P peterkz1 skrev:
Vad roligt! Blev ju superfint! Ser ut att vara samma mix av hårdvaxolja som jag körde?
Tack! Yes, det ser väldigt likt ut
 
peterkz1, nu har jag en fråga till! Listen runt bordet, kapade du den också eller köpte du en som passade till tjockleken på bordet?
 
Nu är det inte jag som gjort det aktuella bordet men normalt när man kantlistar är att listen är bredare än skivan för listen glider lite i limmet, sedan slipar/hyvlar/fräser man bort det som sticker utanför skivan.

Protte
 
  • Gilla
peterkz1
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Nu är det inte jag som gjort det aktuella bordet men normalt när man kantlistar är att listen är bredare än skivan för listen glider lite i limmet, sedan slipar/hyvlar/fräser man bort det som sticker utanför skivan.

Protte
Tack snälla för svar!
 
O Oliviah skrev:
peterkz1, nu har jag en fråga till! Listen runt bordet, kapade du den också eller köpte du en som passade till tjockleken på bordet?
Som prototypen skrev. Min list var lite högre än ekstavarna + plywooden. Limmade genom att spänna fast med vanliga lastband och slipade alltihopa plant.

Ett trägolv under bearbetning fastspänt med lastband och skruvklämmor för limning och planbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jävligt fint. Är också sugen på ett dylikt projekt.

Har sett att Bjelin har 5g klickgolv fiskbensparkett. Har funderat på om det kan vara ett alternativ att limma det på en skiva mdf gentemot att limma/skruva stavar och sen spackla/slipa som du gjort. Eller kommer man få kupning eller resning då man inte har någon rörelsefog mot kantlisterna? Det står att fogarna normalt är ca 0.1mm och är gjorda för att ta upp träets rörelser beroende på luftens temp och relativa fuktighet och skall således vara säkrare än tradionellt lagd fiskbensparkett. Men för ett bord kanske det inte är någon vidare idé...
 
  • Gilla
Midnightrider
  • Laddar…
J J-O skrev:
Jävligt fint. Är också sugen på ett dylikt projekt.

Har sett att Bjelin har 5g klickgolv fiskbensparkett. Har funderat på om det kan vara ett alternativ att limma det på en skiva mdf gentemot att limma/skruva stavar och sen spackla/slipa som du gjort. Eller kommer man få kupning eller resning då man inte har någon rörelsefog mot kantlisterna? Det står att fogarna normalt är ca 0.1mm och är gjorda för att ta upp träets rörelser beroende på luftens temp och relativa fuktighet och skall således vara säkrare än tradionellt lagd fiskbensparkett. Men för ett bord kanske det inte är någon vidare idé...

Så här blev vårt bord! Vi köpte fiskben från golvin. Det är limmat på en 3 mm tjock plåt (plåtfirman fick skarva den för de kunde inte göra den 240 cm). Sedan har vi kapat bordet runt om, med en såg med skena. Eklisterna är runt 300 mm breda, alltså lite tjockare än själva skivan. Listerna har vi limmat och spikat. Sedan är bordet slipat, spacklat med osmo ekspackel, slipat igen och sedan behandlat med en lack från osmo. Vi valde en ofärgad, som behåller den färgen som det är nu, vill inte att det skulle gulna som ek har en tendens till att göra.
 
  • Handgjort bord med fiskbensmönster av eklist, behandlat med ofärgad lack för att bevara träets naturliga nyans, med dekorativa föremål ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjort fiskbensmönstrat ekbord dukat med tallris och vita ljus, visa detaljer i hantverket och finishen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjort ekträbord med synlig fiskbensmönsterfinish, limmat på plåt och slipat för att förhindra gulning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
somesundaymorning och 5 till
  • Laddar…
O Oliviah skrev:
Så här blev vårt bord! Vi köpte fiskben från golvin. Det är limmat på en 3 mm tjock plåt (plåtfirman fick skarva den för de kunde inte göra den 240 cm). Sedan har vi kapat bordet runt om, med en såg med skena. Eklisterna är runt 300 mm breda, alltså lite tjockare än själva skivan. Listerna har vi limmat och spikat. Sedan är bordet slipat, spacklat med osmo ekspackel, slipat igen och sedan behandlat med en lack från osmo. Vi valde en ofärgad, som behåller den färgen som det är nu, vill inte att det skulle gulna som ek har en tendens till att göra.
Riktigt snyggt!
Använde ni fiskben med klickfunktion?
 
J J-O skrev:
Riktigt snyggt!
Använde ni fiskben med klickfunktion?

Tack! Nej ingen klick!
 
Skakar liv i gammal tråd men en fråga.

- Bör man BÅDE spika/skruva och limma? Varför inte bara en av alternativen? Hur många skruv bör man använda per stav? 2?

Håller på med ett 220x100 matbord.
 
E Enocx skrev:
Skakar liv i gammal tråd men en fråga.

- Bör man BÅDE spika/skruva och limma? Varför inte bara en av alternativen? Hur många skruv bör man använda per stav? 2?

Håller på med ett 220x100 matbord.
Vi har limmat fiskbensparkett på golv med elastiskt parkettlim. Där behövs ingen spik/skruv så det borde väl inte behövas till ett bord heller?
 
losskägg losskägg skrev:
Vi har limmat fiskbensparkett på golv med elastiskt parkettlim. Där behövs ingen spik/skruv så det borde väl inte behövas till ett bord heller?
Det kan tyckas, men jag vet inte. Folk gör så olika. Parkettlim vs trälim är också en intressant fråga, mest då Parkettlim är så svårt att få på. Vad blir den stora skillnaden på slutresultatet?
 
Parkettlimmet tänker jag ska tåla att träet sväller och krymper. Trälim blir ju stenhårt. Men jag har inte byggt något bord så absolut ingen expert på det.
När man limmar stavparkett på golv så limmas inte stavarna ihop utan bara mot underlaget.
 
Är precis färdig med mitt fiskbensbord 216x100 och är supernöjd. Som ”byggare utan grundkunskap” tog jag mycket hjälp ifrån denna tråd och folk på youtube. ”Enkla moment” blir svåra om man inte vet varför man gör dem, så ska skriva ut lite detaljer:
Handgjort fiskbensbord av ekstavar med not och spont på plywood underlag, behandlat med skyddsvax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde ekstavar 34x6,8x1,6 med not och spont. Använde tre paket a 1 kvm. Not/spont underlättade jättemycket.

Färdigt fiskbensbord av ek i verkstad med verktyg och trälim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlag var plywood 18mm. Limmade med trälim. Tänkte använda parkettlim då det skulle vara bättre men då detta är veritabelt omöjligt att köpa över disk i min stad och jag inte ville bli sittande med en 10 l dunk så blev det trälim. Snålhet kan också spelat in. Framtiden får döma det beslutet. Hittills har det fungerat perfekt.
Spikade eller skruvade ej utan lade endast tyngd på stavarna.

Ett hemmagjort fiskbensbord av ekstavar med not och spont, fastklämt med remmar under konstruktion i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade upp trätrall som list. 12 mm tjock. Gjorde 5mm för hög då listen inte var särskilt rät. Hyvlade sedan ner. Slipade 40-80-120-180. Fuktade hela bordet innan 180. Hade jag gjort om hade jag nog stannat på 120. Är lite ”halt”

Behadlade med Osmo dekorvvax ”gyllenlönn” och ett lager matt skyddsvax. Hade egentligen tänkt använda polyuretanlack som jag hade på mitt förra bord och har varit outstanding.

Ska någon göra ett fiskbensbord kommer de säkert hitta denna tråden. Hoppas mitt inlägg kan ha varit till hjälp.
 
  • Nyligen färdigställt fiskbensbord av ekstavar med not och spont, på en verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eriksaaf och 5 till
  • Laddar…
E Enocx skrev:
Är precis färdig med mitt fiskbensbord 216x100 och är supernöjd. Som ”byggare utan grundkunskap” tog jag mycket hjälp ifrån denna tråd och folk på youtube. ”Enkla moment” blir svåra om man inte vet varför man gör dem, så ska skriva ut lite detaljer:
[bild]
Använde ekstavar 34x6,8x1,6 med not och spont. Använde tre paket a 1 kvm. Not/spont underlättade jättemycket.

[bild]
Underlag var plywood 18mm. Limmade med trälim. Tänkte använda parkettlim då det skulle vara bättre men då detta är veritabelt omöjligt att köpa över disk i min stad och jag inte ville bli sittande med en 10 l dunk så blev det trälim. Snålhet kan också spelat in. Framtiden får döma det beslutet. Hittills har det fungerat perfekt.
Spikade eller skruvade ej utan lade endast tyngd på stavarna.

[bild]

Sågade upp trätrall som list. 12 mm tjock. Gjorde 5mm för hög då listen inte var särskilt rät. Hyvlade sedan ner. Slipade 40-80-120-180. Fuktade hela bordet innan 180. Hade jag gjort om hade jag nog stannat på 120. Är lite ”halt”

Behadlade med Osmo dekorvvax ”gyllenlönn” och ett lager matt skyddsvax. Hade egentligen tänkt använda polyuretanlack som jag hade på mitt förra bord och har varit outstanding.

Ska någon göra ett fiskbensbord kommer de säkert hitta denna tråden. Hoppas mitt inlägg kan ha varit till hjälp.
Snyggt, hur kommer det sig att du la stavarna offset, var det av egen vilja eller blev det bara så?
Länge haft tanken att slänga ihop något liknande. Får se om man får tummen ur röven snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.