Någon som har tips på enkla och smidiga program för att göra egna bygglovsritningar?

Vi har ritat upp drömhuset i Home design 3D (app på läsplatta). Nästa steg i processen är att skapa det ritningsunderlag som krävs vid ansökan om bygglov (situationsplan, markplaneringsritning, planritning, fasadritning, sektionsritning).

Någon som har erfarenhet av att rita bygglovsritningarna själv? Tipsa gärna om enkla gratisprogram som inte är komplicerade att använda eller där tröskeln är hög för att komma igång.

Tack på förhand :)
 
EmilSth EmilSth skrev:
Någon som har tips på enkla och smidiga program för att göra egna bygglovsritningar?

Vi har ritat upp drömhuset i Home design 3D (app på läsplatta). Nästa steg i processen är att skapa det ritningsunderlag som krävs vid ansökan om bygglov (situationsplan, markplaneringsritning, planritning, fasadritning, sektionsritning).

Någon som har erfarenhet av att rita bygglovsritningarna själv? Tipsa gärna om enkla gratisprogram som inte är komplicerade att använda eller där tröskeln är hög för att komma igång.

Tack på förhand :)
Jag har ritat alla bygglovsritningar jag använt i Sketchup.

Det finns i gratisversion. Inget ritprogram är utan inlärningströskel. Vissa anser att Sketchup är fullständigt omöjligt svårt. Jag har bevisligen lyckats lära mig det tillräckligt bra för att få två bygglov godkända med dess hjälp.

(Jag har ritat en väldig massa annat i det också, inte bara bygglovsritningar. Som möbler och saker att 3D-printa.)
 
Redigerat:
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag har ritat alla bygglovsritningar jag använt i Sketchup.

Det finns i gratisversion. Inget ritprogram är utan inlärningströskel. Vissa anser att Sketchup är fullständigt omöjligt svårt. Jag har bevisligen lyckats lära mig det tillräckligt bra för att få två bygglov godkända med dess hjälp.

(Jag har ritat en väldig massa annat i det också, inte bara bygglovsritningar. Som möbler och saker att 3D-printa.)
Tack AndersMC

Jag har provat Scetchup, men tröskeln är högre än t.ex. Home Design 3D. Har du ritat modellen i 3D och sedan automatiskt genererat 2D ritningar, eller har du ritat ritningarna direkt i 2D?

Nyfiken på om du även kunnat importera topografiska höjdkurvor till Scetchup? Min tomt är kuperad och jag kommer behöva ritningar som visar höjden på marken.
 
EmilSth EmilSth skrev:
Tack AndersMC

Jag har provat Scetchup, men tröskeln är högre än t.ex. Home Design 3D. Har du ritat modellen i 3D och sedan automatiskt genererat 2D ritningar, eller har du ritat ritningarna direkt i 2D?

Nyfiken på om du även kunnat importera topografiska höjdkurvor till Scetchup? Min tomt är kuperad och jag kommer behöva ritningar som visar höjden på marken.
Jag ritade husen som de skulle bli, i 3D. Så ritningen innehöll både utseende och konstruktionsritningar. Det var fasader, regelverk, ventilation etc. Fast placerat i olika lager.

Bygglovsritningarna var bara att ställa in isometriskt perspektiv och använda de olika färdiga vyerna som finns.

Det är möjligt att jag använde något mer program för att få dit den text som måste vara på ritningen. Sketchup är ett program att konstruera i. Det blir väldigt besvärligt att rita sånt som inte finns i verkligheten, som text och textrutor som bara finns på pappret.

Jag importerade några AutoCAD-ritningar jag fått från byggnadskontoret. Typ nån tomtkarta.

Det ska gå att importera höjdkurvor till Sketchup, men jag har aldrig gjort det. Fast det vete 17 om det går i gratisversionen.

Home Design 3D har jag aldrig testat, men jag misstänker att det är ett helt annat koncept än Sketchup. Det är väl mer så att man plockar med färdiga objekt och flyttar runt dem så det ser bra ut. Jag misstänker att du inte kan rita takstolar och råspont eller beräkna längden på snedsträvor i det programmet.
 
A andersmc skrev:
Jag ritade husen som de skulle bli, i 3D. Så ritningen innehöll både utseende och konstruktionsritningar. Det var fasader, regelverk, ventilation etc. Fast placerat i olika lager.

Bygglovsritningarna var bara att ställa in isometriskt perspektiv och använda de olika färdiga vyerna som finns.

Det är möjligt att jag använde något mer program för att få dit den text som måste vara på ritningen. Sketchup är ett program att konstruera i. Det blir väldigt besvärligt att rita sånt som inte finns i verkligheten, som text och textrutor som bara finns på pappret.

Jag importerade några AutoCAD-ritningar jag fått från byggnadskontoret. Typ nån tomtkarta.

Det ska gå att importera höjdkurvor till Sketchup, men jag har aldrig gjort det. Fast det vete 17 om det går i gratisversionen.

Home Design 3D har jag aldrig testat, men jag misstänker att det är ett helt annat koncept än Sketchup. Det är väl mer så att man plockar med färdiga objekt och flyttar runt dem så det ser bra ut. Jag misstänker att du inte kan rita takstolar och råspont eller beräkna längden på snedsträvor i det programmet.
Tack för kompletterande svar!

Det går inte att importera höjdkurvor i dwg format i gratisversionen av Scetchup. Men det kanske kan vara värt att betala för en licens om programmet är bra...

Att rita i olika lager och att kunna använda scetchup för att göra alla konstruktionsritningar för vvs, el etc innebär också många fördelar.

Home design 3D är precis som du skriver ett program där man snabbt ritar upp väggar och sedan placerar ut möbler. Programmet är busenkelt att lära sig och det ger snabbt en överskådlig bild av hur huset inklusive inredningen kommer att ut. Jag är jättenöjd med programmet då det snabbt går att testa olika idéer och få en uppfattning om hur det kommer att ut. Däremot är det inget riktigt CAD program, så det har sina begränsningar...
 
Många väljer att anlita bygglovskonsulter istället för att lära sig ett ritningsprogram från grunden. Det kan också vara andra saker som privatpersoner inte har tänkt på som t.ex. tillgänglighetskraven?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Många väljer att anlita bygglovskonsulter istället för att lära sig ett ritningsprogram från grunden. Det kan också vara andra saker som privatpersoner inte har tänkt på som t.ex. tillgänglighetskraven?
Tack Laszio!

Jo, visst finns det mycket som man måste tänka på om man väljer att göra saker själv. Jag hoppas dock att detta forum, samt stöd från sakkunniga, ska ge oss god vägledning för att göra rätt från början :)

Tillgänglighetskraven har vi tänkt på. Att bygga så att huset passar oss även när vi blir gamla är ett krav. Bil ska kunna köras fram till dörren och allt väsentligt i huset ska finnas tillgängligt på bottenvåningen.
Vi har även funderat en del på miljökraven, men det är inte helt lätt att väga olika miljökrav mot varandra...
 
Jag tänkte säga att det är dåligt med enkla program. Jag använde Inkscape för att skapa många av de nödvändiga ritningarna. Det är inte ett program specifikt för husritningar utan går att använda till det mesta. Men det finns många bra hjälpmedel för att få dimensioner rätt mm. Jag använde även Sketchup för mina konstruktionsritningar, men mest för min egen del. Bild från Inkscape.

Ritningar över hus planerade i Inkscape, inklusive planvyer, sektion och fasader med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag tyckte var svårt var att få alla höjdkurvor och befintlig terräng rätt.
 
Bart Bart skrev:
Jag tänkte säga att det är dåligt med enkla program. Jag använde Inkscape för att skapa många av de nödvändiga ritningarna. Det är inte ett program specifikt för husritningar utan går att använda till det mesta. Men det finns många bra hjälpmedel för att få dimensioner rätt mm. Jag använde även Sketchup för mina konstruktionsritningar, men mest för min egen del. Bild från Inkscape.

[bild]

Det som jag tyckte var svårt var att få alla höjdkurvor och befintlig terräng rätt.
Tack Bart,

Jo - förmodligen är det precis som du skriver, dvs att enkla program kan bli ett dåligt val då de saknar funktioner som man behöver...

Scetchup ska kunna hantera höjdkurvor. Men det är tydligen lite trixande för att få det att funka. Dessutom behöver man göra det på rätt sätt för att inte tynga ner modellen så att hela datorn börjar lagga.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Många väljer att anlita bygglovskonsulter istället för att lära sig ett ritningsprogram från grunden. Det kan också vara andra saker som privatpersoner inte har tänkt på som t.ex. tillgänglighetskraven?
Å andra sidan kan det vara saker som privatpersoner tänker på men inte arkitekter. Som vad huset kommer att kosta att bygga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ingar-i-ett-kvm-pris.403952/#post-4052022
 
  • Gilla
Fbgare
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag tänkte säga att det är dåligt med enkla program. Jag använde Inkscape för att skapa många av de nödvändiga ritningarna. Det är inte ett program specifikt för husritningar utan går att använda till det mesta. Men det finns många bra hjälpmedel för att få dimensioner rätt mm. Jag använde även Sketchup för mina konstruktionsritningar, men mest för min egen del. Bild från Inkscape.

[bild]

Det som jag tyckte var svårt var att få alla höjdkurvor och befintlig terräng rätt.
Hej Bart, vet du om man kan ta bort rutmönstret på ritningarna i incscape?
 
Under Visa - Rutnät
Snabbkommando Shift #

Rutmönstret kommer dock inte med vid utskrift eller om du sparar som t ex PDF.
 
Bart Bart skrev:
Under Visa - Rutnät
Snabbkommando Shift #

Rutmönstret kommer dock inte med vid utskrift eller om du sparar som t ex PDF.
Tack för svar, har en följdfråga. Kan man även göra fasadritningar med programmet?
 
Se inlägg #8 ;)
 
Penna och papper funkar fint :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.