nanowire nanowire skrev:
Som vuxen kan du tex köpa ett par Björn Borg-kängor, som håller 1-2 säsonger och svårligen kan repareras, eller betala knappt det dubbla för Kavat lr Lundhags och ha kängor som håller tio år och kan repareras. Jag tar exemplet skor för det använder de flesta men jag tycker det gäller för verktyg också; Ska de användas är det sannolikt både hållbarare, billigare och bättre i längden att undvika det sämsta,
Det svåra är att veta om ett märke är dyrt tex därför att Borg satt sitt namn på det, eller om det är bra kvalitet... ;)

tveksamt tveksamt skrev:
Är det hållbart (ur ett miljöperspektiv) vi vill prata om så lär väl ingen här köpa batteriverktyg?
Jag undviker batteriverktyg för sällangrejor, just för att batteriet kommer dö efter ett par tillfällen när jag använder verktyget vartannat år. Hellre då en sladd att krångla med. Skruvdragare/borrmaskiner är undantaget, då jag använder dessa varje månad, dvs jag kan hålla batteriet i användning.

MEEC och PARKSIDE tycker jag funkar för sådant man tror man behöver en eller två gånger, men troligen inte mer än så. Tex en elektrisk motorsåg. Jag har bara så många träd på villatomten och det tar 20 år för nästa innan det är dags att fälla - dessutom lejer jag bort för allt stort, så det är bara smågrejor jag sågar. Det kan dock vara bra att ha en sådan liggande och det kostar lika mycket att hyra en.

Vinkelslipar har jag köpt sämsta möjliga. Kommer nog göra lika på borrmaskiner. - Anledning; jag har "dammat sönder" dem på nolltid, de tål inte ens en bra maskin. Jag har dock en bra vinkelslip och en bra borrmaskin jag använder för jobb som inte dammar stendamm och liknande. :D
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det svåra är att veta om ett märke är dyrt tex därför att Borg satt sitt namn på det, eller om det är bra kvalitet... ;)
Ofta ganska lätt att avgöra. Tex genom att undersöka produkten lr genom att läsa vad andra har för erfarenheter av den. Helt säker går det inte att bli men det räcker kanske med att styra undan från den sämsta hälften.
 
J JohanLun skrev:
Jag undviker batteriverktyg för sällangrejor,
Antagligen klokt

J JohanLun skrev:
Vinkelslipar har jag köpt sämsta möjliga. Kommer nog göra lika på borrmaskiner. - Anledning; jag har "dammat sönder" dem på nolltid, de tål inte ens en bra maskin. Jag har dock en bra vinkelslip och en bra borrmaskin jag använder för jobb som inte dammar stendamm och liknande. :D
Självuppfyllande profetia?
 
nanowire nanowire skrev:
Självuppfyllande profetia?
Näe, jag dödade en kär Bosch och sen dess har jag köpt meec och liknande för stenkap och slipning (och har en något bättre, tror det är Makita, för skärjobb i metall).
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ofta ganska lätt att avgöra. Tex genom att undersöka produkten lr genom att läsa vad andra har för erfarenheter av den. Helt säker går det inte att bli men det räcker kanske med att styra undan från den sämsta hälften.
Googlar oftast elektronik, bil och verktygsköp... Men kläder och skor köper jag när jag absolut måste och då med så liten insats som möjligt, men med lite perspektiv vore det säkert bra att välja lite noggrannare då jag oftast byter för jag använt upp kläderna och inte av "modeskäl".
 
Men var vänliga flytta diskussionen om verktygs miljöpåverkan till en egen tråd!
 
  • Gilla
  • Älska
ådal och 5 till
  • Laddar…
lerpoel
Är det nån som har använt frässtålen från Lidl? Hur är de i kvalitet?
 
  • Gilla
rand althor
  • Laddar…
Åter till diskussionen om Lidls verktyg tack//Mod.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Är det nån som har använt frässtålen från Lidl? Hur är de i kvalitet?
Ser ut precis som Bosch, men säjer ju inget.
Jag tänkte köpa en låda för att ha hemma.
 
lerpoel lerpoel skrev:
Är det nån som har använt frässtålen från Lidl? Hur är de i kvalitet?
Har ett gäng lådor därifrån. Ibland är de i gott skick. Ibland är de trubbiga deluxe med mycket skägg.
Kolla noga på lådorna innan du köper så kan du få hygglig kvalisort.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
Var inne och köpte en frässats idag. Med min ringa erfarenhet blev bedömningen att det nog var en ok batch denna gången. De känns i alla fall vassa och har inget skägg. Dock inte provkörda. Jag köpte förresten tak-och väggfärgen förra veckan. Jag har väl inte så mycket att säga om den heller men den var rejält tjock och trögflytande i alla fall. Körde i en gammal Bosch-spruta för första gången. Lagom blandning slutade på 50% spädning. Det blev i alla fall vitt.
 
  • Gilla
Chippe och 4 till
  • Laddar…
C
@Ropa kul att du återkom angående inomhusfärgen (y)
 
Person använder en Parkside svarvmaskin i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ovanstående svarv vara något att ha överhuvudtaget? 550W låter inte mycket.
 
henq henq skrev:
[bild]

Kan ovanstående svarv vara något att ha överhuvudtaget? 550W låter inte mycket.
Watten är det inget fel på. Sen verkar resten av svarven vara rätt plastigt/rappligt byggd.
 
henq henq skrev:
[bild]

Kan ovanstående svarv vara något att ha överhuvudtaget? 550W låter inte mycket.
Usch vad jobbigt. Nu är det när att jag går i från mina löften om att inte köpa deras maskiner. När säljs den där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.