D David Dubow skrev:
Var det någon av de som hade rörligt som gnällde när priser var negativt i oktober? Eller hela förra året var det var rekordlåga elpriser? Alla som hade bundit då betalade ju överpris..
Det är väl därför alla med bundet är så självgoda nu. De bara måste poängtera att man sår vad man skördar osv. Barnsligt, och skriker mindervärdeskomplex. Vi har haft billig och stabil el i Sverige i många decennier så att folk inte binder är ju inte superkonstigt. Nu borde man ju dock kanske ha förstått att S och MP kommer fucka upp el-försörjningen precis som de har fuckat upp allt annat men så till den milda grad att elen kostar 4,3kr per kwH kunde man ju aldrig tro.
 
  • Gilla
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
hsd
R RoAd skrev:
Borde väl vara bättre att kontakta din elleverantör och lägga upp någon slags avbetalning?

Och hur krasst det än kan låta så kanske du ska fundera på din situation. Det låter inte som om du har råd att bo i hus om du verkligen inte kan skaka fram drygt femtusen kronor för att undvika en betalningsanmärkning.
För de allra flesta är det billigare att bo i hus än i lägenhet
Kontakta elleverantören och ordna en avbetalning, de är lite kinkiga så om man inte betalar så räcker det inte med kronofogden de kommer dessutom att stänga elleveransen
 
jag hittade lite statistik på skatteverket, borde gå att lita på den infon....
https://www.skatteverket.se/omoss/v...ateradeskatter.4.3152d9ac158968eb8fd24b2.html

Tabell över Sveriges energiskatter från 1994 till 2020 som visar skatteintäkter från olika energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vad jag ser så beskattas inte kärnkraften längre fast detta hävdas av div youtubers tex Henrik Jönsson och andra..
en annan fundering är att el skatten drar in dubbelt så mycket som bensin,diesel,olja,gas m.m till sammans?!
hur kan de motivera detta när det mesta är vatten,vind,sol, och kärnkraft?
vatten,vind och sol borde vara skattebefriade om man ser till miljö påverkan

Tabell över energiskatter för olika energikällor i Sverige år 2020, inklusive bensin, olja och el.
 
K Kekistan skrev:
Det är väl därför alla med bundet är så självgoda nu. De bara måste poängtera att man sår vad man skördar osv. Barnsligt, och skriker mindervärdeskomplex. Vi har haft billig och stabil el i Sverige i många decennier så att folk inte binder är ju inte superkonstigt. Nu borde man ju dock kanske ha förstått att S och MP kommer fucka upp el-försörjningen precis som de har fuckat upp allt annat men så till den milda grad att elen kostar 4,3kr per kwH kunde man ju aldrig tro.
Jo så måste det vara... eller så undrar jag bara hur man om man inte har möjlighet att ta risker men ändå gör det.. Sen skriker man högt om att någon annan ska betala för mitt risktagande.
Jag undrar även varför man inte lät binda sitt pris efter att priset steg första gången? Möjligheten fanns. Men det är väl sossarna och miljöpartiets fel. Om vi skulle haft ny kärnkraft om säg ett par år skulle vi börjat bygga det när Reinfeldt va stadsminister om jag inte räknar fel.
 
D David Dubow skrev:
Jo så måste det vara... eller så undrar jag bara hur man om man inte har möjlighet att ta risker men ändå gör det.. Sen skriker man högt om att någon annan ska betala för mitt risktagande.
Jag undrar även varför man inte lät binda sitt pris efter att priset steg första gången? Möjligheten fanns. Men det är väl sossarna och miljöpartiets fel. Om vi skulle haft ny kärnkraft om säg ett par år skulle vi börjat bygga det när Reinfeldt va stadsminister om jag inte räknar fel.
Det handlar nog lika mycket om att det är nog med skatt moms och skatt igen! Folket säger ifrån! Det är slut med straffskatter för Svensson , har du bundit ditt dieselpris också?
 
  • Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
hsd
Kolla efter miljöavgifter ;)
 
M masseman33 skrev:
Det köper jag inte, det måste vara för att hålla 50hz på stamnätet!
”Karlshamnsverket är vintertid ett reservkraftverk för Svenska kraftnät. Under 2021 behövdes det bara användas som reservkraftverk tre gånger och då bara några timmar varje gång. Det är betydligt vanligare att verket körs igång när elpriset är högt och det är lönsamt för verket att vara i bruk.”

Från GP
 
C cbrolin skrev:
Här kan du läsa mer om Karlshamnsverket [länk]
En allmän länk ger inget

Från GP:

”Karlshamnsverket är vintertid ett reservkraftverk för Svenska kraftnät. Under 2021 behövdes det bara användas som reservkraftverk tre gånger och då bara några timmar varje gång. Det är betydligt vanligare att verket körs igång när elpriset är högt och det är lönsamt för verket att vara i bruk.”
 
R
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har inte mycket pengar men grejor, så jag får väl börja sälja inredningen.
Har du tillgångar så får du ju förstås sälja något av dem innan du låter en räkning gå till kronofogden. Du kommer ju inte bli av med skulden så i slutändan kommer de ju ändå ske en utmätning om du inte betalar. Att bara skita i räkningen kommer bara göra allt dyrare för dig i slutändan, det inser du väl?

hsd hsd skrev:
För de allra flesta är det billigare att bo i hus än i lägenhet
Om man inte kan få fram 5000:- för att undvika kronofogden så har man ju per definition inte råd, eller hur? Då tycker jag nog att man i.a.f. ska se över sin situation för att se vad man kan göra.

Att bara rycka på axlarna löser ju ingenting och skjuter ju bara upp problemet på bekostnad av att det senare blir ännu större.
 
C
Slog mig att vi förmodligen hade gått plus på att kallställa huset och flyga till Thailand en månad den här vintern. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D David Dubow skrev:
Jo så måste det vara... eller så undrar jag bara hur man om man inte har möjlighet att ta risker men ändå gör det.. Sen skriker man högt om att någon annan ska betala för mitt risktagande.
Jag undrar även varför man inte lät binda sitt pris efter att priset steg första gången? Möjligheten fanns. Men det är väl sossarna och miljöpartiets fel. Om vi skulle haft ny kärnkraft om säg ett par år skulle vi börjat bygga det när Reinfeldt va stadsminister om jag inte räknar fel.
Härligt när fegisar som aldrig vågar ta en risk här i livet får "rätt". För det är precis vad det handlar om. El har aldrig kostat så mycket som i december, så det är extremt exceptionellt. Om man alltid skulle agera efter vad som potentiellt skulle kunna hända i allra värsta fall så kan man ju inte göra nånting i livet. Tycker synd om såna ängsliga människor. Mindervärdeskomplex som sagt. Viljan att vara den som lyckas, syns och gör saker men aldrig blir det pga både hängslen och livrem. Det är så uppenbart så det är pinsamt.

Det är definitivt mest MP och S fel men även tokstollen Reinfeldt som flög över Sverige och såg en massa mark där ingen bodde och naivt påstod att det finns hur mycket plats som helst att ta in människor här. Utan en tanke på att tex elförsörjning och elnät då måste anpassas. För att inte tala om skolor, sjukvård, bostäder osv. Politikerna har ännu en gång svikit svenska skattebetalare. Finns bara en lösning på det och det är att byta ut klåparna.
 
  • Gilla
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar nog lika mycket om att det är nog med skatt moms och skatt igen! Folket säger ifrån! Det är slut med straffskatter för Svensson , har du bundit ditt dieselpris också?
:crysmile: Om han kunde hade han nog bundit det på 30kr för att det finns en mikroskopisk chans att den kommer kosta 100kr nästa år.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Härligt när fegisar som aldrig vågar ta en risk här i livet får "rätt". För det är precis vad det handlar om. El har aldrig kostat så mycket som i december, så det är extremt exceptionellt. Om man alltid skulle agera efter vad som potentiellt skulle kunna hända i allra värsta fall så kan man ju inte göra nånting i livet. Tycker synd om såna ängsliga människor. Mindervärdeskomplex som sagt. Viljan att vara den som lyckas, syns och gör saker men aldrig blir det pga både hängslen och livrem. Det är så uppenbart så det är pinsamt.

Det är definitivt mest MP och S fel men även tokstollen Reinfeldt som flög över Sverige och såg en massa mark där ingen bodde och naivt påstod att det finns hur mycket plats som helst att ta in människor här. Utan en tanke på att tex elförsörjning och elnät då måste anpassas. För att inte tala om skolor, sjukvård, bostäder osv. Politikerna har ännu en gång svikit svenska skattebetalare. Finns bara en lösning på det och det är att byta ut klåparna.
Varför är man otrevlig på ett forum?
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
D David Dubow skrev:
Varför är man otrevlig på ett forum?
Varför är man dryg och självgod på ett forum?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.