Hej!
Vi ska bygga ett nytt hus (första gången) och funderar på om vi ska låta markentreprenören "grusa upp" så att det blir lättare att bygga altan efter att huset är klart. Med "grusa upp" menas tydligen gräv och bortschktning av massor, duk och grus ovanpå duken. Jag är total noob på detta.
Vi tänker oss trall längs hela baksidan av huset och ca 3,5 m ut.
Samt trall längs hela framsidan ca 2 m ut.

Är det värt att låta markentreprenören göra detta jobb? Man kan tydligen sätta plintar själv efter att huset är klart men jag är inte händig :p

Hur långt ut från huset skulle ni bygga trall mtp tomtens storlek (eller brist på storlek)? Se bifogad bild.

Tacksam för svar!
 
  • Ritning av en tomt med mått för planerad trall runt ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MikaelGid skrev:
Hej!
Vi ska bygga ett nytt hus (första gången) och funderar på om vi ska låta markentreprenören "grusa upp" så att det blir lättare att bygga altan efter att huset är klart. Med "grusa upp" menas tydligen gräv och bortschktning av massor, duk och grus ovanpå duken. Jag är total noob på detta.
Vi tänker oss trall längs hela baksidan av huset och ca 3,5 m ut.
Samt trall längs hela framsidan ca 2 m ut.

Är det värt att låta markentreprenören göra detta jobb? Man kan tydligen sätta plintar själv efter att huset är klart men jag är inte händig :p

Hur långt ut från huset skulle ni bygga trall mtp tomtens storlek (eller brist på storlek)? Se bifogad bild.

Tacksam för svar!
Byggs huset med platta på mark?
I så fall är det enkelt om det förbereds med grus så att ni kan bygga trädäcket på plattor.
Vad vill ni ha för möblemang på respektive trädäck?
Rita upp och möblera det för att se om 2, resp. 3.5m känns tillräckligt. Tänk på att det ska gå att gå runt bord med stolar som folk sitter i. 2m funkar för louchmöbel, 3.5m tycker jag är på gränsen om man vill kunna placera bordet i mitten och samtidigt kunna gå runt det.
 
wildeside
M MikaelGid skrev:
Hej!
Vi ska bygga ett nytt hus (första gången) och funderar på om vi ska låta markentreprenören "grusa upp" så att det blir lättare att bygga altan efter att huset är klart. Med "grusa upp" menas tydligen gräv och bortschktning av massor, duk och grus ovanpå duken. Jag är total noob på detta.
Vi tänker oss trall längs hela baksidan av huset och ca 3,5 m ut.
Samt trall längs hela framsidan ca 2 m ut.

Är det värt att låta markentreprenören göra detta jobb? Man kan tydligen sätta plintar själv efter att huset är klart men jag är inte händig :p

Hur långt ut från huset skulle ni bygga trall mtp tomtens storlek (eller brist på storlek)? Se bifogad bild.

Tacksam för svar!
Du bygger trädäck om det inte är upphöjd från marken och det kan du bygga enda fram till tomtgränns.
På baksidan skulle jag bygga 4,2 meter eller större, 3,5 meter blir trångt.
Varför just 4,2 meter? Standard längd på reglar finns som 4,2 meter.
Framsidan får du nog förklara vad du ska ha på trädäcket om man ska kunna ge råd.
 
Om det är värt det eller inte beror ju på hur mycket markentreprenören vill ha för jobbet.

Ett nybygge betyder att marken är sönderkörd runt om hela huset. Viktiga är att marken lutar bort från huset sen om det finns markduk och grus där du ska bygga altan spelar mindre roll.

Aja det är mina tankar iaf. Men jag är snål och min ca hundra m2 altan har varken duk eller grus under, eller jo två spadtag under varje markplatta är det iofs.
 
Tack för svar!
Vi bygger platta på mark för huset.
Altan kommer alltså vara i markplan.
På baksidan ska det vara plats för matbord för 6 p. Låter som att 4,2 m är att föredra då.
På framsidan ska det vara plats för att lapa sol och ta en kaffe.
 
wildeside
M MikaelGid skrev:
Tack för svar!

På framsidan ska det vara plats för att lapa sol och ta en kaffe.
Då är nog 2 meter i minsta laget om du ska ha bord och stolar, eventuellt ett par solstolar.
Blir inte mycket plats att gå på för att ta sej förbi bord och stolar.
 
Nissens
M MikaelGid skrev:
Tack för svar!
Vi bygger platta på mark för huset.
Altan kommer alltså vara i markplan.
På baksidan ska det vara plats för matbord för 6 p. Låter som att 4,2 m är att föredra då.
På framsidan ska det vara plats för att lapa sol och ta en kaffe.
Jag hade dels byggt 5,1 meter vilket också är standard. Men jag hade också funderat på att kanske ha altanen på solsidan, att ha den i skuggan av huset på den kalla norrsidan begränsar nyttjandet av den.

Jag har själv byggt min altan med 5,1 meter reglar och i sydvästläge. :)
 
Aldrig under 4,2 m, gärna 5 m och vill man ha en djup yta för olika aktiviteter så är det 6 m som gäller.
 
wildeside wildeside skrev:
Du bygger trädäck om det inte är upphöjd från marken och det kan du bygga enda fram till tomtgränns.
På baksidan skulle jag bygga 4,2 meter eller större, 3,5 meter blir trångt.
Varför just 4,2 meter? Standard längd på reglar finns som 4,2 meter.
Framsidan får du nog förklara vad du ska ha på trädäcket om man ska kunna ge råd.
Hade nog valt 4.1 met, varför, jo en bräda på 4.2 met behöver renskäras från sprickor som
det ofta är på brädorna i bägge ändarna.
 
Om altanen läggs längs husväggen spelar inte längden på trallbrädorna lika stor roll, ju längre desto snyggare.

Djupet på altanen hanteras med skruvreglar på 4,2 alternativt 4,8 m eller 5,1 m. Skruvreglarna ska man inte behöva renkapa, de ska inte ha sprickor.

Därav ett djup på minst 4,2 m. Vid tex en middag där stolarna (och personerna) hamnar längre ifrån bordet ju längre middagen pågår är det trevligt om någon som vill resa på sig och passera sällskapet inte behöver stryka intill en sittande.
 
En bild för att ge ett perspektiv på mått även om detta är ett uterum. Men det finns väl risk att det så småningom även kan bli ett sådant när man bygger. Extra mattan är 2m. Fönstren in mot huset är 1m/st. Bredden på uterummet är 4.8m. Betong altaner finns också som alternativ. Speciellt med de virkespriser vi har idag. Vi hade vår platta en sommar innan vi byggde uterum våren där på.
Uterum med matbord och stolar, grå matta, fönster mot hus, 2 meter matta och 1 meter breda fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fundera på stenlagd uteplats då det är så nära marken. Mindre jobb och underhåll än svennebananaltan ;)
 
  • Gilla
Jaguarsvenne
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fundera på stenlagd uteplats då det är så nära marken. Mindre jobb och underhåll än svennebananaltan ;)
Sten är ju kallt att gå på :rofl:
 
wildeside
H Hans 52 skrev:
Hade nog valt 4.1 met, varför, jo en bräda på 4.2 met behöver renskäras från sprickor som
det ofta är på brädorna i bägge ändarna.
Det beror väl på vad det är för skitvirke man köper:crysmile:
 
wildeside
T Tompafix skrev:
Sten är ju kallt att gå på :rofl:
Kallt ute = skor/tofflor på.:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.