sysmali
S Styrman_jansson skrev:
Ja det är rimligt och en del i att äga. Det är ingen rättighet att bo i villa och det är ingen nyhet att det kostar att vara oinformerad.

Om man inte vill läsa på så binder man med fördel elpriset och köper sig fri från risken, alternativt avsätter en liten summa för oförutsett.

PS! Jag skulle satsa på att investera i läkemedel. Ett relativt säkert tips i dessa pandemitider ;)
Dåså, då kör jag på läkemedelsaktier - trots deras uppgång sedan starten av pandemin ;)

Håller inte med om att äga en bostad innebär att man förväntas lista ut vilket håll energipolitiken tar vägen. Det visar antalet upprörda bostadsägare - och jag anser inte att dessa är tappade bakom en vagn - för att de inte var lika framsynta som dig.:oops:
 
  • Gilla
Nidhogg och 6 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
TS verkar inte fatta att det här handlar inte om att ta en kalkylerad risk utan att det är årtionden av grav misskötsel av vår (och EUs) energiförsörjning som nu realiseras och allt har dolts med propaganda om att vi inte har någon "elbrist" och att vi exporterar blablabla mycket...
Denna höga nivå är inte en tillfällig puckel utan detta kommer bli ett normalläge året runt (om man ser till en höjning mot samma månad föregående år), elpriserna har tex under sep-nov varit mer än dubbelt så höga...

Ni som sitter med era trygga fasta avtal, vad tror ni händer när ni ska omförhandla dem?
ja, har jag inte råd att betala när det sker så får jag väl flytta till något jag har råd med, tänker jag
 
  • Gilla
Mariaferm79
  • Laddar…
E errakareby skrev:
ja, har jag inte råd att betala när det sker så får jag väl flytta till något jag har råd med, tänker jag
Ja då kommer man till nästa punkt som våra politiker fuckat upp, bostäder... det är inte bara att "flytta" i vår totalt dysfunktionella bostadsmarknad där det enda alternativet(för de flesta) är att sälja sin bostad och köpa en ny(vilket oftast är förenat med stora kostnader)
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Men vad är en rimlig risk? Det som händer med elpriset nu kan väl omöjligt räknas som rimligt. Folk har ju blivit övertygade om att rörligt är billigast, men helt plötsligt spårade priset ur och det blev jättedyrt.
Det där blir ungefär som när forummedlemmar klagar på en hantverkarräkning:

"Jaså, det blev fler timmar och mycket dyrare än du trodde? Du får skylla dig själv som inte tog ett fast pris från början!"

"Jaså, du hade fast pris och jobbet gick mycket snabbare än vad du trodde? Du får skylla dig själv som inte tog rörligt pris. Det är alltid billigast!"
 
  • Gilla
  • Haha
MiWi och 13 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Dåså, då kör jag på läkemedelsaktier - trots deras uppgång sedan starten av pandemin ;)

Håller inte med om att äga en bostad innebär att man förväntas lista ut vilket håll energipolitiken tar vägen. Det visar antalet upprörda bostadsägare - och jag anser inte att dessa är tappade bakom en vagn - för att de inte var lika framsynta som dig.:oops:
Jag har aldrig påstått att någon skulle vara "tappad bakom en vagn". Bara att det ibland kostar att inte orka bry sig eller att vara oinformerad. Dock har jag lite svårt att förstå hur man kan ha missat att vi har stora problem med både vårt elsystem och vår energipolitik.

Sedan kan det slå fel ändå trots att man har läst på och funderat. Därför behöver man som villaägare en buffert. Hur stor den ska vara beror på statusen på ditt hus (nytt/gammalt, energisnålt eller dåligt isolerat o.s.v.) och vad du tjänar, övriga utgifter m.m.

Liknelsen med en saftig verkstadsräkning för bilen är inte så dum. Om någon struntar i att kolla om det finns några dyra typfel på en beg. bilmodell innan man köper, ska någon annan komma in och bidra till verkstadsräkningen som kommer sedan?
 
  • Gilla
Smygtittaren och 7 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har aldrig påstått att någon skulle vara "tappad bakom en vagn". Bara att det ibland kostar att inte orka bry sig eller att vara oinformerad. Dock har jag lite svårt att förstå hur man kan ha missat att vi har stora problem med både vårt elsystem och vår energipolitik.
Det finns ju en extremt gapig liten klick av miljöpartister (uppbackade av svt) som påstår att vi inte har något problem(intressant är att det är samma klick av människor som gång på gång förnekat stora samhällsproblem)... och precis som med andra tidigare problem så kommer det som en total överraskning för gemene man när det väl inte längre går att förneka och ljuga längre.
 
  • Gilla
Flummet och 17 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Elpriset är nu extremt lågt pga det varma blåsiga vädret.

Vi som gör av med ca 2000 kwh i januari Kan alltså i teorin hamna i en situation där får in mer pengar från stödet än vad elräkningen blir.

Vad tokigt :)

[länk]
Skulle inte boka en Thailandsresa utifrån förhoppningen att det "låga" priset kommer hålla i sig :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vi som gör av med ca 2000 kwh i januari Kan alltså i teorin hamna i en situation där får in mer pengar från stödet än vad elräkningen blir.
Bara att det är en teoretisk möjlighet visar på hur otroligt galen hela situationen är
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Elpriset är nu extremt lågt pga det varma blåsiga vädret.

Vi som gör av med ca 2000 kwh i januari Kan alltså i teorin hamna i en situation där får in mer pengar från stödet än vad elräkningen blir.

Vad tokigt :)

[länk]
Ja, och då förväntar jag mig inte att staten ska gå in och stötta mig som har bundet elavtal för att elen blivit billigare.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, och då förväntar jag mig inte att staten ska gå in och stötta mig som har bundet elavtal för att elen blivit billigare.

I grunde har du ju rätt men ingen vanlig medborgare kunde gissa att elpriset skulle bli så galet högt.

Det är lätt att säga att du får skylla dig själv om du satsat på fel pensionsfond eller haft rörligt elpris men det är lite mer komplicerat än så imo.

Har regeringen gått ut och berättat att nu lägger vi en ny kabel till Europa så vi kan att priset kan skena fullständigt? Eller räkna med högre och svajigare elpris för nu stänger vi ner kärnkraften?

Tycker inte jag hört något av detta alls och då har man ett ansvar mot befolkningen som drabbas.

Men nu vet vi att rysk och tysk energipolitik är helt avgörande för Sverige och att vädergudarna bestämmer energipriset. Som man bäddar får man ligga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flummet och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller att räkna med med högre och svajigare elpris för nu stänger vi ner kärnkraften?
Propagandan från regeringen och statskontrollerad media har väl nästan varit det motsatta... Kärnkraft är dyr, omodern och påverkar inte priset alls...
 
  • Gilla
ErikXIV och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
I grunde har du ju rätt men ingen vanlig medborgare kunde gissa att elpriset skulle bli så galet högt.

Det är lätt att säga att du får skylla dig själv om du satsat på fel pensionsfond eller haft rörligt elpris men det är lite mer komplicerat än så imo.

Har regeringen gått ut och berättat att nu lägger vi en ny kabel till Europa så vi kan att priset kan skena fullständigt? Eller att räkna med med högre och svajigare elpris för nu stänger vi ner kärnkraften?

Tycker inte jag hört något av detta alls och då har man ett ansvar mot befolkningen som drabbas.
Jag tycker att man ska vara väldigt insatt i allt som rör ens liv, man ska kunna laga/ byta ut allt i sitt hus själv,hatar när frugan ber mig om hjälp med att byta en säkerhetsventil i pannan eller byta fjädrar på bilen, det ska man bara kunna själv,lära sig hur en värmepanna är upppbygd och dess funktioner, byggteknik och regler, man får ju lägga ett par timmar i veckan att grotta ner sig lite, men det är det oftast värt, jag tycker att det är var o ens skyldighet att ta reda på information, finns jättebra sidor på nätet. Spelar in samtliga riksdagsdebatter som går på tv och tittar och skaffar mig min uppfattning själv. Just detta problem med elpriserna kunde man läsa till sig tidigt om man bara hade skaffat informationen själv/ och inte förlitat sig på att andra ska göra jobbet åt en. Ska snart läsa lite mer om läkemedel så man kanske kan göra om köket till en operationssal om det behövs. :) ne egentligen tycker jag att elpriset är åt helvete för högt, men jag hade turen denna gången och har bundet, och andvänder lite mer än 2000 per månad så jag är en vinnare i detta, men förlorar säkert i något annat gött, tex skatt på bil 17000 per år eller något annat skit. Nu blir det ut och höja värmen i spabadet och korka upp , skål
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Flummet och 10 till
  • Laddar…
sysmali
S Styrman_jansson skrev:
Jag har aldrig påstått att någon skulle vara "tappad bakom en vagn". Bara att det ibland kostar att inte orka bry sig eller att vara oinformerad. Dock har jag lite svårt att förstå hur man kan ha missat att vi har stora problem med både vårt elsystem och vår energipolitik.

Sedan kan det slå fel ändå trots att man har läst på och funderat. Därför behöver man som villaägare en buffert. Hur stor den ska vara beror på statusen på ditt hus (nytt/gammalt, energisnålt eller dåligt isolerat o.s.v.) och vad du tjänar, övriga utgifter m.m.

Liknelsen med en saftig verkstadsräkning för bilen är inte så dum. Om någon struntar i att kolla om det finns några dyra typfel på en beg. bilmodell innan man köper, ska någon annan komma in och bidra till verkstadsräkningen som kommer sedan?
Du skrev "Det var liksom ingen högoddsare att våran minst sagt obefintliga politiska långsiktighet i energipolitiken inte skulle få några effekter för oss konsumenter." i inlägg #13.

Uppenbarligen var det många som missade denna lågoddsare och nu jämrar sig både i trådar på byggahus och i andra forum. Det jag hävdar att lika lite som alla bilägare har koll på typfel i sina bilar har inte "gemena" person inte heller koll på energipolitiken.

Vi tycker olika helt enkelt - tur att det är tillåtet :D
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Du skrev "Det var liksom ingen högoddsare att våran minst sagt obefintliga politiska långsiktighet i energipolitiken inte skulle få några effekter för oss konsumenter." i inlägg #13.

Uppenbarligen var det många som missade denna lågoddsare och nu jämrar sig både i trådar på byggahus och i andra forum. Det jag hävdar att lika lite som alla bilägare har koll på typfel i sina bilar har inte "gemena" person inte heller koll på energipolitiken.

Vi tycker olika helt enkelt - tur att det är tillåtet :D
Absolut. Tro mig rätt. Jag har inget emot att om man väljer att inte bry sig eller hålla sig informerad, bara man är beredd på att det kan kosta.
 
  • Gilla
noone70 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.