Skånepöjk
Hej!

firman valde jag på rekommendation, har kontaktat tidigare köpare och de har varit väldigt nöjda.

men nitisk som jag är har jag valt att vara hemma under bygget.

vad bör jag hålla kolla på under byggets gång så jag vet att de inte slarvat eller tar genvägar?
 
  • Gilla
irylen
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej!

firman valde jag på rekommendation, har kontaktat tidigare köpare och de har varit väldigt nöjda.

men nitisk som jag är har jag valt att vara hemma under bygget.

vad bör jag hålla kolla på under byggets gång så jag vet att de inte slarvat eller tar genvägar?
Dokumentera med bilder på sånt som ej syns senare, ex kabel dragning och genomförningar i tak
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
H håbbe1961 skrev:
Dokumentera med bilder på sånt som ej syns senare, ex kabel dragning och genomförningar i tak
Ska dom täta med någon massa när de gör takgenomföringar? När de sätter upp skenorna? När de borrar hål för el kablarna?

har betongpannor på taket
 
Genomföring i tak för kablar brukar i de, sämsta, fall vara att borra hål och i med rör o kabel plus fogmassa, är inte ok då kabel ej är fixerad med hållare annars så rör sig kabeln i väde o vind och senare så börjar fogmassa lossna
 
Skånepöjk
H håbbe1961 skrev:
Genomföring i tak för kablar brukar i de, sämsta, fall vara att borra hål och i med rör o kabel plus fogmassa, är inte ok då kabel ej är fixerad med hållare annars så rör sig kabeln i väde o vind och senare så börjar fogmassa lossna
hur gör man detta på bästa sätt isfl?
 
Man kan kolla så man inte överskrider växelriktarens maximalt tillåtet antal paneler per sträng. Är det uppdelat i 2 strängar bör de kopplas till varsin MPPT-ingång på växelriktaren och de flesta har minst 2. Är strängarna exakt lika så att de har lika många paneler och monterade likadant i samma riktning kan man parallellkoppla strängarna men jag tycker inte att man ska göra det. Blir det fel på en panel så fungerar fortfarande den andra strängen. Det ska alltså vara 4 ledare + en jordledare ner till växelriktaren.

Fronius som exempel tillåter maximalt 18 paneler av standardstorlek (1,7x1m) per sträng och maximalt 2 parallellkopplade strängar på ingång 1.

Hos mig går ledarna in under betongpannorna och dras under till takfoten där ett hål borrats för att leda vidare via ytterväggen ner till källaren där min växelriktare sitter.
 
Logad,
Du nämner inte vad du har för någon Fronius växelriktare som bara kan ha 18 st paneler seriekopplade på MPPT. Kanske en äldre med flera år på nacken?
För att se hur många paneler som Fronius tillåter att seriekopplas på en MPPT, se
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#
Då ser man att det verkar går bra med ca 21 st, men beror på panelens märkeffekt.

Vad som slarvas och under senare år kan orsaka vatteninläckage på betongpannetak, är om takkrokarna ligger an mot betongpannorna. Vid snölast trycker nämligen panelfältet ner takkroksarmarna med några extra ton med snö varvid underliggande pannor knäcks. Takkroksarmarna ska monteras så ca 2 à 3 mm nerböjning tillåts utan att kroksarmen nuddar underliggande betongpanna. Eftersom taket är täckt av paneler syns inte de knäckta pannorna. Betongpanorna ska slipas ut där takkroksarmen sticker ut mellan pannorna så att det blir ett spel och så att panna ligger riktigt ner. det är ett smutsigt och dammigt jobb att slipa ur betongpannor och montörens bekvämlighet kan göra att det inte blir gjort.

Hällvetet,
Vad är det för fabrikat på växelriktaren och på panelerna? Hur många paneler blir det totalt?
Vad är det för montagematerial för panelrna på taket, fabrikat och typ?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Logad,
Du nämner inte vad du har för någon Fronius växelriktare som bara kan ha 18 st paneler seriekopplade på MPPT. Kanske en äldre med flera år på nacken?
För att se hur många paneler som Fronius tillåter att seriekopplas på en MPPT, se
[länk]
Då ser man att det verkar går bra med ca 21 st, men beror på panelens märkeffekt.

Vad som slarvas och under senare år kan orsaka vatteninläckage på betongpannetak, är om takkrokarna ligger an mot betongpannorna. Vid snölast trycker nämligen panelfältet ner takkroksarmarna med några extra ton med snö varvid underliggande pannor knäcks. Takkroksarmarna ska monteras så ca 2 à 3 mm nerböjning tillåts utan att kroksarmen nuddar underliggande betongpanna. Eftersom taket är täckt av paneler syns inte de knäckta pannorna. Betongpanorna ska slipas ut där takkroksarmen sticker ut mellan pannorna så att det blir ett spel och så att panna ligger riktigt ner. det är ett smutsigt och dammigt jobb att slipa ur betongpannor och montörens bekvämlighet kan göra att det inte blir gjort.

Hällvetet,
Vad är det för fabrikat på växelriktaren och på panelerna? Hur många paneler blir det totalt?
Vad är det för montagematerial för panelrna på taket, fabrikat och typ?
Jag pratade om standardpaneler, typiskt 360-400W halfcut. Det är märkspänningen som avgör, inte effekten. Fronius Symo 10kW kör jag med och inte upphängd på plats ännu. REC Twinpeak 4 black 365W som har en open circuit på knappt 40V. Matar jag in denna panel i Fronius kalkylator säger den max 18 paneler. Spänningen kan bli rätt hög en kall morgon.
 
Fronius configuratorn anger att man kan ha 20 st seriekopplade 375 Wp halvcells-paneler. Det är en panel som har tomgångsspänning 45,0 Volt vid -10 grader. Men 21 st i serie verkar inte gå.
 
Jag tycker du ska ta in en besiktningsman. Jag gjorde det och han hittade en massa småsaker kring dokumentation och slarvigt klamrade kablar. Om du inte vill ta in nån, så be att få se alla beräkningar kring snö och vindlast, montagesystem och paneler. Saker som är väldigt enkla att kolla själv är hur noga de fasar ur betongpannor för krokarna. Och hur matningen är dragen från panelerna och om de slarvat med antalet kabelklammrar under panelerna. Kablar skall aldrig hänga ner på taket
 
  • Gilla
NyByggareSthlm
  • Laddar…
Hällvete,
ska inte endast få se, utan ska ha vind- och snöberäkningarna. De ska ligga med i dokumentationen han får.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Fronius configuratorn anger att man kan ha 20 st seriekopplade 375 Wp halvcells-paneler. Det är en panel som har tomgångsspänning 45,0 Volt vid -10 grader. Men 21 st i serie verkar inte gå.
Körde gamla kalkylatorn sist och den sa max 18 med mina paneler. Den nya kalkylatorn får jag inte att fungera alls då den envisas med att inte hitta passande växelriktare för 2x14 paneler 365W/st.
 
Runt installationen har jag ingen åsikt, i mitt fall så fungerar anläggningen bra. Tog referenser före kontraktet skrevs.

Har Eon som nätägare och säljer även dit, och efter inkoppling av solcellerna fick jag be om rätt pris på elen vi producerar.
 
S
Kolla så de använder godkänd byggställning.
Det ska sitta en lapp där man går upp som specar klassningen och vem som byggt den.

Man ser många icke-godkända ställningar vid solcellsprojekt. Utan gavlar och en massa andra brister.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.