Z Zodde skrev:
Sorry, my mistake, länkarna fanns i en annan eltråd, Var på mobilen så kunde inte ge dig länken då men den kommer här

[länk]
Sammandrag systempriser
Q2-2022 43öre
Q3-2022 32öre
Q4-2022 48 öre
Q1-2023 58 öre
Q2-2023 35öre
Q3-2023 23öre
Q4-2023 35öre

Oljeprisdiskussionen tog jag med som exempel på att man inte skall göra extrempriser till nya normalen...'

Vattenkraft har lägre både fasta och rörliga kostnader än kärnkraft
Tack för länken till Nasdaq. Sidan är lite svår att förstå för en nybörjare. Jag hittar inte vilken valuta som priserna är angivna i. Kan gissa på Euro men det måste framgå någonstans. Euro/GWh översätter direkt till öre/kWh om man slarvigt antager att 1 Euro = 10 SEK. Hur får du fram priser för olika tidsperioder? Priserna på sidan du länkade varierar från -43 till 140 med ett genomsnitt (ovägt) på 50,65 (öre/kWh?). Det går säkert att begripa bättre om man lägger mer tid på det men någon som vet får gärna förklara.

Edit: Jag ser nu att tidsperioderna framgår av respektive series namn :)
 
Redigerat:
T TommyC skrev:
Tack för länken till Nasdaq. Sidan är lite svår att förstå för en nybörjare. Jag hittar inte vilken valuta som priserna är angivna i. Kan gissa på Euro men det måste framgå någonstans. Euro/GWh översätter direkt till öre/kWh om man slarvigt antager att 1 Euro = 10 SEK. Hur får du fram priser för olika tidsperioder? Priserna på sidan du länkade varierar från -43 till 140 med ett genomsnitt (ovägt) på 50,65 (öre/kWh?). Det går säkert att begripa bättre om man lägger mer tid på det men någon som vet får gärna förklara.

Edit: Jag ser nu att tidsperioderna framgår av respektive series namn :)
EUR/MWh och räknar man som du säger 1EUR=10kr är det bara att flytta decimalen 2 snäpp för att få priset per KWh i ören.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Jag tycker elmarknaden är svår att förstå sig på. Finns det något bra sätt man kan sätta sig in i hur det egentligen fungerar? På en fri marknad får ju den med bäst pris sälja mest. Men så verkar ju inte elmarknaden fungera :thinking:
6 öre per kWh kostar det att producera vattenkraft. Ägarna jublar eftersom att priset sätts på den sista kWh som producerats för 80 öre i ett polskt kraftverk… Hur kan vi Svenskar gå med på att betala för detta svammelsurium?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Eller fylla den med frigolitchips?
 
D Dalby60 skrev:
6 öre per kWh kostar det att producera vattenkraft. Ägarna jublar eftersom att priset sätts på den sista kWh som producerats för 80 öre i ett polskt kraftverk… Hur kan vi Svenskar gå med på att betala för detta svammelsurium?
Priset sätts inte först och främst av produktionskostnaden utan av utbud/efterfrågan. Skulle priset sättas efter det polska kraftverket skulle det vara i stort sett vara konstant så länge den sista kWh produceras där men så är dock inte fallet.
Det som gör elmarknaden speciell är att all el som produceras en dag måste konsumeras samma dag. El kan ej heller transporteras längre sträckor utan klara flödesbegränsningar. Huvuddelen av elen omsätts på Nasdaq på kontrakt från några dagar upp till flera år. Spoten fixas på Nordpool en gång om dagen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jodå, vi står i bostadskö i två städer jag och frugan... Sen 5 år tillbaka, och då har ingen av oss passerat 45...

Men i övrigt har du ju rätt, det går inte att dra "pensionärer" eller "ensamstående mammor" eller någon annan det ska vara synd om över en kam. Vi har trygghetssystem i Sverige, och det är där man får förstärka för personer som har problem att betala räkningarna. Framförallt för att man gör en genomgång av hela ekonomin först... Jag vill inte subventionera elen för personer som mig, som enkelt kan flytta min konsumtion från något annat krafs till el..
Står i kö på vad då.. Tja, det är inte lönt att stå i några köer för den som inte kommer att ha vettig pension.

Hur många som helst, som jag och banken känner till.. nekas köpa mindre bostad eller hyra nytt eller t.o.m. hyra ur äldre bestånd pga av för låg inkomst som pensionär. Kvalificeras ej för köp/hyra.
Går inte heller att låna på huset för exv underhåll, om man nu har ett.. eftersom man inte lånar på ”pant” numer utan på inkomst.

Den som inte har inkomst nog sitter lätta fast i äldre i hus som förfaller och kan inte annat. Och nu kommer svindyra el-räkningar på köpet, helt omöjliga att klara för en del, som sitter fast, tyvärr.

Nej, kötid för annat boende är inget som hjälper en äldre ensamstående utan god pension eller inkomst som ”räknas”.
Att sälja innebär inte att hyresvärdar accepterar en alla gånger som hyresgäst om inkomsten är för låg oavsett att det finns en slant på banken!

Låsningseffekt som få kanske tänker på..
Enklare då om man är två.. eller om man flyttar innan pensionen inträder.

Jodå, många pensionärer m.fl. får svårt att klara dessa höjda el-räkningar. Horribelt!
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Blir inte det 2 biljoner? :thinking:
Jo,,, drygt!
Det är de totala skatteintäkterna per år
Och det är inga större problem för våra politiker att sätta sprätt på det.

Hade velat göra ett experiment: ge mig 0,2% och jag kommer halvera alla grova brott på två år.
Det kommer i förlängningen resultera i flera procent i lägre utgifter.
 
RACS RACS skrev:
Står i kö på vad då.. Tja, det är inte lönt att stå i några köer för den som inte kommer att ha vettig pension.

Hur många som helst, som jag och banken känner till.. nekas köpa mindre bostad eller hyra nytt eller t.o.m. hyra ur äldre bestånd pga av för låg inkomst som pensionär. Kvalificeras ej för köp/hyra.
Går inte heller att låna på huset för exv underhåll, om man nu har ett.. eftersom man inte lånar på ”pant” numer utan på inkomst.

Den som inte har inkomst nog sitter lätta fast i äldre i hus som förfaller och kan inte annat. Och nu kommer svindyra el-räkningar på köpet, helt omöjliga att klara för en del, som sitter fast, tyvärr.

Nej, kötid för annat boende är inget som hjälper en äldre ensamstående utan god pension eller inkomst som ”räknas”.
Att sälja innebär inte att hyresvärdar accepterar en alla gånger som hyresgäst om inkomsten är för låg oavsett att det finns en slant på banken!

Låsningseffekt som få kanske tänker på..
Enklare då om man är två.. eller om man flyttar innan pensionen inträder.

Jodå, många pensionärer m.fl. får svårt att klara dessa höjda el-räkningar. Horribelt!
För lågbelånade finns ju seniorlån där man inte amorterar och räntan läggs till skulden just för att hjälpa dom med liten inkomst.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
För lågbelånade finns ju seniorlån där man inte amorterar och räntan läggs till skulden just för att hjälpa dom med liten inkomst.
Jo, riktig ekonomiskt ras.. som innebär ränta på ränta på slutet. Och det bygger därtill på att du tar lån på allt, dvs obelånad fastighet eller flyttar alla befintliga lån som redan finns på ett sådant s.k. Seniorlån.. som banken sedan ” äger” mer eller mindre, när det blir dags att betala notan.

Helt sanslöst upplägg - att överlämna egendom till bank.
Seriösa keditgivare/banker för inga sådana lån..
My five cents..
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
C Cancellara skrev:
Är ingen större vän av miljöpartiet, men den rådande situationen med elpriset beror nog till stor del på faktorer som vi inte kan påverka i Sverige. När Putin stryper gastillförseln till övriga Europa får det enorma konsekvenser. Bara Nordstreams kapacitet är över fem gånger Sveriges totala elproduktion på ett år.
Visst har Tyskland bidragit till detta med sin nedläggning av kärnkraft och påföljande beroende av gas men detta är till största del våra, Sveriges beslutsfattares fel!

Se denna för en bra sammanfattning:
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Visst har Tyskland bidragit till detta med sin nedläggning av kärnkraft och påföljande beroende av gas men detta är till största del våra, Sveriges beslutsfattares fel!

Se denna för en bra sammanfattning:
[media]
Hmmm Norge upplever samma prisutveckling i elpriset som Sverige. Norge har aldrig haft/kommer sannolikt aldrig att skaffa kärnkraft. Ser väl inte ut som om problemet på nåt sätt är isolerat svenskt, snarare tvärtom
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hmmm Norge upplever samma prisutveckling i elpriset som Sverige. Norge har aldrig haft/kommer sannolikt aldrig att skaffa kärnkraft. Ser väl inte ut som om problemet på nåt sätt är isolerat svenskt, snarare tvärtom
Prisökningar kan naturligtvis ske i dom flesta länder men ansvaret för vår prisökning ligger på vår regering och ingen annan.

I Norges fall påverkar det faktum att man börjat exportera el till GB.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Prisökningar kan naturligtvis ske i dom flesta länder men ansvaret för vår prisökning ligger på vår regering och ingen annan.

I Norges fall påverkar det faktum att man börjat exportera el till GB.
Förklara varför regeringen har ansvaret?
Södra Norge Och södra Sverige har gemensam marknad och nästan identisk prisbild.
Priset började stiga långt innan Kabeln till UK var klar och det är inte de stora volymerna som flödar idag…
 
Z Zodde skrev:
Förklara varför regeringen har ansvaret?
Södra Norge Och södra Sverige har gemensam marknad och nästan identisk prisbild.
Priset började stiga långt innan Kabeln till UK var klar och det är inte de stora volymerna som flödar idag…
Regeringen i Sverige ansvarar för hur det ser ut i Sverige. Man kan absolut hitta på ursäkter men det förändrar inte ansvarsfrågan.

Se filmen. Det är uppenbart att vi skulle vara i en bättre position om man lyssnat på experter istället för politiska aktivister!
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Regeringen i Sverige ansvarar för hur det ser ut i Sverige. Man kan absolut hitta på ursäkter men det förändrar inte ansvarsfrågan.

Se filmen. Det är uppenbart att vi skulle vara i en bättre position om man lyssnat på experter istället för politiska aktivister!
Vi lever i en global ekonomi, världshandel (frihandel) är en av grundstenarna i den tillväxt och välfärdsökning vi sett sista 100+ åren. Vi är beroende av omvärlden vare sig du vill eller inte. Mångdubblade gaspriser och taskig nederbörd är huvudsakerna till elprisets rusning. Näppe nåt regeringen kan ställas till ansvar för. Vad är det regeringen gjort fel menar du?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.