Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
uuu och 111 till
  • Laddar…
B
..Och lika kalkylerad risk är det ju att bosätta sig med uppvärmning med direktverkande el, och välja att inte investera i ett bättre uppvärmningssystem.

Kan tycka att dessa pengar skulle göra mer nytta om folk fick det som omställningsstöd för att konvertera bort från direktverkande el.
 
  • Gilla
  • Haha
pjeta och 41 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
..Och lika kalkylerad risk är det ju att bosätta sig med uppvärmning med direktverkande el, och välja att inte investera i ett bättre uppvärmningssystem.

Kan tycka att dessa pengar skulle göra mer nytta om folk fick det som omställningsstöd för att konvertera bort från direktverkande el.
Du tror att alla med höga räkningar har direktverkande el då?
Jag har bergvärme och betalade 337% mer nu än för ett år sen, gjorde även av med mindre el. Tyvärr gick mitt avtal ut i november-december så att ens yppa ett enda ord om att binda vill jag inte höra.
Föräldrarna med elelement (avstängda sen länge) men kamin istället betalade endast 2200 kr.

Det hade varit bättre om inte idioterna sålt ut oss allihopa.
 
  • Gilla
TommyC och 31 till
  • Laddar…
Jag har inget stort hus, 160 m2. Ingen elbil, ingen jacuzzi, bastu, pool osv. Men jag har en elpanna och en FTx för ventilation och värme, 22 grader inne. Huset fullt av gäster julveckan, kall månad i Skåne men ingen isolerande snö. Elräkningen landar på 3350KWh för fesna 14.900 inkl allt.
Hade fast till oktober, 23 öre men ville så klart inte binda om för 1.50.
Samma 3350 KWh med rörligt i SE1 hade kostat en tredjedel av det. Är det rättvist? Är det då rättvist att de som får betala ett verkligt svenskt elpris får tillbaka samma som vi som får betala Europeiska priser, fast vi bor i Sverige? Om en norrlänning får 2000 så ska fan vi ha 6000 per månad. Vi betalar samma nätavgifter som alla andra, fast vi inte har samma nytta av det.

sen med alla avundsjuka kommentarer om ”rikt” folks hus o annat här inne så får man förmoda att alla är sossar, och då får ni väl ta er regering i örat…
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 18 till
  • Laddar…
S
Man får nog tycka lite som man vill, vissa som drabbats har haft fast pris som som övergått till rörligt i sämsta tänkbara tid. Väljer man att ha rörligt annars också så ska man väl inte behöva förvänta sig hur högt pris som helst? Men det finns faktiskt folk som verkligen behöver dom pengarna, och det glädjer mig att dom får hjälp.

Jag har fast pris och fjärrvärme så jag är inte drabbad av något högt pris.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Man får nog tycka lite som man vill, vissa som drabbats har haft fast pris som som övergått till rörligt i sämsta tänkbara tid. Väljer man att ha rörligt annars också så ska man väl inte behöva förvänta sig hur högt pris som helst? Men det finns faktiskt folk som verkligen behöver dom pengarna, och det glädjer mig att dom får hjälp.

Jag har fast pris och fjärrvärme så jag är inte drabbad av något högt pris.
Är det inte det som är hela grejen med rörlig, att man tar risken? Såvitt jag vet finns det inget som reglerar att räntan/kostnaden på ett rörligt avtal oavsett om det gäller el eller ränta på lånade pengar inte kan bli hur hög som helst, men rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
Kemiläraren och 7 till
  • Laddar…
Mitt 3-åriga fasta avtal löpte ut i november, även jag tog en risk med att vänta med att binda.
Surt sa räven.

Men det är extrema svängningar som få dödliga kunna förutse och jag tolkar att förslaget även kommer att nå dem med bundna priser.

Vi är sparsamma med elen och bor inte extravagant. ändå ligger jag ganska nära taket för kompensering med bergvärme.(Tänk på att ersättningen baserad på förbrukning, inte kostnad)

Vi får väl se vad det hela resulterar i för faktiskt plåster på såren, men med tanke på situationen så är det lite utanför de normala gränserna för risktagande med rörliga avtal.

Elpriset påverkar ju även samhällsekonomin och jag misstänker att det är på dessa grunder man nu drar i nödbromsen.

Men om jag förstår dig rätt så kan jag instämma i att det är rätt tröttsamt att höra om individer i media som har direktverkande el och rörligt avtal beklaga sig...
 
Redigerat:
  • Gilla
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
A
Ö öringen skrev:
Är det inte det som är hela grejen med rörlig, att man tar risken? Såvitt jag vet finns det inget som reglerar att räntan/kostnaden på ett rörligt avtal oavsett om det gäller el eller ränta på lånade pengar inte kan bli hur hög som helst, men rätta mig om jag har fel.
Men även de med fast pris har avtal som någon gång går ut och kan då hamna i läget att priset har skenat just när de ska ha nytt avtal så även en del med fasta avtal är drabbade.
 
  • Gilla
Thomas Lindkvist1 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
En del av riskkalkylen med att ha rörligt elpris är ju också den politiska delen. Ibland förlorar man (som när elområdena infördes) och ibland har MP lägligt nog fasats ut ur regeringen när det stora partiet vill ge oss risktagare bidrag. Så ser livet med risk ut.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S
Ö öringen skrev:
Är det inte det som är hela grejen med rörlig, att man tar risken? Såvitt jag vet finns det inget som reglerar att räntan/kostnaden på ett rörligt avtal oavsett om det gäller el eller ränta på lånade pengar inte kan bli hur hög som helst, men rätta mig om jag har fel.
Men vad är en rimlig risk? Det som händer med elpriset nu kan väl omöjligt räknas som rimligt. Folk har ju blivit övertygade om att rörligt är billigast, men helt plötsligt spårade priset ur och det blev jättedyrt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En del av riskkalkylen med att ha rörligt elpris är ju också den politiska delen. Ibland förlorar man (som när elområdena infördes) och ibland har MP lägligt nog fasats ut ur regeringen när det stora partiet vill ge oss risktagare bidrag. Så ser livet med risk ut.
Nu var väl bidraget baserat på hur mycket man konsumerade inte vad det kostade...

/ATW
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Nu var väl bidraget baserat på hur mycket man konsumerade inte vad det kostade...

/ATW
Det verkar så. Vi får se. Det blir alltid lite lustigt när man har presskonferensen innan man har utarbetat förslaget.
 
  • Gilla
Stig-Erik och 11 till
  • Laddar…
Jag band till 47öre plus moms i oktober då jag förstod vad detta skulle barka hän. Det var liksom ingen högoddsare att våran minst sagt obefintliga politiska långsiktighet i energipolitiken inte skulle få några effekter för oss konsumenter.

Lite beroende på hur kvalificering för detta bidrag kommer se ut kommer även jag få tillbaka en slant. För min del får de gärna behålla denna och investera dessa pengar i vårt eftersatta elnät.

Eller se till att vi har gott om reglerbar baskraft...
 
Redigerat:
  • Gilla
Helic och 11 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Men vad är en rimlig risk? Det som händer med elpriset nu kan väl omöjligt räknas som rimligt. Folk har ju blivit övertygade om att rörligt är billigast, men helt plötsligt spårade priset ur och det blev jättedyrt.
Under en 10 års period kanske rörligt pris blivit billigast trots vinterns höga priser?
Sen kanske det är så att vi inte kan räkna med att kunna binda för låt säga 40öre längre, utan den nya nivån för bundna avtal kanske kommer ligga uppåt en krona eller mer. Så om man nu hade ett bundet avtal som löpte ut i höstas så kanske det hade varit idé att binda ett år för drygt 1:- kWh och hoppats på lägre priser nästa vinter. Just nu kunde jag binda 3år för 94öre och 1år för 1,21:- om jag vill såg jag på vattenfalls hemsida.
 
S
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Andra länders regeringar låter befolkningen konkurrera om våran ström med subventioner. Är det fel? Ja! Men nu gör dom det och då är det ännu mer fel om inte våran regering ger oss lika villkor.
 
  • Gilla
Aston och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.