useless useless skrev:
Jag utgår ifrån att alla som tycker att elstödet är felaktigt aktivt avsäger sig pengarna.

Nä det är som med fallskärmar.
Man kan tycka att de är felaktiga och skulle aldrig erbjuda någon annan en sådan, däremot kan man alltid ta emot en om den erbjuds.
(Måste vara därför jag inte blir erbjuden fallskärmar ..... att jag INTE sitter i någon styrelse för något börsbolag har väl inte alls med saken att göra .... ;) )

Nu har staten erbjudit en elpris-fallskärm så visst tas den emot. Men om jag kunde bestämma skulle ingen få en sådan.
 
useless useless skrev:
Nej, elbolagen har stängt av alla som inte har råd att betala.
Nä det blåser lagom mycket imorgon i går blåste det för mycket så vindkraftverken fick stängas av
 
R
S spider22 skrev:
Nä det blåser lagom mycket imorgon i går blåste det för mycket så vindkraftverken fick stängas av
Va? Så vitt jag kan se stod vindkraften för 27% av produktionen igår. Ungefär lika mycket som kärnkraften.
 
R RoAd skrev:
Va? Så vitt jag kan se stod vindkraften för 27% av produktionen igår. Ungefär lika mycket som kärnkraften.
Sannolikt i norra Sverige? Går inte att se var den produceras?
 
Orsaken till dom höga priserna i södra Sverige är att vår regering har lagt mer FYRA kärnkraftverk och samtidigt gått med på att leverera el till Tyskland,Polen,Litauen & Danmark.
Detta skapar ett underskott av el i södra Sverige vilket leder till höga priser!!
Hur svårt kan det vara att förstå?
Tillgång och efterfrågan.
Om inte dessa andra länder haft underskott så hade vi varit i en bättre situation.
Tanken med kablarna till Europa var ju att lastbalansera näten inte som nu sälja stora mängder el till länder med dålig energipolitik.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Orsaken till dom höga priserna i södra Sverige är att vår regering har lagt mer FYRA kärnkraftverk och samtidigt gått med på att leverera el till Tyskland,Polen,Litauen & Danmark.
Detta skapar ett underskott av el i södra Sverige vilket leder till höga priser!!
Hur svårt kan det vara att förstå?
Tillgång och efterfrågan.
Om inte dessa andra länder haft underskott så hade vi varit i en bättre situation.
Tanken med kablarna till Europa var ju att lastbalansera näten inte som nu sälja stora mängder el till länder med dålig energipolitik.
Jag och många med mig anser skenande gasprsier vara huvudorsaken.
OM vi nu säger att ditt påstående stämmer, varför ser priserna längre fram i 2022 och hela 2023 o 2024 nästan helt normala dvs en bra bit under kronan? HUR kan det komma sig. Nya kärnkraftverk? Ologiskt.

Men OM mitt påstående stämmer är det för att marknaden förväntar sig normaliserade gaspriser igen...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
S spider22 skrev:
Orsaken till dom höga priserna i södra Sverige är att vår regering har lagt mer FYRA kärnkraftverk och samtidigt gått med på att leverera el till Tyskland,Polen,Litauen & Danmark.
Detta skapar ett underskott av el i södra Sverige vilket leder till höga priser!!
Hur svårt kan det vara att förstå?
Tillgång och efterfrågan.
Om inte dessa andra länder haft underskott så hade vi varit i en bättre situation.
Tanken med kablarna till Europa var ju att lastbalansera näten inte som nu sälja stora mängder el till länder med dålig energipolitik.
inte vår regerings fel, utan hur 6 535 271 röstade och 1 miljon soffliggare som inte röstade.
Rösta rätt istället den 11:e september alla som inte är nöjda! Jag ser lätt här på hur många uttrycker sig att för många är på totalt fel sida i politiken. Tänk efter, hur vill du ha det? Så här eller inte så här?


Tanken att lastbalansera? Men det blev inte så.
S spider22 skrev:
Orsaken till dom höga priserna i södra Sverige är att vår regering har lagt mer FYRA kärnkraftverk och samtidigt gått med på att leverera el till Tyskland,Polen,Litauen & Danmark.
Detta skapar ett underskott av el i södra Sverige vilket leder till höga priser!!
Hur svårt kan det vara att förstå?
Tillgång och efterfrågan.
Om inte dessa andra länder haft underskott så hade vi varit i en bättre situation.
Tanken med kablarna till Europa var ju att lastbalansera näten inte som nu sälja stora mängder el till länder med dålig energipolitik.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
@
Magnus Filip skrev:
inte vår regerings fel, utan hur 6 535 271 röstade och drygt 1 miljon soffliggare som inte röstade.
Rösta rätt istället den 11:e september alla som inte är nöjda! Ser lätt här på hur många uttrycker sig att för många är på totalt fel sida i politiken. Tänk efter, hur vill du ha det? Så här eller inte så här?


Tanken att lastbalansera? Men det blev inte så.
Kan väl spontant tycka att det finns andra politiska frågor än elpriset som är bra mycket viktigare ;)
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
@ @ndreas skrev:
Kan väl spontant tycka att det finns andra politiska frågor än elpriset som är bra mycket viktigare ;)
tänk större. Tänk hela energipolitiken.

Tycker du inte att el är viktig politisk fråga? Se dig omkring!
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Kan väl spontant tycka att det finns andra politiska frågor än elpriset som är bra mycket viktigare ;)
Särskilt som det inte är speciellt stor skillnad mellan partierna i denna fråga heller...
Ett KK hit eller dit spelar ingen roll, det är det elsamarbetet i Europa med marginalprissättning som ger oss höga priser pga kontintentens höga priser (som beror på gaspriset).
Europeiska elsamarbetet är det mig veterligen inget parti som varit motståndare av...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
90+(90 källare)
21 grader barnfamilj
Ink.allt 3700:-
Rörligt.
 
Magnus Filip skrev:
inte vår regerings fel, utan hur 6 535 271 röstade och 1 miljon soffliggare som inte röstade.
Rösta rätt istället den 11:e september alla som inte är nöjda! Jag ser lätt här på hur många uttrycker sig att för många är på totalt fel sida i politiken. Tänk efter, hur vill du ha det? Så här eller inte så här?


Tanken att lastbalansera? Men det blev inte så.

Problemet är att det INTE finns något parti över huvud taget som i budgeten tagit med i sin egen budget att försöka ta ansvar för energi politiken. Det har inte satts av en JÄ* spänn i deras budgetar för det.

Alla politiker sprider bara massa floskler omkring sig för att verka vara "bror duktig" men allihop sen bara myglar då det kommer till ansvarig energipolitik.
Det är eg lika mycket högerns fel som det är vänsterns då både blocken varit med och styrt under de senaste 30 åren.
Ingen kan skylla på det andra blocket, ty då hade de redan fixat problemen, men så har inte skett.
Mao fluff , bluff och båg!

O det enda parti som envist hävdar att de står i mitten , är lika envisa på att det inte ska byggas ny krärnkraft. Go figure!

(även om just kärnkraft eg inte är den enda lösningen så är den en del av den över överskådlig framtid enl mitt tycke iaf)

Så att hävda "Rösta ditt eller datt" är bara fan korkat! Det lär inte hända ett vitten pga att man röstar åt ett visst håll.

Vill man bedriva RIKTIG opinion så skriv insändare till alla tidningar du kan komma på och i insändarna så bör det finnas en vettig reell plan på hur energi politiken kan lösas , och ev förslag på hur den ska finansieras.
Gör detta var annan vecka.
Skicka dessutom dessa förslag tillsammans med länkar till insändarna till ALLA poltiska partier samt alla riksdags poltiker.
Jobbigt & du orkar inte?
ah tangentbords ryttare ;)
 
A
M MrDizzy skrev:
Problemet är att det INTE finns något parti över huvud taget som i budgeten tagit med i sin egen budget att försöka ta ansvar för energi politiken. Det har inte satts av en JÄ* spänn i deras budgetar för det.

Alla politiker sprider bara massa floskler omkring sig för att verka vara "bror duktig" men allihop sen bara myglar då det kommer till ansvarig energipolitik.
Det är eg lika mycket högerns fel som det är vänsterns då både blocken varit med och styrt under de senaste 30 åren.
Ingen kan skylla på det andra blocket, ty då hade de redan fixat problemen, men så har inte skett.
Mao fluff , bluff och båg!

O det enda parti som envist hävdar att de står i mitten , är lika envisa på att det inte ska byggas ny krärnkraft. Go figure!

(även om just kärnkraft eg inte är den enda lösningen så är den en del av den över överskådlig framtid enl mitt tycke iaf)

Så att hävda "Rösta ditt eller datt" är bara fan korkat! Det lär inte hända ett vitten pga att man röstar åt ett visst håll.

Vill man bedriva RIKTIG opinion så skriv insändare till alla tidningar du kan komma på och i insändarna så bör det finnas en vettig reell plan på hur energi politiken kan lösas , och ev förslag på hur den ska finansieras.
Gör detta var annan vecka.
Skicka dessutom dessa förslag tillsammans med länkar till insändarna till ALLA poltiska partier samt alla riksdags poltiker.
Jobbigt & du orkar inte?
ah tangentbords ryttare ;)
Jag får inte skriva till s och mp mer..
De uppskattade inte mina mail och brev... tydligen..
 
  • Haha
  • Gilla
masseman33 och 3 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Problemet är att det INTE finns något parti över huvud taget som i budgeten tagit med i sin egen budget att försöka ta ansvar för energi politiken. Det har inte satts av en JÄ* spänn i deras budgetar för det.

Alla politiker sprider bara massa floskler omkring sig för att verka vara "bror duktig" men allihop sen bara myglar då det kommer till ansvarig energipolitik.
Det är eg lika mycket högerns fel som det är vänsterns då både blocken varit med och styrt under de senaste 30 åren.
Ingen kan skylla på det andra blocket, ty då hade de redan fixat problemen, men så har inte skett.
Mao fluff , bluff och båg!

O det enda parti som envist hävdar att de står i mitten , är lika envisa på att det inte ska byggas ny krärnkraft. Go figure!

(även om just kärnkraft eg inte är den enda lösningen så är den en del av den över överskådlig framtid enl mitt tycke iaf)

Så att hävda "Rösta ditt eller datt" är bara fan korkat! Det lär inte hända ett vitten pga att man röstar åt ett visst håll.

Vill man bedriva RIKTIG opinion så skriv insändare till alla tidningar du kan komma på och i insändarna så bör det finnas en vettig reell plan på hur energi politiken kan lösas , och ev förslag på hur den ska finansieras.
Gör detta var annan vecka.
Skicka dessutom dessa förslag tillsammans med länkar till insändarna till ALLA poltiska partier samt alla riksdags poltiker.
Jobbigt & du orkar inte?
ah tangentbords ryttare ;)
rätt i sak, men tänk längre... Inte sonika rösta på ett visst parti. Utan läs på noga innan vem du kryssar. Kryssar alla "rätt" lovar det blir förändringar snabbt!
 
  • Gilla
1000konst
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
rätt i sak, men tänk längre... Inte sonika rösta på ett visst parti. Utan läs på noga innan vem du kryssar. Kryssar alla "rätt" lovar det blir förändringar snabbt!
Är frestad att fråga "Vad är rätt" (imho är alla lika goda kålsupare) men då riskerar vi att bryta reglerna som förbjuder politiska diskussioner-- Skärmdump av forumets regler som förbjuder politiska diskussioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.