Tänker införskaffa en sk. miniskruvdragare inom kort och tänkte nu slå två flugor i en smäll, dels kolla vad forumets medlemmar rekommenderar, dels testa om jag klarar av att använda "poll"-funktionen... ;)

Jag har här listat 8 dragare som jag hittat på lite olika ställen. Vissa av dessa har naturligtvis diskuterats tidigare i andra trådar i forumet, men jag har inte sett någon jämförelse av samtliga.

Vänligen rösta på den du anser vara bäst som renodlad mini-skruvdragare - borrning  och tyngre skruv/mutterdragning tas om hand av andra maskiner i arsenalen. Egenskaper som borde rankas högt är alltså sådant som tillgänglighet, smidighet, hanterbarhet etc.

Kommentera gärna varför just den du röstar på är din favorit.

Tar gärna emot förslag på ytterligare maskiner som borde vara med i undersökningen.

/Martin

Här kommer dessutom några länkar till beskrivningar av dragarna om någon vill kolla data och liknande:

Bosch IXO:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9665&prod_id=9290

Bosch PSR 200 LI:
http://www.bosch-pt.de/boptocs-de/Product.jsp?division=hw&prod_id=9880

Bosch PSR 300 LI:
http://www.bosch-pt.de/boptocs-de/P...division=hw&ccat_id=9607&prod_id=9881

Bosch GSR 10,8 V-Li:
http://www.bosch-pt.com/productspecials/blue/gsr108v-li/se/sv/tech-details/index.htm

B&D KC360H  3,6 V NiMH:
http://www.blackdecker.se/products....lid=11&mktid=8&bucketID=3&range=1

Alpha Tools 4,8V NiMH: (sidan 5)
http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v46/

Metabo PowerGrip²:
http://www.powergrip2.com/TEKNISKA_DATA.14142.0.html

Metabo PowerMaxx:
http://www.powergrip2.com/TEKNISKA_DATA.14136.0.html
 
Jag väljer Bosch PSR 300 LI av dessa skäl:

- Bra tillverkare
- LI-ION = försumbar självurladdning = behöver inte förvaras i laddaren
- Bra pris (849:- på Bauhaus, som ger 5 års garanti :))
- Grymt vrid (25 nm) (Faktiskt bättre än "storebror" GSR)
- Momentinställning i steg
- Lagom stor = Bra grepp
- Lampa

BTW, du har glömt Ferm:s IXO-kopia och SKIL:s "drill gun" i din lista.
 
köpte en Bosch IXO till lillsnickarn (3) hemma för 399(?), han blev jättenöjd. När det sedan skulle skruvas elcentral med alla dessa tillbehör så långtidslånade storsnickaren (37) denna och var lika nöjd, fanns ju t.o.m. en lampa som lyste när man skruvade - perfekt ;D
 
Jag gav en IXO till morsan som även jag använt ibland då hon vill ha gjort nåt,  funkar prima till småjobb och duttande.

I mitt eget fall skulle det stå mellan Bosch PSR 300 LI och Bosch GSR 10.8
B&D har jag som minidragare just nu och den är usel.

Hmm undrar om man inte skulle önska sig en ny minidragare i julklapp av frun  :D
Fan bbits nu fick du igång min verktygshjärna............ ;)
 
drx skrev:
Hmm undrar om man inte skulle önska sig en ny minidragare i julklapp av frun  :D
Jag är eg. inne på samma sak men behöver inte vänta till jul - fyller år om drygt en vecka...  ;D
 
Jag lägger oxå min röst på GSR 10,8, men det är med stor tvekan... Tycker PSR 300 verkar riktigt trevlig med priset (har sett den på coop för 749:) och vridet, däremot så tycker jag att GSR känns bättre i handen och sen laddtiden (en halvtimme för GSR:n och 3 timmar för PSR 300), samt att den är blå...
Iofs kanske en PSR 200 skulle visa sig vara bra, den är ju iaf ännu smidigare, men frågan är om inte den går lite sakta, och vridet kanske är lite väl klent.

Så för min del blir det nog GSR:n om pengarna räcker eller om jag känner mig för fattig en PSR 300.

/Andreas
 
Jag håller med om att boschdragarna krossar motståndet, och bäst bland dessa är GSR 10,8 och PSR 300 LI.

Jag tror det mest är en fråga om hur ofta man använder den, och hur mycket. Använder man minidragaren ofta och mycket så spelar laddningstiden av batteriet stor roll (då tar man GSR 10,8), men om man bara skruvar lite då och då (som jag), anser jag att man kan spara pengarna till ett annat verktyg (en bättre förstadragare) och satsa på PSR 300 LI.

Blå eller grön? Samma tillverkare. Det jag kan tänka mig skiljer är balansen på dragaren (GSR har motorn längre bak, mer "ovanpå" handen). Men med ett verktyg som väger 800 gram tror jag inte det spelar så stor roll.

Slutligen blir det smak och tycke som avgör, då de ändå är att anse som "komplement" till en större dragare, som får ta de större jobben.
(1Ah-batterier räcker inte så långt om man ska skruva trall...)
 
Pollen är en trevlig funktion, men jag tror att resultatet mest visar vilka maskiner vi på forumet har. Man röstar helt enkelt på den maskinen man har.

Det du skriver rookie om blå eller grön, samma tillverkare opponerar jag mig lite mot ;)

Se här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/0#0

;D
 
JockeR:

Den tråden var ungefär lika upplysande om din åsikt som en trasig ficklampa... :p

Vad kom de fram till? Hälften sa att Bosch var bra oavsett, en fjärdedel klagade på grön, och en fjärdedel klagade på blå. :-/

? :-?

BTW, jag har ingen av dem, inte ens en IXO, men önska kan man alltid. :)
 
" Den tråden var ungefär lika upplysande om din åsikt som en trasig ficklampa... :p"

Haha, jo, jag han inte riktigt klargöra vad jag tänkte på när jag stressade iväg från jobbet. ;D

Jo, som MathiasS skriver när han kontaktar Bosch angående problem med något ur den blå serien:

"-Nej du behöver inte prata med serviceavdelningen - en blå maskin går inte sönder, så hur dina problem uppstått spelar ingen roll. Gå tillbaka till butiken där du köpt den så ser dom till att den blir reparerad på garantin."

Det är stor skillnad på den blå serien och den gröna. Den blå är verkligen gjord för att hålla och tåla tuffare tag, om den mot förmodan skulle gå sönder, ta i trä, så kan man få det fixat. I bästa fall utan kostnad som nämns ovan. Eller så finns det i alla fall reservdelar att få tag på så man inte behöver skrota maskinen. I och för sig så har du ju redan betalat en hel del extra för den "servicen" ;).

Om man har en grön så kan den också hålla...eller kanske gå sönder...man vet inte säkert. Håller den så är det ju trevligt, men den tål garanterat inte samma behandling som de blå gör.

Dom "nya" gröna dragarna som hänvisas till i denna tråden är säkert bra maskiner, men jag tror inte att dom ger samma kvalitetskänsla som 10.8:an ger (detta är bara en gissning, jag har aldrig känt på någon sådan).

Min gissning är att det snart kommer att komma en ny blå modell med upptrimmad spec mot PSR 300:an...

Hoppas det klarnat lite? ;)
 
Både innehar och röstade på IXO. Visst, kanske inte kan match blå betrf hållbarhet, laddtid, kvalitet mm.

MEN, den ligger kanon i handen. Ofta hamnar jag i att ha en hand på grejen jag skall skruva och den andra handen på maskinen OCH samtidigt hålla skruven. Ett lätt tryck med något finger på "avtryckaren" så skruvas det ;D

Oslagbart! Den klart bästa prylen jag köpt...än så länge.

Peter
 
perese skrev:
Både innehar och röstade på IXO. Visst, kanske inte kan match blå betrf hållbarhet, laddtid, kvalitet mm.

MEN, den ligger kanon i handen. Ofta hamnar jag i att ha en hand på grejen jag skall skruva och den andra handen på maskinen OCH samtidigt hålla skruven. Ett lätt tryck med något finger på "avtryckaren" så skruvas det  ;D

Oslagbart! Den klart bästa prylen jag köpt...än så länge.

Peter
Har både en IXO och en GSR 10.8, och dom går inte att jämföra!

Ixo:n funkar bra för hobbybruk (någon liten skruv då och då), men den har klart begränsat moment + att det inte går att byta batteri.
GSR:en har grymt moment för sin storlek + att den har en helt annan batterikapacitet och utbytbara batteri!
 
Kollade precis på www.drift-underhall.se och GSR 10.8 kostade 1295:- (med 2st batterier, väska osv). Mmmm undrar om tomten köper sina saker där.. hohoho :cool:
 
sverre skrev:
[quote author=perese link=1132269164/0#10 date=1132342705]Både innehar och röstade på IXO. Visst, kanske inte kan match blå betrf hållbarhet, laddtid, kvalitet mm.

MEN, den ligger kanon i handen. Ofta hamnar jag i att ha en hand på grejen jag skall skruva och den andra handen på maskinen OCH samtidigt hålla skruven. Ett lätt tryck med något finger på "avtryckaren" så skruvas det  ;D

Oslagbart! Den klart bästa prylen jag köpt...än så länge.

Peter
Har både en IXO och en GSR 10.8, och dom går inte att jämföra!

Ixo:n funkar bra för hobbybruk (någon liten skruv då och då), men den har klart begränsat moment + att det inte går att byta batteri.
GSR:en har grymt moment för sin storlek + att den har en helt annan batterikapacitet och utbytbara batteri![/quote]

Japp och det är precis det jag säger (fast som undertext). Momentet kan hända vara begränsat men är tillräckligt för att skruva tex eluttag, IKEA kök mm. Dvs inte skruva gips eller trädäck.
 
JockeR: Jag håller delvis med dig om skillnaden mellan blå och grön. Jag var bara tvungen att kommentera tråden... ;)

Förhoppningsvis finns det skillnader dem emellan, annars är det ju värdelöst att marknadsföra två olika serier. Det SKA vara skillnad på maskinerna, och framförallt på servicen.

Frågan är hur mycket det spelar roll under de första åren, då garantier och konsumentköplagen ändå tvingar tilverkare/försäljare att se till att maskinerna håller.

Jag skrev tidigare att Bauhaus har 5 (!) års garanti på alla elverktyg mot fabrikationsfel, så en grön bosch därifrån har längre garanti än en blå från nån annanstans (har sett att om man registrerar den blå maskinen får man tre års garanti).

Jag håller med dig om att en blå kanske tål mer stryk, så om man skulle få för sig att tappa maskinen från 10m ner i betongen så håller den kanske bättre, och garantier och sånt gäller ju inte för skador som uppkommit genom oaktsamhet, så i det fallet kan det vara bättre med en blå.

MEN, jag har hittat det bästa skälet till att välja den blå: utbytbara batterier! Tänk dig nästa år, då de (spekulation) kommer ut med ett 3 Ah-batteri till GSR 10,8 V ;D...någon som tänker uppgradera? Det är inte möjligt (eller åtminstone mycket krångligare) med de gröna som har inbyggda batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.