Hej, behöver input gällande en bastu.
Har en liten yta i källaren där jag tänkt bygga en bastu. Det ligger i ett hörn så två av väggarna blir då källarens ytterväggar, en blir en innervägg som vätter mot ett badrum och en vägg ska jag bygga. Ytterväggarna är puts och jag hade tänkt hoppa över att isolera dessa utan helt enkelt acceptera att en del värme läcker ut. Arean blir bara två m2 så jag tänker att det blir varmt ändå och jag kan inte se att det i övrigt kan bli problem. Kloka synpunkter tack! Häls Rickard
 
Jag gjorde en bastu i ett källarhörn, men jag lämnade 3 cm luft mellan källarväggen och bastuväggen, isolerade bastuväggen som vanligt och tänkte att springan skulle hjälpa källarväggen att torka ur. Åtminstone de åren jag bodde kvar där så kändes det vettigt
 
Ok! Tänkte ju hoppa över byggandet av innervägg och bara sätta bastun i utrymmet med ytterväggar. Kanske blir problem med fukt då?
 
Jag gjorde likadant som Plutus. Fungerat i 20 år, tror jag iaf. Jag har inte tittat bakom väggarna, men ingen konstig lukt hittills.
 
Jag köpte ett färdigt basturum som jag ställde in i badrummet. Funkar jättebra.
 
  • Gilla
Lgströ och 2 till
  • Laddar…
A andthe skrev:
Jag gjorde likadant som Plutus. Fungerat i 20 år, tror jag iaf. Jag har inte tittat bakom väggarna, men ingen konstig lukt hittills.
OK! De speciella "bastuskivorna" för isolering verkar som man ska sätta direkt mot väggen men du hade en luftspalt mot väggen och en mellan isolering och bastupanel, eller?
 
  • Gilla
tomson5
  • Laddar…
Att ha källarväggen öppen i bastun borde fungera om man lämnar dörren till bastun öppen efteråt så att väggen får torka ur. men väggen lär drypa av fukt medans man bastar, varm ånga och kall vägg.
 
Düsseldorff
Jag tror inte att det är någon bra idé att köra öppen källarvägg i bastun. Kommer bli fuktigt som fan.
 
P Plutus skrev:
Att ha källarväggen öppen i bastun borde fungera om man lämnar dörren till bastun öppen efteråt så att väggen får torka ur. men väggen lär drypa av fukt medans man bastar, varm ånga och kall vägg.
Tror du det funkar att sätta isoleringsskivorna dikt mot källarväggen och sedan en luftspalt mot panelen eller behövs det två luftspalter?
 
Om du skall bygga bastu mot yttervägg så skall du ha luftspalt mellan isolering och ytter vägg finns ritningar här på byggahus
 
Misstänkte det- tack för svar! Kan det räcka med 1-2 cm i spalt mot yttervägg månntro?
 
B Billroth skrev:
OK! De speciella "bastuskivorna" för isolering verkar som man ska sätta direkt mot väggen men du hade en luftspalt mot väggen och en mellan isolering och bastupanel, eller?
Om jag kommer ihåg rätt, så byggde jag med ca 5 cm mellanrum till ytterväggarna, Isoleringen ligger öppet mot den luftspalten,
 
Har luftspalt på 2-3 cm mot ytterväg, reglat med plåtreglar och isolering, tråd som hindrar isolering falla ut mot yttervägg.
På insidan är det skruvat masonit mot reglarna, läkt som ger luftspalt och sedan panel. Öppet upptill och nedtill vid panelen och samma för taket som sitter på läkt. Så inga lister i bastun som hindrar luften att ta sig in bakom bastupanelen i vägg och tak.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
PeterFalun
PeterFalun PeterFalun skrev:
kolla här
[länk]
Tylös instruktion skulle jag skriva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.