Hej!
Vi fick samma.
Elförbrukning 12000
Elnät osv 4500
Totalt 16500
Halva min lön går till elen för december 2021.
Helt jävla sinnessjuk
 
  • Wow
LURIGLANA
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi lever i en global ekonomi, världshandel (frihandel) är en av grundstenarna i den tillväxt och välfärdsökning vi sett sista 100+ åren. Vi är beroende av omvärlden vare sig du vill eller inte. Mångdubblade gaspriser och taskig nederbörd är huvudsakerna till elprisets rusning. Näppe nåt regeringen kan ställas till ansvar för. Vad är det regeringen gjort fel menar du?
Ett resonemang där allt är förutbestämt och opåverkbart är måhända en möjlighet till bortförklaring för den som inga ambitioner har.

Du kan väl se filmen eller sätta dig in i hur man manövrerat ut planerbar baskraft till förmån för icke planerbar kraft.

Om inte vår regering fyller någon funktion kanske vi kunde ge dom foten och dela på pengarna!
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Ett resonemang där allt är förutbestämt och opåverkbart är måhända en möjlighet till bortförklaring för den som inga ambitioner har.

Du kan väl se filmen eller sätta dig in i hur man manövrerat ut planerbar baskraft till förmån för icke planerbar kraft.

Om inte vår regering fyller någon funktion kanske vi kunde ge dom foten och dela på pengarna!
Regeringen fyller många funktioner men att reglera ett pris på en fri marknad är inte en av dem. Sovjet och Östeuropa höll på med sånt, inget vi vill ha. Du hänvisar till en film, kan du inte bara säga vad regeringen gjort sista året som är så galet. Glöm inte att vi flera år i mitten av 2010talet hade ovanligt LÅGT elpris just pga avreglerad marknad.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Regeringen fyller många funktioner men att reglera ett pris på en fri marknad är inte en av dem. Sovjet och Östeuropa höll på med sånt, inget vi vill ha. Du hänvisar till en film, kan du inte bara säga vad regeringen gjort sista året som är så galet. Glöm inte att vi flera år i mitten av 2010talet hade ovanligt LÅGT elpris just pga avreglerad marknad.
Elmarknaden är i egentlig mening ingen fri marknad. På en fri marknad leder efterfrågan till att mer resurser skapas av efterfrågad vara. Detta sker inte då marknaden styrs under bordet med politiska beslut. Investeringen blir för osäker.

Att byta ut planerbar kraft mot icke planerbar är väldigt enkelt att förstå det vansinniga i.

Om du besvärar dig med att undersöka turerna kring Vattenfall och regeringens styrning så kommer det att klarna.

Nåväl har du inget intresse i att ställa krav på din regering utan väljer att sticka huvudet i sanden kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Du kan helt säkert nämna massor av åtgärder som denna regering gjort för att säkra en stabil elförsörjning , eller?
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Elmarknaden är i egentlig mening ingen fri marknad. På en fri marknad leder efterfrågan till att mer resurser skapas av efterfrågad vara. Detta sker inte då marknaden styrs under bordet med politiska beslut. Investeringen blir för osäker.

Att byta ut planerbar kraft mot icke planerbar är väldigt enkelt att förstå det vansinniga i.

Om du besvärar dig med att undersöka turerna kring Vattenfall och regeringens styrning så kommer det att klarna.

Nåväl har du inget intresse i att ställa krav på din regering utan väljer att sticka huvudet i sanden kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Du kan helt säkert nämna massor av åtgärder som denna regering gjort för att säkra en stabil elförsörjning , eller?
Du kunde alltså inte komma med nåt konkret där regeringen felat i samband med elprisrallyt.
Vi har överskott av el i Sverige, vi nettoexporterar nästan varje år, förnybara energikällor byggs ut. Har du förstått varför vi fått ett elprisrally? Terminerna pekar på normala priser under andra halvåret, varför förväntas priserna normaliseras när regeringen är så försumbar? ( om nu regeringen har nåt med priset att höra öht?)
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
D Dalby60 skrev:
6 öre per kWh kostar det att producera vattenkraft. Ägarna jublar eftersom att priset sätts på den sista kWh som producerats för 80 öre i ett polskt kraftverk… Hur kan vi Svenskar gå med på att betala för detta svammelsurium?
Klart dom jublar, men många av oss medborgare jublar väl inte direkt över våra jubelidioter till politiker.

Personligen vill jag ha statligt ägd vattenkraft och kärnkraft som har ett tydligt uppdrag att leverera el främst till Sverige och då till ett självkostnadspris.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du kunde alltså inte komma med nåt konkret där regeringen felat i samband med elprisrallyt.
Vi har överskott av el i Sverige, vi nettoexporterar nästan varje år, förnybara energikällor byggs ut. Har du förstått varför vi fått ett elprisrally? Terminerna pekar på normala priser under andra halvåret, varför förväntas priserna normaliseras när regeringen är så försumbar? ( om nu regeringen har nåt med priset att höra öht?)
Den stora boven är som jag påpekade nedläggningen av planerbar el. Kärnkraften bidrar till svängmassa och gör att elen kan transporteras optimalare via våra ledningar. Därav kan den nya Sydväst länken inte hålla full kapacitet.

Du pratar om elöverskott men det hjälper inte om elen är icke planerbar som tex sol och vind.

Det finns en uppsjö av fakta och kunniga på området så är man intresserad så kan man enkelt förstå vad vi står inför.

Och detta kommer av regeringens beslut i frågorna.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Klart dom jublar, men många av oss medborgare jublar väl inte direkt över våra jubelidioter till politiker.

Personligen vill jag ha statligt ägd vattenkraft och kärnkraft som har ett tydligt uppdrag att leverera el främst till Sverige och då till ett självkostnadspris.
L Leifur skrev:
Klart dom jublar, men många av oss medborgare jublar väl inte direkt över våra jubelidioter till politiker.

Personligen vill jag ha statligt ägd vattenkraft och kärnkraft som har ett tydligt uppdrag att leverera el främst till Sverige och då till ett självkostnadspris.
Ägarna till vattenkraft i Sverige idag är väl till allra största delen stat och kommuner så varför ör politikerna jubelidioter?
 
1 1000konst skrev:
Den stora boven är som jag påpekade nedläggningen av planerbar el. Kärnkraften bidrar till svängmassa och gör att elen kan transporteras optimalare via våra ledningar. Därav kan den nya Sydväst länken inte hålla full kapacitet.

Du pratar om elöverskott men det hjälper inte om elen är icke planerbar som tex sol och vind.

Det finns en uppsjö av fakta och kunniga på området så är man intresserad så kan man enkelt förstå vad vi står inför.

Och detta kommer av regeringens beslut i frågorna.
1 1000konst skrev:
Den stora boven är som jag påpekade nedläggningen av planerbar el. Kärnkraften bidrar till svängmassa och gör att elen kan transporteras optimalare via våra ledningar. Därav kan den nya Sydväst länken inte hålla full kapacitet.

Du pratar om elöverskott men det hjälper inte om elen är icke planerbar som tex sol och vind.

Det finns en uppsjö av fakta och kunniga på området så är man intresserad så kan man enkelt förstå vad vi står inför.

Och detta kommer av regeringens beslut i frågorna.
Fortfarande inget konkret som regeringen gjort som givit oss elprisrallyt. Det du påpekar är inget som hänt sista halvåret eller kommer ”sluta hända ” om ett halvår när priserna normaliseras.
 
RACS RACS skrev:
Står i kö på vad då.. Tja, det är inte lönt att stå i några köer för den som inte kommer att ha vettig pension.

Hur många som helst, som jag och banken känner till.. nekas köpa mindre bostad eller hyra nytt eller t.o.m. hyra ur äldre bestånd pga av för låg inkomst som pensionär. Kvalificeras ej för köp/hyra.
Går inte heller att låna på huset för exv underhåll, om man nu har ett.. eftersom man inte lånar på ”pant” numer utan på inkomst.

Den som inte har inkomst nog sitter lätta fast i äldre i hus som förfaller och kan inte annat. Och nu kommer svindyra el-räkningar på köpet, helt omöjliga att klara för en del, som sitter fast, tyvärr.

Nej, kötid för annat boende är inget som hjälper en äldre ensamstående utan god pension eller inkomst som ”räknas”.
Att sälja innebär inte att hyresvärdar accepterar en alla gånger som hyresgäst om inkomsten är för låg oavsett att det finns en slant på banken!

Låsningseffekt som få kanske tänker på..
Enklare då om man är två.. eller om man flyttar innan pensionen inträder.

Jodå, många pensionärer m.fl. får svårt att klara dessa höjda el-räkningar. Horribelt!
Stå i kö till det kommunala bostadsbolaget i staden man vill bo i såklart? Påstår du att ett kommunalt bostadsbolag skulle neka en pensionär lägenhet för att de har för låg inkomst? Har du hört talas om bostadstillägg?

Och vad skulle alternativet vara, har man inte råd att betala elräkningen, och man inte har några pengar på banken kommer man ju tillslut hamna i en tvångsförsäljning? Och har du rätt i att det är ett stort problem så kommer vi ju se massor av hemlösa pensionärernas snart, eller hur?
 
Z Zodde skrev:
Fortfarande inget konkret som regeringen gjort som givit oss elprisrallyt. Det du påpekar är inget som hänt sista halvåret eller kommer ”sluta hända ” om ett halvår när priserna normaliseras.
Z Zodde skrev:
Fortfarande inget konkret som regeringen gjort som givit oss elprisrallyt. Det du påpekar är inget som hänt sista halvåret eller kommer ”sluta hända ” om ett halvår när priserna normaliseras.
Om du är oförmögen eller ovillig att förstå vad regeringen ställt till med vet jag inte men denna vilja att försvara uppenbara brister i regeringens energipolitik leder knappast till någonting.

Jag har förklarat och du har möjlighet att fördjupa dig i detta så kanske du slipper stå där förvånad när vi har roterande nedkopplingar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Om du är oförmögen eller ovillig att förstå vad regeringen ställt till med vet jag inte men denna vilja att försvara uppenbara brister i regeringens energipolitik leder knappast till någonting.

Jag har förklarat och du har möjlighet att fördjupa dig i detta så kanske du slipper stå där förvånad när vi har roterande nedkopplingar.
Svävande om brister i regeringens energipolitik men inget konkret vad regeringen gjort som givit oss elprisrallyt. Kanske för att rallyt hade kommit oavsett vad regeringen gjort?
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Ett resonemang där allt är förutbestämt och opåverkbart är måhända en möjlighet till bortförklaring för den som inga ambitioner har.

Du kan väl se filmen eller sätta dig in i hur man manövrerat ut planerbar baskraft till förmån för icke planerbar kraft.

Om inte vår regering fyller någon funktion kanske vi kunde ge dom foten och dela på pengarna!
Eller så tittar vi på varför vi plötsligt fick marknadspris (Tysklands) mitt i sommaren 2021.
Koonstigt!
Men håller med om att marknadssnacket är väldigt tröttsamt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Svävande om brister i regeringens energipolitik men inget konkret vad regeringen gjort som givit oss elprisrallyt. Kanske för att rallyt hade kommit oavsett vad regeringen gjort?
Skillnaden i pris mellan elområde 1 och 4 stavas tillgång på el. I norr finns planerbar el än så länge kvar intakt men även detta kan regeringen komma att påverka negativt med framtida omprövningar av vattenkraften.

Nedläggningen av kärnkraften har en direkt inverkan på priset och elområde 3 och 4 betalar det högsta priset.

Fortsätt blunda jag tackar för mig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Skillnaden i pris mellan elområde 1 och 4 stavas tillgång på el. I norr finns planerbar el än så länge kvar intakt men även detta kan regeringen komma att påverka negativt med framtida omprövningar av vattenkraften.

Nedläggningen av kärnkraften har en direkt inverkan på priset och elområde 3 och 4 betalar det högsta priset.

Fortsätt blunda jag tackar för mig.
Skillnaden mellan 1 o 4 stavas begränsad överföringskapacitet men det är kul att ”nedläggningen ” av Svensk kärnkraft plötsligt skulle skapa ett elprisrally i hela nord och mellaneuropa. Eller så beror rallyt på flerdubblade gaspriser och lite nederbörd… men då kan man ju inte skylla på regeringen så vi struntar i fakta, blir roligare så
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.