Jag gjorde klart mitt varmlufts eldraster till öppnaspisen.
Tanken är att dels ska veden brinna bättre och ryka mindre samt att rören hjälper till att värma luft ut till rummet.
Vet inte hur bra det kommer att fungera det får jag se snart då jag ska testa köra en brasa bara för att :D

Eldraster i metall för öppen spis som syftar till att förbättra vedförbränning och luftvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldtraster i metall designat för att förbättra vedförbränning i en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Uppreglat i undertaket i hallen mot köket tidigare i veckan.
Uppreglat undertak med spikade spontade plankor och synliga reglar i en hall, arbete med byggprojekt och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikat spontad plank 200*22. Men i en kvalité som inte var till salu egentligen men då det enbart fanns denna och var bl.a. postningsplank så gick det bra ändå. (Blev gratis) Efter en massa arbete med handöverfräsen så fick det ändå bli ett superresultat som herr Mediokrates skulle ansett.
Renovering av undertak med uppreglade och spikade spontade plank i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista planken har not efter sidan och skulle användas till de planken som är ovanför trappansatsen och som har en lutning uppåt på ca 6° på grund av att det är lite dåligt med utrymme i torpet. Dessa plank fick en fjäder som trycktes in i noten.
Nyuppreglat undertak med spontade plank i en hall som möter kök, med synligt arbete på övergång och förfräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vidare så fick det bli en planka i framkant som avslut på golvet. Sitter utan spik, men för säkerhets skull så drogs det dit en ändå. Kommer kanske att hitta en annan variant där då den är lite avrundad än så länge i underkant. Kanske en typ av spegel eller vad vet jag? Tak uppbyggt av reglar och spontad plank i en hall med synligt snickeriarbete och dolda plankanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det sista för dagen var att ta fram golvet med klinkern. Och efter sidan så stötte jag på en liten överraskning, Skar bort cellplast och fogskum och fram kommer ett hål!! Jaja! jag får väl bygga en typ av isolerlåda som kommer att gå längre ut på golvet än jag tänkt från början.
Det får bli morgondagens bestyr. Eller vad säger du Alice?
Renoveringsprojekt med nya träplankor vid golvet, klinkergolv, verktyg, och en hund nära upptäckt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
Alice funderar nog på om det finns mat där :D
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Alice funderar nog på om det finns mat där :D
Meeh! Hon äter inget som lever. Men jakten och slakten är hon inte nödbedd om:seenoevil:
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Räknas det med möbler? Våra soffor är ganska gamla (14 år), men sköna ännu, tyvärr har lädret sett slitet ut på sistone. Jag har blandat egen läderfärg (haft från förr för att betsa trä med) och skred till verket.

Blandade mahogny och svart tills det såg bra ut. Sofforna fick en rödare ton än original.

Här kan man se halva soffan innan behandling:
niw2pCml.jpg

Lilla soffan färdig
DiiHKFcl.jpg

Och nån dag sen fixade jag stora soffan:
MU9K5qN.png

Jag har behandlat dom efteråt med en carnauba+bivax blandning (egettillverkat som vanligt). Redo för 14 år till tro...
 
  • Gilla
dilemma och 13 till
  • Laddar…
surris
surris surris skrev:
Varit lugnt alldeles för länge här hemma så bestämde för att bygga en bastu ute i skjulet. Målet var att endast lägga pengar på ett bastuaggregat. Tak och bänkar är byggt av ohyvlat virke som jag haft liggandes, restan är "original". Nu återstår bara att eggregat innan man kan värme sig lite i kylan :rofl:
[bild][bild]
Inviger bastun :cool:
Bastuinteriör med tänd kamin, genom fönstret syns en veranda i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Inviger bastun :cool:
Harvia M2?
 
surris
Alfredo Alfredo skrev:
Harvia M2?
Yepp!
 
surris surris skrev:
Yepp!
Har en likadan. Tycker den fungerar utmärkt men färgen på min håller inte så bra som jag skulle vilja. Håller din bra eller är den helt ny? Min är rätt ful på sidorna om man tittar på den i bra ljus. I bastuskymningsljus märks det dock inte så i praktiken spelar det kanske ingen större roll.
 
surris
Alfredo Alfredo skrev:
Har en likadan. Tycker den fungerar utmärkt men färgen på min håller inte så bra som jag skulle vilja. Håller din bra eller är den helt ny? Min är rätt ful på sidorna om man tittar på den i bra ljus. I bastuskymningsljus märks det dock inte så i praktiken spelar det kanske ingen större roll.
Den är helt ny så vet inte. Men funkar väldigt bra iaf! Trevligt pris med så.
 
  • Gilla
Location och 1 till
  • Laddar…
Tvättmaskinen slog all time high idag med 107dB. Hoppas den håller ihop tills tvättstugerenoveringen :thinking:

Decibelmätare visar 107dB som toppvärde, genomsnitt 98dB, relaterat till tvättmaskinens ljudnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tvättmaskinen slog all time high idag med 107dB. Hoppas den håller ihop tills tvättstugerenoveringen :thinking:

[bild]
Det där är ingen tvättmaskin. ... det är ett flygplan ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat är nog risken stor att den blir ett flygplan när lagret skär ihop i full centrifugering… :crysmile:
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
 
  • Haha
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Börjqt lägga golv i köket. Har en del fula bitar som passar bra där det inte kommer synas.
 
  • Pågående golvinstallation i kök med verktyg och osatta träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.