Målar du snickerierna med linoljefärg får du en vacker yta som både håller länge och slits vackert. Här berättar målaren Kritan hur han gör för att få ett bra resultat när han målar snickerier inomhus med linoljefärg. Det handlar bland annat om att ha lite färg på penseln för att kunna stryka så tunt lager som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Måla snickerier med linoljefärg inomhus - målarens bästa tips
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Bra artikel! Saknar lite om grundfärgen. Kan man använda vilken som helst, eller ska det vara någon speciell till linoljefärg?
 
Z ZipLock skrev:
Bra artikel! Saknar lite om grundfärgen. Kan man använda vilken som helst, eller ska det vara någon speciell till linoljefärg?
Det varierar mellan fabrikaten. Använder man Wibo så är det speciell grund- och mellanstrykningsfärg. Engwall & Claesson späder man med lacknafta eller terpentin. Jag har provat Allbäcks, Ottossons, Engwall & Claesson, Gysinge och Wibo men har landat i att E&C fungerar bäst ute och Wibo inne, men det gäller att prova sig fram och hitta ett system som man trivs med.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju även nämna att den gulnaden syns mer på ljusa färger (om det inte säger sig själv).
Så måla insidan av en garderob vit med linolja kommer den bli nikotinfärgad efter något år.

Jag tycker det är extremt stor kvalitetsskillnad mellan linolja och mordernare färger.

Det är även stor skillnad mellan de olika tillverkarna, Ottosons färger blir ganska blanka medans E&C blir mattare.
 
Jag målar uteslutande med linoljefärg, mest Allbäck och Ottossons. Ser man till att ha bra temperatur inomhus så kan även ottossons torka på ett dygn. Beror ju som vanligt på hur man blandar färgen och vilket underlag som skall målas. Allbäcks färg skall inte målas så tunt som de flesta andra, det gäller som alltid följa tillverkarens instruktioner. Jag gillar den fina yta som blir, även om det ( med allbäck och ottossons) är blankt inledningsvis så blir den inte lika blank efter ett tag, den mattas ner.
 
Jag skulle vilja veta hur man gör med möbler som är målade sedan tidigare med annan färg. Har ett gammalt handsnickrat runt klaffbord som är målat med nån snickerifärg innan. Färgen är fantastisk men börjar släppa och bli skavt. Skulle vilja måla det i linoljefärg nästa gång, men vill gärna slippa att slipa hela bordet trärent då det har många fina detaljer, slitningar och svarvade ben..
 
emmschen emmschen skrev:
Jag skulle vilja veta hur man gör med möbler som är målade sedan tidigare med annan färg. Har ett gammalt handsnickrat runt klaffbord som är målat med nån snickerifärg innan. Färgen är fantastisk men börjar släppa och bli skavt. Skulle vilja måla det i linoljefärg nästa gång, men vill gärna slippa att slipa hela bordet trärent då det har många fina detaljer, slitningar och svarvade ben..
Skrapa av det värsta, slipa kanterna så det blir jämnt och slipa över hela lätt.
Sen målar du det som om det vore trärent.

Färgen kommer bita oavsett, sliperiet är för att det ska bli jämn yta (dvs rent kosmetiskt).
 
  • Gilla
emmschen och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Skrapa av det värsta, slipa kanterna så det blir jämnt och slipa över hela lätt.
Sen målar du det som om det vore trärent.

Färgen kommer bita oavsett, sliperiet är för att det ska bli jämn yta (dvs rent kosmetiskt).
Inte bara det värsta, helt trären ska den vara



Sedan grunda och spackla
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bara det värsta, helt trären ska den vara
Sedan grunda och spackla
Ska och ska, det var ett modigt påstående.
Vi har målat med linolja över äggoljetempera utan att slipa öht. Funkade hur bra som helst.
Så jag påstår att ditt påstående är direkt felaktigt, det behöver absolut inte vara trärent.
Men beroende på olika faktorer så KAN det behövas skrapas helt trärent för att det ska bli ett bra resultat, men det BEHÖVER inte vara så.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bara det värsta, helt trären ska den vara

[bild]

Sedan grunda och spackla

Sitter underliggande färg bra så räcker det att slipa slätt. Men är det tjocka, krackelerarade eller flagnande färglager är det ju bäst att få bort så mycket som möjligt.
 
X xLnT skrev:
Ska och ska, det var ett modigt påstående.
Vi har målat med linolja över äggoljetempera utan att slipa öht. Funkade hur bra som helst.
Så jag påstår att ditt påstående är direkt felaktigt, det behöver absolut inte vara trärent.
Men beroende på olika faktorer så KAN det behövas skrapas helt trärent för att det ska bli ett bra resultat, men det BEHÖVER inte vara så.
Om förra ägaren använt plastfärg måste man det. För det ska bli som nytt iaf

 
X xLnT skrev:
Skrapa av det värsta, slipa kanterna så det blir jämnt och slipa över hela lätt.
Sen målar du det som om det vore trärent.

Färgen kommer bita oavsett, sliperiet är för att det ska bli jämn yta (dvs rent kosmetiskt).
Håller helt med om att linoljefärgen fäster oavsett det är trärent eller inte. Färg som redan sitter bra har jag låtit vara kvar, har bara slipat lite för att rugga upp ytan. Det har iallafall funkar bra för mig.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om förra ägaren använt plastfärg måste man det. För det ska bli som nytt iaf

[bild]
Nja, fungerar fint att måla linolja över akrylatfärg. Kan vara fördelaktigt att använda akrylatgrund ibland (inomhus) eftersom det snabbt ger en torr och ickesugande grund. Sitter bara färgen bra så behöver den inte bort helt.
 
H hapazard skrev:
Nja, fungerar fint att måla linolja över akrylatfärg. Kan vara fördelaktigt att använda akrylatgrund ibland (inomhus) eftersom det snabbt ger en torr och ickesugande grund. Sitter bara färgen bra så behöver den inte bort helt.
Ska du få fram alla detaljer måste du få trärent. Folk målar för tjockt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du få fram alla detaljer måste du få trärent. Folk målar för tjockt.
Du borde sluta med rena påståenden.
Den som ska måla ser ju vilka förutsättningar objektet har, vi pratade tekniska faktorer för färgen.
Vad som gäller estetiskt är upp till beställaren/målaren att hantera och bestämma.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.