T
K Kekistan skrev:
En sak att ta i beaktande för alla som emellanåt läser på forum eller Twitter/Facebook. Det är valår i år. Inför förra valet avslöjades S betalda sk "troll" som satt med massor av olika trollkonton och debatterade för S sak i diverse forum etc. Detta för att vinden har vänt [no pun int] och de är livrädda för att förlora sitt grepp om makten. Ingen vettig människa har ju S eller Mp:s åsikter, därför måste de hitta på personer som låtsas stödja dem.

Man kan nästan tro att det är konspirationsteorier men tyvärr jobbar de på det här sättet. Betänk också hur många trollkonton som inte har blivit avslöjade.

Samtidigt som vanligt folk tar sig allt mer ton tystnar flockdjuren. De som "tycker" som majoriteten eller som "tycker" på det sätt man får mest ryggdunk av. Dessa får är fega kappvändare men har varit viktiga för vänstern i deras skrämseltaktik för att tysta folk.

Vänstern vet att när den breda medelklassen påverkas hårt ekonomiskt av deras vansinnespolitik kommer den att vakna rejält. Och där är vi nu. Därav att man tex så "generöst" ger tillbaks pengar för dyra elräkningar. Tyvärr tänker folk ofta väldigt egoistiskt och har svårt att se den stora bilden.

Tidigare har det räckt med bröd och skådespel för att dölja tex den alltmer otrygga tillvaron för våra barn i skolor och ute på stan. Men nu har den verkligheten också spridits sig och alla kan bli utsatta för den.

Kort sagt. Politikerna är avslöjade med byxorna nere. Det går liksom inte att förneka hur kapitalt de har misslyckats med att styra Sverige. När då personer som tex Z**** sitter och blåljuger och försvarar systemet ringer i alla fall mina varningsklockor.

Bara en tanke.
Trollkonton, är det konton som är relativt nyregistrerade och som i princip bara skriver inlägg som inte har ett dugg med forumets inriktning att göra utan är mest politiska?

Som typ.. ditt?
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, ekvationen är ju så lätt att en femåring fattar. Fast = fast, rörligt = rörligt. Men nu verkar många ha trott att rörligt = rörligt, men inte SÅ rörligt.
Visst, fast elbolagen har ju i massa år försökt få oss att teckna fasta priser. Detta förstås för att de har tjänat mer på det. Har man varit med några år så vet man det. Om man fattar ett beslut är det inte orimligt att försöka lära av historien och då har det inte varit i närheten av att diffa så mycket.

Så att det är ju inte så jättekonstigt att de flesta har rörliga avtal. Sen är det ju normalt sett inte 10 öre hit eller dit som påverkar totalsumman utan de fasta avgifterna, skatt och moms. Men med vetskapen om vilka som styr landet borde man förstås ha varit mindre naiv om man ska vara efterklok.

För min del spelar det ingen jätteroll i slutändan. Kanske till och med är bättre med dyra elpriser då jag har 56 sprillans nya solpaneler i söderläge på taket.
 
Z Zodde skrev:
Du har inte ens angivit dina källor utan bara dissat mina...?
Z Zodde skrev:
Du har inte ens angivit dina källor utan bara dissat mina...?
jag säger ju sunt förnuft och logiskt tänkande är mina källor. släpp detta nu. vad jag vet så kan dina ”källor” vara byns bänksittare eller fullständigt påhittade så jag får nog dissa källorna tyvärr.
släpp detta nu
 
R
Magnus Filip skrev:
Har inte ens tagit med skattereduktionen i tanken, föregående inlägg.

. Med de 60 öre går jag plus. Sjukt, för jag får betalt för att använda el.
Intressant. Eftersom 2021 är över nu, skulle du kunna redovisa hur dina siffror ser ut? Hur mycket el du producerat, vad du fått betalt för den och hur stor din förbrukning varit (egen och köpt el)?

Tar man bort skattereduktionen så har i.a.f. jag svårt att se någon stor vinst med solceller. Speciellt i framtiden om fast pris går upp jämfört med vad spotpriset ligger på under de månader man kan sälja något att tala om.

Vem vet, jag kanske missat något.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
T
K Kekistan skrev:
Visst, fast elbolagen har ju i massa år försökt få oss att teckna fasta priser. Detta förstås för att de har tjänat mer på det. Har man varit med några år så vet man det. Om man fattar ett beslut är det inte orimligt att försöka lära av historien och då har det inte varit i närheten av att diffa så mycket.

Så att det är ju inte så jättekonstigt att de flesta har rörliga avtal. Sen är det ju normalt sett inte 10 öre hit eller dit som påverkar totalsumman utan de fasta avgifterna, skatt och moms. Men med vetskapen om vilka som styr landet borde man förstås ha varit mindre naiv om man ska vara efterklok.

För min del spelar det ingen jätteroll i slutändan. Kanske till och med är bättre med dyra elpriser då jag har 56 sprillans nya solpaneler i söderläge på taket.
Då har man inte förstått vad man gör och borde kanske ta hjälp med sina ekonomiska beslut. Ett visst mått av eget ansvar förväntas man kunna hantera som vuxen. Jag har väldigt lite till övers för de som valt en lösning med risker för att spara pengar och sedan gråter ut och kräver kompensation när det visade sig att det blev tvärtom.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Självklart är det synd om de som har det dyrt nu. Inget snack om det!

Men själva grejen är att de borde ha lagt undan en del av de pengarna som de genom åren har sparat på att ha rörligt. Det är ju det som är själva grejen. Behöver lära sig för framtiden. Detta är en viktiga skolpengar.

Kan bara inte smälta att staten skall gå in med 6000 kr som nån jäkla mamma. Vad är det för slags stat vi bor i? Skall de tala om för oss när vi skall gå på toa också?
Tror du inte själv att de flesta med rörlig pris har råd att betala? Säkert 99% av alla har råd, vissa har otur eller dåligt ekonomi och får ta det på avbetalning. Det viktigaste är ju inte detta utan att vi blir totalt mjölkade med skatt, moms och skatt på elen, det är ett stort systemfel! Tycker du det är bra att vi har så?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Trollkonton, är det konton som är relativt nyregistrerade och som i princip bara skriver inlägg som inte har ett dugg med forumets inriktning att göra utan är mest politiska?

Som typ.. ditt?
Själva grejen är att regimkritiska åsikter behöver inte trollkonton. Missnöjet är totalt. Du kan väl inte ha missat hur light-högern helt har tagit över tex Twitter. Behövs verkligen inga trollkonton där. Tror du missade innebörden i vad jag skrev.

Den värdelösa elförsörjningen är inte en politisk fråga, eller vad menar du? Självklart ska själva orsaken diskuteras till varför folk skapar trådar som denna. Hur ska vi annars lösa det. Knyta näven i fickan? Det är ju ett katastrofalt vanstyre som har satt oss i den här sitsen. Att förneka det är inte ett friskt beteende.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Inför förra valet avslöjades S betalda sk "troll" som satt med massor av olika trollkonton och debatterade för S sak i diverse forum etc.
Jag tror knappast det bara är S som har betalda opinionsbildare på nätet. Jag utgår snarare ifrån att alla partier har det. Inklusive de som inte är representerade i riksdagen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
T
K Kekistan skrev:
Själva grejen är att regimkritiska åsikter behöver inte trollkonton. Missnöjet är totalt. Du kan väl inte ha missat hur light-högern helt har tagit över tex Twitter. Behövs verkligen inga trollkonton där. Tror du missade innebörden i vad jag skrev.

Den värdelösa elförsörjningen är inte en politisk fråga, eller vad menar du? Självklart ska själva orsaken diskuteras till varför folk skapar trådar som denna. Hur ska vi annars lösa det. Knyta näven i fickan? Det är ju ett katastrofalt vanstyre som har satt oss i den här sitsen. Att förneka det är inte ett friskt beteende.
Nej, jag missade inte poängen. Visst finns det rena trollkonton, men de flesta är bara helt vanliga människor med en åsikt åt något håll. Bättre att respektera att alla har olika åsikter istället för att avfärda dem med trollepitet eller olika sorters dumförklaringar.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
M Mathias01 skrev:
jag säger ju sunt förnuft och logiskt tänkande är mina källor. släpp detta nu. vad jag vet så kan dina ”källor” vara byns bänksittare eller fullständigt påhittade så jag får nog dissa källorna tyvärr.
släpp detta nu
Fram med en genuscertifierad undersökning från Södertörn. Annars är du inte trovärdig ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
Jag är så förbannad på denna situation.

December med bergvärme 2300 kWH
Nu under jan så funkade inte bergvärme och dom fick lägga den på El för att vi skulle ha värme och på 16 dagar har vi förbrukat 2500 kwh. Nu bytte dom delar och det verkar fortfarande inte funka. Nu måste dom beställa nya delar igen.

Jag får ont i magen av dessa priser. Någon här som vet vad jag kan kräva att pannan inte funkar?
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror du inte själv att de flesta med rörlig pris har råd att betala? Säkert 99% av alla har råd, vissa har otur eller dåligt ekonomi och får ta det på avbetalning. Det viktigaste är ju inte detta utan att vi blir totalt mjölkade med skatt, moms och skatt på elen, det är ett stort systemfel! Tycker du det är bra att vi har så?
Jag tycker inte att det är bra alls. Men jag kan bara rösta en gång för mig själv och de andra 6 535 270 som röstade röstade för sig själva, var och en.
Man skall inte diskutera politik här. Men vi har röstat för EU och allt vad det innebär för vår inhemska el. VI har röstat fram partier som har varit med och stoppat Kärnkraft, fixat så att diesel är för 20,50 kr/liter, skatter för CO2 utsläpp- vilket är bluff och båg enligt mig.

Så i stort sett detta är ju så majoriteten ville ha det att vi skulle mjölkas på skatt! De som röstat fram till att ha det så här borde inte klaga nu, men jag vet ju inte vem var och en röstade på så det går inte att hänga någon enskild.
De som klagar nu är borde vara de som röstade nej till EU, de som inte röstade på de tre till vänster och inte på ett av dem till höger.
 
useless useless skrev:
Jag tror knappast det bara är S som har betalda opinionsbildare på nätet. Jag utgår snarare ifrån att alla partier har det. Inklusive de som inte är representerade i riksdagen.
Det har du säkert rätt i men ingen kan fulspelet så bra som S och nu är det de som har blivit avslöjade. Även om både Mp, SD och säkert fler har företrädare som har avslöjats med konton där de luftar sina riktiga åsikter. Dock är det inte satt i system på det sätt S har gjort.

Man ska aldrig underskatta deras falskhet och skicklighet att klamra sig fast vid makten. "Högern" är alldeles för snäll och mesig i västvärlden. Det är därför de blir överkörda gång på gång.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Fram med en genuscertifierad undersökning från Södertörn. Annars är du inte trovärdig ;)
haha ja för sunt förnuft duger ju tydligen inte längre ;)
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag tycker inte att det är bra alls. Men jag kan bara rösta en gång för mig själv och de andra 6 535 270 som röstade röstade för sig själva, var och en.
Man skall inte diskutera politik här. Men vi har röstat för EU och allt vad det innebär för vår inhemska el. VI har röstat fram partier som har varit med och stoppat Kärnkraft, fixat så att diesel är för 20,50 kr/liter, skatter för CO2 utsläpp- vilket är bluff och båg enligt mig.

Så i stort sett detta är ju så majoriteten ville ha det att vi skulle mjölkas på skatt!
Det är mest de som på något sätt lever av skattepengar som vill det. Och S har sett till att sätta massor av folk i bidragssofforna och ha en enorm statsapparat fullt med lata pärmbärare som aldrig hade pallat privat sektor. Dessa är rädda om sitt levebröd.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.