Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vilket idiotförslag, man blir upprörd, så de som använder mest och slösar får stöd. Det enda rätta hade varit att slopa skatten rakt av.
De som använder mest och slösar har ju betalat mest i energiskatt också, betydligt mer än stödet, så det är ju inte direkt orättvist.
Och det är ju regeringens politik som gjort elen dyr.
 
Det orättvisa i regeringens upplägg är, att de som bor i område 1 också får del av bidraget. De har ju hela tiden haft det billigaste elpriset ~ 53 öre/kWh. Bidraget borde endast gälla de som bor i område 3 &4.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det orättvisa i regeringens upplägg är, att de som bor i område 1 också får del av bidraget. De har ju hela tiden haft det billigaste elpriset ~ 53 öre/kWh. Bidraget borde endast gälla de som bor i område 3 &4.
Det är nog inte lagligt att göra så. Av den orsaken hade en procentuell rabatt på skatten varit bättre...
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det gå till menar du? De kan inte pressa marknadspriset hur mycket de än försöker.
"Vad fan får jag för pengarna höjdarna" hatar skatter och älskar "marknaden" men uppenbarligen inte alltid.
När det blåser snålt på "marknaden" så fullkomligt vrålar de efter bidrag(skattemedel) staten måste stötta till med XXX. Då är det inte fel med skattepengar och marknadskrafterna måste tyglas. Finns hur många exempel som helst.
Sen så stänker de ut utdelning av mass. Skatteavdrag (de kallar det för det när det i verkligheten är "bidrag" men det är ju fult). Timbromrgafonerna är de verkliga skatteälskarna.
Vanlig folk göre sig inte besvär...
 
Maskintok skrev:
Eu?
Vad i detta är EUs fel?
Vissa länder i Europa... Ja
Men inte EU i sig...
tja, eu har ju som vision att eu skall bli en enda stor elmarknad och satt upp regler så länder inte kan skydda sig om ett annat land(tyskland) vill dränera det andra landet(sverige) på el och få priserna att rusa
 
K katho75 skrev:
Med den här regeringen blir det så, du hade väl inte räknat med något annat? Tror och hoppas att inte detta är vad som går igenom.
Min syster bor i en kommunal hyreslägenhet där hyrorna har stigit enormt men på sommaren vill hon bo i sin sommarstuga tax 500 t,lån 200 t , trots att hon är pensionär ca 14 t/m får inte bostadstillägg , men hennes bekant som bor i egen villa i stan med trädgård tax 5mil får en bra bostadstillägg , tvingas ej att sälja och få alla möjliga bidrag.Varför min syster är tvungen sälja sommarnöjen?
 
P
Vore ju bättre att OM man nu ska hjälpa dom det är synd om så ge ett elbidrag/avdrag till dom med inkomst under tex 20 000 i månaden och som har elräkning på över ett visst belopp..

Eller att elräkningen når över tex 20-30 procent av total inkomst i hushållet

Naturligtvis justeras siffror och procentsatser så det bara hjälper dom som faktiskt behöver hjälp som fattigpensionärer och liknande

Finns ingen orsak att ge miljonärer och folk som tjänar 80 000 i månaden bidrag för hög elräkning..

Men det är ju ett tidigt valfläsk för att försöka fjäska in sig hos så många efterblivna som möjligt som röstar på bästa valfläsket varje år istället för att fundera hur politiken ser ut resten av åren och vilka partier som gör bra saker och vilka som bara ställer till det. Vill inte sätta namn på vilka partier osv då det bara spårar ur istället för ett vettigt samtal. men det är fan dags att vakna dom som röstar och sluta falla för löften som iaf aldrig kommer ske eller som blir så urholkade till bråkdel av ursprungligt löfte
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Bixias vd säger till Ekot nu på morgonen att fasta elpriser kommer att kräva en mycket större premie hädanefter. Dvs, fasta elpriser kommer att bli mycket dyrare än rörliga...
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bixias vd säger till Ekot nu på morgonen att fasta elpriser kommer att kräva en mycket större premie hädanefter. Dvs, fasta elpriser kommer att bli mycket dyrare än rörliga...
Tjajo, jag tror vi precis bevittnat en historisk händelse i stil med Mayarikets fall eller Palmemordet; att den naturlag där konsumenten är den som alltid sitter med svarte petter och blir ɹöʌʞunllɐp för en gångs skull inte varit giltig. Den niten kommer elhandelsbolagen aldrig mer gå på.
 
T tompaah7503 skrev:
Tjajo, jag tror vi precis bevittnat en historisk händelse i stil med Mayarikets fall eller Palmemordet; att den naturlag där konsumenten är den som alltid sitter med svarte petter och blir ɹöʌʞunllɐp för en gångs skull inte varit giltig. Den niten kommer elhandelsbolagen aldrig mer gå på.
Precis, det kunde man ju räkna ut med lillfingret. Den dag det lönar sig att ha fasta priser så måste ju bolagen ta tillbaka riskerna till sin favör igen...
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
De höga elpriserna har drabbat alla, inte rimligt att rikt folk med elbilar och utomhusspan och andra lyxslukare skall få tillbaka 2000kr. Slår ju helt fel.
där tycker jag att du hade fel, du har väl samma möjlighet som tex mig att binda ditt elpris, jag valde att binda i slutet av november till ett lite högre bundet pris för att jag visste att jag inte skulle klara av den höga toppen rent ekonomiskt. Jag förbrukar ca 3500 kWh på vintermånader. Och visst det är mycket, men någon elbil eller spa har jag ej,
 
T tompaah7503 skrev:
Det enda rätta hjälpen är en personlig pott på en rimlig nivå, säg 500 kWh / månad / person, som man får ekonomiskt stöd för.
Allt därutöver med uppvärmda pooler, sadelkammare och flera hundra kvadratmeter stora boytor är frivilliga val som folk själv kan betala för till marknadsmässiga priser.
och även du har ett frivilligt val att binda ditt elpris, eller?
 
Här är en Kinesiskt propagandavideo om Gen3 kärnkraft

Titta på den samtidigt som ni visualiserar hur motsvarigheten i Sverige är byggarbetare som för närvarande står och river Ringhals 1 (som kunde opererat i många år till) med plasmaskärare, vinkelkapar och betongbilningsmaskiner.

Vilket land ger mest hopp om framtiden?
Inte undra på varför Kineserna kommer "ta över världen". Vilket dom förtjänar.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.