Min bra gamla Stiga Tornado (4 hk fyrtakt) har börjat krångla igen, såtillvida att den endast går ett par minuter i taget. Så har det blivit ibland tidigare säsonger och jag har då funnit "skit" i förgasaren.

Idag tänkte jag testa om det kunde räcka med att klunka i lite "Förgasarvätska" (som väl är samma som det som förr kallades karburatorsprit) istället för att plocka isär, men när den fortfarande stannat några gånger och jag skulle dra igång den igen var det plötsligt tvärstopp för snöret.

Jag testade då - sedan jag lyft av tändkabeln - att dra runt knivhållaren direkt för hand och det gick verkligen skittrögt till en början. Kollade även oljenivån som i mitt tycke inte var alarmerande låg, och upptäckte då  att hela motorn var påfallande het, och osade lite överhettad. Sedan har jag inte försökt startat den.

Kan spriten orsakat att gräsklipparen mer eller mindre tycks ha "nupit"? Eller vad?
 
Förgasarvätska är väl en röd olja som fylls i trotteln och som dämpar trottelns rörelser med hjälp av en dämpkolv?

Karburatorsprit är väl någon typ av denaturerad alkohol som används som frostskydd?

Rätta mig om det är fel.

Kolla så inte cylinder/vevhus blivit fyllt med oljan. Skruva loss tändstiftet och kolla om motorn fortfarande går tungt att dra runt.
 
Jesca_j har förklarat de ganska bra..

K-sprit är en grön - blåa vätska som man slår i 5 dl per 50 liter bensin.. Binder fukten i bensinen för att motverka motorproblem..
 
Jesca_j skrev:
Förgasarvätska är väl en röd olja som fylls i trotteln och som dämpar trottelns rörelser med hjälp av en dämpkolv?

Karburatorsprit är väl någon typ av denaturerad alkohol som används som frostskydd?

Rätta mig om det är fel.

Kolla så inte cylinder/vevhus blivit fyllt med oljan. Skruva loss tändstiftet och kolla om motorn fortfarande går tungt att dra runt.
På min flaska "Förgasarvätska" står det klart och tydligt att den ska blandas i bensinen och har färg som Stefan anger. På baksidan står bl.a. innehåller "2-propanol".

Jag har inte gjort något mer åt gräsklipparen ännu än att jag testade vrida runt lite innan jag "nattparkerade" den och motorn, som då kallnat helt, gick runt men kändes kärv.  :-?
 
Idag lossade jag tändstiftet, höll in en mejsel mot kolvens topp och vred sakta runt knivhållaren för hand. Det går skapligt att vrida runt, utom i kolvens nedre dödpunkt där man måsta ta i en hel del för att komma förbi.

Kan det vara det blyfria bränslet som ställt till det? Visserligen tillsatte jag blyersättningsmedel i 10-litersdunken jag fyller gräsklipparen ur och har kört upp kanske halva dunken, men när jag klunkade i förgasarvätska direkt i gräsklippartanken kanske det blev underskott där på blyersättningsmedel...? Är motorn så känslig?

Gräsklipparmotorn tvärstannade inte, innan den kärvade hårt vid påföljande startförsök, utan lät när den stannade som när bränslet tar slut i vanliga fall.

Jag funderar på att försöka spruta/hälla in något smörjande direkt genom tändstifthålet och testa om kärvandet försvinner. Några tips?
 
Troligtvis blev andelen sprit lite för stor.
Går motor för magert går den för varm. Spritdrift kräver en fetare bränsle/luftblandnig än bensin, så kör man på för stor spritinblandning går den för magert. Gissar att den blev för varm och skar, skruva av toppen och titta efter hur det ser ut!
 
Tål inte gräsklipparen sprit? ;D ;D ;D
Brukar inte slösa min sprit på gräsklipparen utan dricker den själv - sedan går gräsklipparen som smort! ::)
 
Troligtvis är motorn påv äg att ge upp. Kolvringarna kan vara nerslitna så att motorn förlorar kompr. när den blir varm. Fotografen har rätt, det blev nog lite väl mycket sprit vilken inte heller är så bra. testa att köra med tvåtaktsolja inblandat.
Funkar det bättre då så kan motorn gå ett tag till.
 
co skrev:
Tål inte gräsklipparen sprit? ;D ;D ;D
Brukar inte slösa min sprit på gräsklipparen utan dricker den själv - sedan går gräsklipparen som smort! ::)
Om man har handjagare så räknas man väl själv som gräsklippare? Och då är det ingen tvekan om hur man "tankar". :)
 
JanneT5 skrev:
Troligtvis är motorn påv äg att ge upp. Kolvringarna kan vara nerslitna så att motorn förlorar kompr. när den blir varm. Fotografen har rätt, det blev nog lite väl mycket sprit vilken inte heller är så bra. testa att köra med tvåtaktsolja inblandat.
Funkar det bättre då så kan motorn gå ett tag till.
Jag gjorde inga fler startförsök i höstas, men innan jag ställde undan klipparen för vintern lossade jag tändstiftet, blåste in lite motorolja och drog runt några gånger.

Nu när jag åter tagit fram klipparen och utan startambtioner testade dra runt tyckte jag att kärvandet försvunnit.

Men innan jag försöker starta den igen måste jag åter plocka isär förgasaren (har gjort det ett antal gånger tidigare) och rensa bort skit, ty det var säkerligen skit i förgasaren som orsakade de ursprungliga gångproblemen i höstas. Tyvärr går det ju inte att bara sätta ett bränslefilter på bränsleslangen - det finns ju ingen slang, utan förgasaren är mer eller mindre integrerad i tanken. Eller finns det något smart sätt att iallafall komplettera med ett bränslefilter?
 
Du kanske har skit i bensindunken?
Prova att tanka genom en tratt med ett kaffefilter i nästa gång.
Eller är det tanken på klipparen som har rostat så att det är färg/rostflagor som skiten består av?
Eller är det helt enkelt den nya moderna bensinen som fräter på lättmetalldelar i förgasaren och orsakar oxid på allt som kommer i närheten?
 
Fotografen skrev:
Gissar att den blev för varm och skar, skruva av toppen och titta efter hur det ser ut!
Är det en B&S motor finns det väl inget topp att plocka av.
Tror det billigatse är att köpa en ny motor än att renovera.
 
En briggs behöver inte blyersättning.

Det finns lös topp på dessa motorer som är sidventilare.

Alkoholen har en uttorkande effekt i cylindern och jag har för mig att på dessa motorer är cylindern borrad direkt i alu.

Dessutom är det som en föregående skrev, viktigt att man fettar på blandningen vid alkodrift.

Prova att lirka loss motorn det brukar kunna gå.
När den sedan startar så kan du prova att ge den mer bränsle på blandningsskruven.

Om motorn är kass så är det inte lönt att köpa ny då dessa kostar lika mkt som ny maskin.
 
Min gamla Briggs hade en tendens att få vatten i bensinen med jämna mellanrum ,så den tankade jag i k-sprit titt som tätt-utan några som helst följdfel!
Lite sprit kan nog inte skada,den smörjs ju lika mkt ändå,förutsatt att det finns olja i motorn!!!!!En möjlighet är väl att motorn har varmnypt eller skurit för att den har gått snålt pga skit i förgasaren!?
 
En kombination av sprit och en gammal motor utan uppfettning av bränsleblandning kan nog ganska säkert ge denna symptomen.
Den kanske hade skurit iallafall och dessutom vet vi inte om det är kolven eller veven som kärvar det är ju inte udda med med skuren/brusten vevstake i dessa Amerikanska skitmotorer.
Köp en med Honda motor nästa gång dom går tyst,jämt och har mkt kraft.

Det kan förresten sitta blått nylonrep i kniven.....inte helt udda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.