Funderar på att byta ut golvet i köket och undrar vilka för- och nackdelar ni ser med med det golvmaterial ni valt i era kök. Parkett? Laminat? Linoleum? Kork-och-plast (finns det fortfarande)? Eller något annat material?

Vi vill ha ett tåligt och lättstädat golv som dessutom gärna får vara snyggt och skönt att stå på när man jobbar i köket.

Tacksam för erfarenheter och tips!
 
Pergo vinyl klick. Ser ut som sten men är mjukare och varmare och vattentätt. Slapp golvvärme.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Pergo vinyl klick. Ser ut som sten men är mjukare och varmare och vattentätt. Slapp golvvärme.
Tack för tips!:)
 
Tarkett Extra vinylgolv,
Helt skarvfritt, kan vikas upp på vägg bakom kyl/ frys och diskmaskin
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
H HSP skrev:
Tarkett Extra vinylgolv,
Helt skarvfritt, kan vikas upp på vägg bakom kyl/ frys och diskmaskin
Tack för ditt tips! :)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
BirgitS
Parkett och i alla fall många laminatgolv är känsliga för vatten och därför inte tåliga och lättstädade i kök.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Parkett och i alla fall många laminatgolv är känsliga för vatten och därför inte tåliga och lättstädade i kök.
Tack för tips! :) Jag har sett att en del kök numera verkar ha parkett och har undrat om detta. Men jag visste inte att laminat också var känsligt för vatten? Så då är vinyl eller linoleum bättre?
 
BirgitS
Laminatgolv är känsligt genom att det kan rinna ner vatten genom skarvarna mellan brädorna.

Så har jag uppfattat det.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Düsseldorff
Klinker.
 
Klinker är för hårt att stå på och oförlåtande när man tappar saker på det.

Vinyl var mitt andrahandsval, blev solid vitsåpad ask som är mycket tåligt men såklart betydligt dyrare och mer svårstädat.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Om man inte har problem med märkena efter att något tappats i golvet (patina för oss med furu- eller grangolv!) tycker jag ett lackat massivt trägolv är bra även i kök. Lamellparkett däremot funkar inte.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Laminatgolv är känsligt genom att det kan rinna ner vatten genom skarvarna mellan brädorna.

Så har jag uppfattat det.
Tack!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Klinker.
H hapazard skrev:
Klinker är för hårt att stå på och oförlåtande när man tappar saker på det.

Vinyl var mitt andrahandsval, blev solid vitsåpad ask som är mycket tåligt men såklart betydligt dyrare och mer svårstädat.
Tack för input om klinker! :) Jag tror att det skulle bli för hårt att stå på och kanske lite kallt om man inte har golvvärme? Vi har ett stengolv i hallen och det är kallt och inte särskilt behagligt att gå på.
 
1 16386 skrev:
Om man inte har problem med märkena efter att något tappats i golvet (patina för oss med furu- eller grangolv!) tycker jag ett lackat massivt trägolv är bra även i kök. Lamellparkett däremot funkar inte.
Massivt trägolv har jag inte tänkt på - ska kolla. :) Det är kanske dock för rustikt i vårt kök. Är det breda brädor? Förutom matplatsdelen har vi ett smalt arbetskök (110 cm brett) och en lika smal gång som också skulle ha golvet och jag inbillar mig att den typen av trägolv är mer lämpliga för stora rum? Men jag kanske tänker fel.
 
Parkett funkar bättre än man tror, jag körde det själv efter ha diskuterat runt med olika golvförsäljare. Var länge inne på vinyl eller linoleum, klinker var inte aktuellt då det är för hårt och kallt.

Gällande vinyl förklarade en försäljare att "med det kan du ha pool i köket" och eftersom det inte var planen så skippade jag det. Det är dessutom relativt hårt, kallt och plastigt jämfört med linoleum eller parkett.

Linoleum rekommenderades att lägga som matta hellre än på bit, men försäljaren hade själv parkett "sedan 40 år och kommer lägga det igen".
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.