P pmd skrev:
I så fall är det väl inte så suspekt att inneha en kortvågsmottagare? :)
Jag tror att några av mina gamla radioapparater kan ta in kortvåg. Ska jag se till att destruera dem …?
Om du inte har säkerhetsklassat arbete så kan du lugnt behålla den... ;)

Men annars ja. Säpo har många förtjänster, men att hänga med i en snabbt föränderlig värld är inte en av dem... ;) Det står säkert fortfarande i deras manualer att en kortvågsmottagare är suspekt.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det står säkert fortfarande i deras manualer att en kortvågsmottagare är suspekt.
De är väl före sin tid. På säg 70-talet kunde väl "alla" radioapparater ta emot kortvåg men idag börjar det nog bli lite suspekt igen. :D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kylskåp med frysfack.
Det fick mig att komma ihåg att jag glömt att vi inte hade egen frys när jag var liten. Vi fick gå till vår lokala handlare som hyrde ut frysfack och ha grejorna där istället. Låter länge sedan, och det är det väl för många, men vi pratar 70-tal
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Låter länge sedan, och det är det väl för många, men vi pratar 70-tal
På den tiden fanns det i källaren i huset jag bodde en "jättelik" frys med kanske 40-50 olika låsbara "fack/delfrysar" där varje boende hade ett eller flera "fack". Tänk bagageförvaringsboxar hos SJ fast kalla. De hade jag glömt!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Samma här. Har dock funderat på om man kunde bygga in trådlös laddare i sängbordet slippa springa runt huset och leta min laddare varje kväll.
Går alldeles utmärkt att bygga in Elektronisk kretskort som ligger på ett golv under en möbel, troligtvis under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Går alldeles utmärkt att bygga in
Hur i hela världen kan det behövas så många komponenter för trådlös laddning. :surprised::thinking: Lågt räknat fem IC-kretsar och en hel hög diskreta komponenter.

Edit: Har du någon länk till det du byggt in?
 
Kom upp i GAAAAHHHH tråden men kommer ni ihåg ljusorglar?

Svartvitt foto av en 3-kanals ljusorgel byggsats med mikrofon och elektroniska komponenter på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag glömt bort Hifikits katalog.. Det är väl kanske 90-tal iofs, men högtalarbyggsatser känns antikt nuförtiden....
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på att jag glömt bort Hifikits katalog.. Det är väl kanske 90-tal iofs, men högtalarbyggsatser känns antikt nuförtiden....
Hifikit…
Jag byggde ett par Everest 127 som tjänat mig väl i många år. Lyckades faktiskt sälja dom för ett par år sedan
 
  • Gilla
  • Älska
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur i hela världen kan det behövas så många komponenter för trådlös laddning. :surprised::thinking: Lågt räknat fem IC-kretsar och en hel hög diskreta komponenter.

Edit: Har du någon länk till det du byggt in?
Den har ju lysdioder i flera färger som lyser och blinkar...
Den har 3st spolar för att få större yta, så jag antar att det sker någon form av handskakning som dom har löst med ad omvandlare och logikkretsar istället för microprocessor kanske.
Det är en random QI laddare från Wish för 249:- utan chassi, den har faktiskt funkat i 4 år nu, och den laddar med samma ström som en vanlig USB laddare, typ 1,5h från 0 till fullt.
Lite roligt, jag tror Kina konstruerar runt billiga partier med komponenter, köpte en smartklocka för 114:- som har wifi och SIM, den identifieras som en Sony Xperia X1 i nätverket.
Köpte den eftersom skolan inte låter eleverna ha telefon så lämnade sonen den hemma så när han missade bussen kunde han inte ringa, men smartklocka fick dom ha...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ahh, Nixie-rör, vilket jag antar avses med "glödtrådssiffror", är vackra!
Apparater med sådana att slakta är värdefulla för elektroniknördar. De används med förkärlek för att bygga klockor.
[bild]

Eller armbandsur!


[bild]


/Höghus
Jag har två Nixie i lådan. Någon som är intresserad?
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om det är samma gubbar som idag skriver här när de i stället borde jobba? :oops::surprised:
OK, jag erkänner ... :oops:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Skip6711 Skip6711 skrev:
Hifikit…
Jag byggde ett par Everest 127 som tjänat mig väl i många år. Lyckades faktiskt sälja dom för ett par år sedan
Jag byggde Everest 200 (dvs med Fostex 206 (har jag för mig att de hette)). Dock vek jag ihop pipan till halva höjden samt kompletterade med en känslig diskant. Så jag var inte helt renlärig.
Men denna högtalare fick mig att inse vad skillnaden mellan dynamik och tråkighet var. Den var långt ifrån perfekt, men jäkligt rolig att lyssna på, så den hade jag i drygt15 år sen (lite avbruten av andra försök ibland).
Numera lyssnar jag på en annan variant, annan princip men ändå har vissa likheter.
Ett par CM3, som alltså är ljudledningshögtalare isf en kvartvågspipa.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
Har också haft diverse spånskivemonument, bl.a. Everest och ett par varianter av BK-hornet.
Detta par står fortfarande efter sisådär 30 år och väntar på lite omtanke.
Äldre vit spånskivehögtalare med en brun centrumkon placerad i en rörig förrådsmiljö, omgiven av kartonger och föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant att FE206 fortfarande verkar tillverkas!
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om det är samma gubbar som idag skriver här när de i stället borde jobba? :oops::surprised:
Vet inte med er, men jag kan jobba och surfa på byggahus samtidigt. Dock blir det ju korta inlägg, förstår inte dessa som har tid skriva en uppsats i varje inlägg de skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.