F
rotbackarn rotbackarn skrev:
Där har du fel, visst för verktyg man använder tills de är utslitna är livslängden viktig för miljöbelastningen.
Men i allmänhet kan du mappa priset mot liter råolja, en Festool kostar mer energi, lite i bättre material och högre precision i tillverkning, resten i pr avdelningar mm som fiser varmluft.. så en amatör som aldrig slutanvänder ett visst verktyg finns ingen vinst att betala för mycket.
Jag har inte alls fel. Det är bevisat gång efter annan att billig skit som går sönder har betydlig högre miljöbelastning är kvalitativa grejer. Det behövs inte ens diskuteras.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Där har du fel, visst för verktyg man använder tills de är utslitna är livslängden viktig för miljöbelastningen.
Men i allmänhet kan du mappa priset mot liter råolja, en Festool kostar mer energi, lite i bättre material och högre precision i tillverkning, resten i pr avdelningar mm som fiser varmluft.. så en amatör som aldrig slutanvänder ett visst verktyg finns ingen vinst att betala för mycket.
Skulle det där vara sant skulle mycket vara annorlunda här i världen.
Vanligen används verktyg tills de är utslitna. Alla som bryr sig det allra minsta om miljö och ekonomi gör det i alla fall. Jag vet att det finns undantag som kastar bort de fullgoda eller åtminstone reparerbara verktygen som jag sedan hittar på skroten och köper för kilopris och reparerar åt mig själv men de är en minoritet som förövrigt varken förstår sig på ekonomi eller miljö.
Om man inte själv sliter ut verktygen under sin livstid låter man dem gå i arv eller säljer dem vidare. Det är inte alls ovanligt att verktygen sliter ut många snickare under sin livstid. Två av mina handborrmaskiner är från 60-talet och håller än. En annan som jag slet ut och kasserade var tillverkad omkring 1950. Bandsågen har överlevt två världskrig och såvitt jag kan bedöma är den knappt halvsliten och bör hänga med i 100-150 år till. En del av mina handverktyg var sannolikt med redan när Finland var en del av Sverige och inte är de slut ännu.
Ju kortare livslängd ett verktyg har destu fler måste man själv och ens efterföljare köpa per århundrades arbete och destu större blir miljöbelastningen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Jag brukade säga att Lidls verktyg var prisvärda och "fyndade" där ibland. Nu efter ett par år så har jag ingen av de elektriska maskinerna kvar, då de brunnit eller på annat sätt dött. Att reklamera och få en likadan till kändes aldrig lockande. Ett vingligt borstativ kastades efter första testet, liksom pluggborrarna som gav pluggar en knapp mm för smala. Både den billiga träborrsatsen och metallborsatsen är slängda då de var för odugliga.

Men visst har jag kvar sandpapperskitet, möbeltassarna, förvaringslådorna, asken med krokar och lite annat. Jag kan säkert "fynda" där fler gånger, men numera håller jag mig till prylar som jag antingen kan bedöma kvaliteten på direkt i butiken, eller prylar där det egentligen inte spelar någon roll. Det går säkert att köpa riktigt prisvärda saker, men för mig har det blivit dyrare att först köpa billigt där och sedan lite dyrare på annat håll. Tyvärr, då jag annars gillar Lidl och en hel del an deras mat. De är fortfarande obesegrade vad gäller chark hos de olika butikskedjorna.
 
  • Wow
  • Ledsen
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle det där vara sant skulle mycket vara annorlunda här i världen.
Vanligen används verktyg tills de är utslitna. Alla som bryr sig det allra minsta om miljö och ekonomi gör det i alla fall. Jag vet att det finns undantag som kastar bort de fullgoda eller åtminstone reparerbara verktygen som jag sedan hittar på skroten och köper för kilopris och reparerar åt mig själv men de är en minoritet som förövrigt varken förstår sig på ekonomi eller miljö.
Om man inte själv sliter ut verktygen under sin livstid låter man dem gå i arv eller säljer dem vidare. Det är inte alls ovanligt att verktygen sliter ut många snickare under sin livstid. Två av mina handborrmaskiner är från 60-talet och håller än. En annan som jag slet ut och kasserade var tillverkad omkring 1950. Bandsågen har överlevt två världskrig och såvitt jag kan bedöma är den knappt halvsliten och bör hänga med i 100-150 år till. En del av mina handverktyg var sannolikt med redan när Finland var en del av Sverige och inte är de slut ännu.
Ju kortare livslängd ett verktyg har destu fler måste man själv och ens efterföljare köpa per århundrades arbete och destu större blir miljöbelastningen.
Vissa verktyg kan hålla i hundra år. De har nått sin perfektion och kommer inte att ändras. Lie, yxa, stämjärn, hyvel...

Men elektronik kasseras inte bara för att den går sönder. Den kasseras för att det har kommit nya saker som är så pass mycket bättre.

Jag tänker på min första B&D-skruvdragare: nyckelchuck, en fast hastighet fram och back, av och på bara, inte reglerbar, ingen växel, lite för snabbt för att skruva, lite för långsam för att borra, batteriet inbyggt i skruvdragaren, man laddade genom att koppla in en batterieliminator direkt i en kontakt, när man laddat en timme kunde man skruva i tio minuter. Givetvis ingen lampa eller batteriindikator.

Om den nu min varit av sådan ypperlig kvalitet så att den hade fungerat än idag, hade någon velat ärva den efter mig?

Man bör också betänka att våra liv (i alla fall vissas) inte enbart består av verktyg. Ska man hårdra detta resonemang att man alltid ska köpa yppersta kvalitet av allting, inte bara verktyg? Skor som kan ärvas till nästa generation? Kläder, möbler, köksgeråd, pennor, böcker, väskor, musikinstrument...? Hur många har råd att köpa allt av högsta kvalitet för att det ska hålla till nästa generation?
 
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ögonen var öppna från början, jag såg att det var Lidl och gjorde en korrekt bedömning att det var skit. Men känner du att du måste försvara ditt kassa beslut att slita på ändliga resurser genom att köpa skit så varsågod.
Har du köpt nåt kasst verktyg på Lidl nyligen eller..?

Tack oavsett, för dina passionerade inlägg i denna tråd om verktyg från Lidl. Det är bra med olika perspektiv! :)

Jag skulle gärna ge dig de svar som ditt hållbarhetsengagemang förtjänar, men det blir lätt lite väl politiskt och filosofiskt. Det smutsar ner den här tråden och gör det drygt för folk som bara vill läsa och skriva om billiga verktyg.

Kanske bättre med en egen tråd för sådana diskussioner?

Ang. dina gladlynta inlägg, så kan jag berätta att jag inte känner att jag behöver försvara något öht. Jag känner inte heller någon klimatångest eller att jag har ett ohållbart miljö eller resursslitage. Jag kan försäkra dig om att jag tar ansvar för den miljö jag kan påverka, dvs min närmiljö.

Jag kan också försäkra dig om att jag har roligt och att jag får bra saker gjorda med skitskrotet från Lidl, fantastiska produkter, en del har jag haft i många många år. En del har jag fått reparera och en del har jag fått reklamera. Inte ett enda verktyg har gått till återvinning ännu (förutom de som reklamerats, förutsätter att Lidl tar sitt ansvar där), men jag har en ställbar hålsåg som tappat tänderna, den sorteras nog snart.

I mina verktygsbodar finns det verktyg som är gröna, blåa, gula, röda, svarta och t.om. något orange. Det finns mycket från E.A berg i Eskilstuna och det finns elverktyg från 60-talet. I ladugården finns det dessutom klenoder som är äldre än så.

Här kan du läsa Lidl’s senaste hållbarhetsredovisning: https://www.lidl.se/sv/reklamblad/h...tsredovisning-lidl-2020-21/view/flyer/page/31
https://www.lidl.se/sv/reklamblad/h...tsredovisning-lidl-2020-21/view/flyer/page/31
Jag måste också passa på att fråga vad du själv köper för verktyg?

Samt om du har några tips till oss vanliga plebejer, hur vi bör tänka vid våra verktygsinköp för att inte riskera att hamna i onåd på diverse forum?
 
  • Gilla
  • Älska
marcus56 och 3 till
  • Laddar…
Joens Joens skrev:
Har tänkt köpa flera verktyg men är för slö för att köra dessa två mil för något jag inte direkt behöver.

Senast var det ju en rätt så trevlig laser. Tänkte att jag ville ha den, men behövde den inte.
En vecka eller så senare så var det vattenskada med tillhörande framtida renovering med bland annat att rikta både golv och tak.

Skulle inte ha tvekat.

Har dock deras lilla Fluss-MIG och den är faktiskt ganska skaplig för en som är värdelös på att svetsa.
Beklagar din vattenskada, det är riktigt jobbigt när sådant inträffar..

Känner igen den där tanken: ”f-n också, jag skulle ha köpt det verktyget”, någon vecka senare.

Sensmoralen är att det är dumt att chansa! Passa på medan det finns på lager!

Fluss-MIG’en är mer än skaplig, i mina ögon. Inte svetsar jag som ett proffs, men den lilla burken kan vara det av mina Lidl-inköp (och jag har gjort många) som jag haft mest nytta av, och den har betalat av sig själv många, många ggr om! :)
 
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Har du köpt nåt kasst verktyg på Lidl nyligen eller..?

Tack oavsett, för dina passionerade inlägg i denna tråd om verktyg från Lidl. Det är bra med olika perspektiv! :)

Jag skulle gärna ge dig de svar som ditt hållbarhetsengagemang förtjänar, men det blir lätt lite väl politiskt och filosofiskt. Det smutsar ner den här tråden och gör det drygt för folk som bara vill läsa och skriva om billiga verktyg.

Kanske bättre med en egen tråd för sådana diskussioner?

Ang. dina gladlynta inlägg, så kan jag berätta att jag inte känner att jag behöver försvara något öht. Jag känner inte heller någon klimatångest eller att jag har ett ohållbart miljö eller resursslitage. Jag kan försäkra dig om att jag tar ansvar för den miljö jag kan påverka, dvs min närmiljö.

Jag kan också försäkra dig om att jag har roligt och att jag får bra saker gjorda med skitskrotet från Lidl, fantastiska produkter, en del har jag haft i många många år. En del har jag fått reparera och en del har jag fått reklamera. Inte ett enda verktyg har gått till återvinning ännu (förutom de som reklamerats, förutsätter att Lidl tar sitt ansvar där), men jag har en ställbar hålsåg som tappat tänderna, den sorteras nog snart.

I mina verktygsbodar finns det verktyg som är gröna, blåa, gula, röda, svarta och t.om. något orange. Det finns mycket från E.A berg i Eskilstuna och det finns elverktyg från 60-talet. I ladugården finns det dessutom klenoder som är äldre än så.

Här kan du läsa Lidl’s senaste hållbarhetsredovisning: [länk]
Jag måste också passa på att fråga vad du själv köper för verktyg?

Samt om du har några tips till oss vanliga plebejer, hur vi bör tänka vid våra verktygsinköp för att inte riskera att hamna i onåd på diverse forum?
Jag har lite blandat, tex Makita, DeWalt, blå Bosch, ESAB, Fein, Elu, AEG, Metabo mm. Ja, jag har köpt nån maskin på Lidl med, det har alltid känts som en jävla skitkompromiss från början. Senaste (och sista) var en ”metallkap” i form av nån lite större vinkelslip på stativ. Den bokstavligt talat brann upp när andra snittet i en 50x50x1,5 kapades. Jag saknar fortfarande en metallkap då jag inte har lust att betala för en i acceptabel kvalite.
 
För oss som gillar Parksides plasmabrännare med oslagbar pris/prestande så verkar det som det dyker upp en ny variant om en månad eller så med pilotlåga. Den har beteckningen PPS 40 B3. Om man skall tro förhandsinfo på Youtube så kommer slangkittet också att säljas separat som tillbehör för oss med äldre maskiner. Passar direkt utan ombyggnad till ett pris enligt videon på 30Euro.

⚡Lidl überrascht mit neuem Plasmaschneider 2022 incl. Pilotlichtbogen⚡ - YouTube
 
  • Gilla
Focksta och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag saknar fortfarande en metallkap då jag inte har lust att betala för en i acceptabel kvalite.
Då kanske jag kan fresta med Lidls metallbandsåg som jag och flera andra här köpte. ;) Verkar främst vara stativet som är dåligt med den. Så endel har gjort egna stativ. Meningen är även att jag ska göra samma sak. Den är mycket mer kraftfull än alla andra billiga sågar. Funderade på en från Hornbach först, bättre stativ men även den mycket svagare motor. Att köpa billiga verktyg som grund för att modda/bygga om är väl egentligen ofta rätt bra miljömässigt, då man sannolikt även kommer reparera ett sådant verktyg själv om det slits. Gissar att andra även likt mig, ofta använder endel skrot till ombyggnationer.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
L Lilllen skrev:
Då kanske jag kan fresta med Lidls metallbandsåg som jag och flera andra här köpte. ;) Verkar främst vara stativet som är dåligt med den. Så endel har gjort egna stativ. Meningen är även att jag ska göra samma sak. Den är mycket mer kraftfull än alla andra billiga sågar. Funderade på en från Hornbach först, bättre stativ men även den mycket svagare motor. Att köpa billiga verktyg som grund för att modda/bygga om är väl egentligen ofta rätt bra miljömässigt, då man sannolikt även kommer reparera ett sådant verktyg själv om det slits. Gissar att andra även likt mig, ofta använder endel skrot till ombyggnationer.
Tror jag passar på den tills vidare faktiskt.
 
A andersmc skrev:
Vissa verktyg kan hålla i hundra år. De har nått sin perfektion och kommer inte att ändras. Lie, yxa, stämjärn, hyvel...

Men elektronik kasseras inte bara för att den går sönder. Den kasseras för att det har kommit nya saker som är så pass mycket bättre.

Jag tänker på min första B&D-skruvdragare: nyckelchuck, en fast hastighet fram och back, av och på bara, inte reglerbar, ingen växel, lite för snabbt för att skruva, lite för långsam för att borra, batteriet inbyggt i skruvdragaren, man laddade genom att koppla in en batterieliminator direkt i en kontakt, när man laddat en timme kunde man skruva i tio minuter. Givetvis ingen lampa eller batteriindikator.

Om den nu min varit av sådan ypperlig kvalitet så att den hade fungerat än idag, hade någon velat ärva den efter mig?

Man bör också betänka att våra liv (i alla fall vissas) inte enbart består av verktyg. Ska man hårdra detta resonemang att man alltid ska köpa yppersta kvalitet av allting, inte bara verktyg? Skor som kan ärvas till nästa generation? Kläder, möbler, köksgeråd, pennor, böcker, väskor, musikinstrument...? Hur många har råd att köpa allt av högsta kvalitet för att det ska hålla till nästa generation?
Allt blir fel om man försöker hårddra och leva renlärigt.

Jag har också kasserat en batteriborrmaskin som tekniskt sett skulle ha gått att utrusta med nya batterier men det lönade sig inte för de nya modellerna var bättre.
När det nya verkligen ger en påtaglig förbättring skall man givetvis köpa nytt.
Första generationens batteriborrmaskiner
Motorsågar äldre än slutet på 80-talet.
Listhyvelmaskiner med fasta fyrkantkuttrar
Handcirkelsågar utan klyvkniv
Trefas stickkontakter med metallskal
Växelströms sticksvetsar
Traktorer med stänksmord motor.
Bogserade grävmaskiner (typ Pikkujussi)
Allt det här är exempel på verktyg och maskiner som har blivit hopplöst omoderna och inte fyller någon praktisk funktion i dagens värld.


Som jag förstod inlägget som jag svarade på handlade det om tankesättet att verktyg kastas bort när man inte behöver dem längre.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Vissa verktyg kan hålla i hundra år. De har nått sin perfektion och kommer inte att ändras. Lie, yxa, stämjärn, hyvel...

Men elektronik kasseras inte bara för att den går sönder. Den kasseras för att det har kommit nya saker som är så pass mycket bättre.

Jag tänker på min första B&D-skruvdragare: nyckelchuck, en fast hastighet fram och back, av och på bara, inte reglerbar, ingen växel, lite för snabbt för att skruva, lite för långsam för att borra, batteriet inbyggt i skruvdragaren, man laddade genom att koppla in en batterieliminator direkt i en kontakt, när man laddat en timme kunde man skruva i tio minuter. Givetvis ingen lampa eller batteriindikator.

Om den nu min varit av sådan ypperlig kvalitet så att den hade fungerat än idag, hade någon velat ärva den efter mig?

Man bör också betänka att våra liv (i alla fall vissas) inte enbart består av verktyg. Ska man hårdra detta resonemang att man alltid ska köpa yppersta kvalitet av allting, inte bara verktyg? Skor som kan ärvas till nästa generation? Kläder, möbler, köksgeråd, pennor, böcker, väskor, musikinstrument...? Hur många har råd att köpa allt av högsta kvalitet för att det ska hålla till nästa generation?
Jag håller med om det mesta du skriver med några undantag och det är att genom att försöka undvika sådant som inte är ens är tänkt att tåla användning kan det bli både resurseffektvare och billigare eller iaf inte dyrare. Bättre kvalitet behöver inte betyda högre livcykelkostnad.
Ta barnkläder och skor tex, jag har provat att köpa lågbudget med påföljd att de slits ut och måste ersättas redan samma säsong. För 2-3 ggr priset för billiga vinterkängor får man mycket bättre som överlever och kan ärvas av nästa syskon, kusin eller barn i bekantskapskretsen.
Som vuxen kan du tex köpa ett par Björn Borg-kängor, som håller 1-2 säsonger och svårligen kan repareras, eller betala knappt det dubbla för Kavat lr Lundhags och ha kängor som håller tio år och kan repareras. Jag tar exemplet skor för det använder de flesta men jag tycker det gäller för verktyg också; Ska de användas är det sannolikt både hållbarare, billigare och bättre i längden att undvika det sämsta,
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Är det hållbart (ur ett miljöperspektiv) vi vill prata om så lär väl ingen här köpa batteriverktyg?
 
  • Gilla
To Bo och 3 till
  • Laddar…
Hur var det nu med verktygen från Lidl denna vecka….Tänker ni kan ta resten av OT diskussionen i egen tråd?
 
  • Gilla
  • Älska
Lived och 11 till
  • Laddar…
Jag kan inte hittas deras handöverfräsar på Lund-området.. Jag behöver något billigt medan jag väntar för något bättre att komma upp på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.