappt värt det för min del antar jag. Slutar nog upp med att det blir Nilfisk 26-21 och med Metabos fjärrstart!

Så antingen en Nilfisk Multi II 30 T INOX VSC EU eller en Nilfisk Aero 26-21 PC om ingen annan kommer med något negativt om dem eller annat förslag
 
Personligen tycker jag den typen av design är ren skit, välter ju hela tiden. :thumbdown:
 
Stefan N Stefan N skrev:
Personligen tycker jag den typen av design är ren skit, välter ju hela tiden. :thumbdown:
Bra input, ja det kan jag tänka mig utan att ha testat dem värst i verkligheten. Blir kanske MILWAUKEE AS-30LAC ändå, lite mer robust, bättre sug, filtrerar bort mer damm samt att den har det automatiska filterrengöringen som kanske kan komma till nytta. :D
 
Sen att det är lång slang, 3.5 m är absoluta minilängd men helst längre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Sen att det är lång slang, 3.5 m är absoluta minilängd men helst längre.
Ja precis, helst längre men känns som att man får ha minst 3,5m :D
 
Hur som så tycker jag att du alltid kör med påse oavsett maskin och gärna cyklon, då behöver du byta påse en gång om året max.
Finns en tråd där det var länk till där flera köpte cykloner
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Det låter riktigt bra! Får bli att införskaffa en sån och köra på ett litet billigare alternativ än festoolen. Då är du nöjd med den, fungerar utan några problem? Haft den länge? :D
Den är bra, det enda som är lite störigt är att den tappar kontakten efter 10 h och då måste man bryta strömmen 5 sek och sedan trycka på sändaren igen. Haft den sedan i maj.
 
nino nino skrev:
Hur som så tycker jag att du alltid kör med påse oavsett maskin och gärna cyklon, då behöver du byta påse en gång om året max.
Finns en tråd där det var länk till där flera köpte cykloner
Får kolla upp det med cyklon, visste inte ens vad det var innan jag googlade det. Är det inte bökigt om man ska förflytta sig en massa, känns mer lämpligt till en stationerad dammsugare, men det kanske jag har fel om :D

nanowire nanowire skrev:
Den är bra, det enda som är lite störigt är att den tappar kontakten efter 10 h och då måste man bryta strömmen 5 sek och sedan trycka på sändaren igen. Haft den sedan i maj.
Låter kanon, det kan man leva med. Får man lite raster också! :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.