S SueCia skrev:
Om TS har gjort hål på tätskiktet i våtutrymmet så går det ju knappast att rädda med silikon.

Jag hade gjort glasklart för min hyresgäst INNAN påskrivet avtal att borrhål i badrummes våtutrymme kommer debiteras, eventuellt nytt badrum står hyresgäst för. Svårt att kräva det om den infon inte framgått eller att badrummet är väldigt gammalt.

Det är oerhört dumt att borra i våtutrymmet iallafall.
Vad är det för trams. Klart att det går att "rädda" hål i tätskiktet med silikon. Eller rädda och rädda, det är ju så man gör enligt branschstandard. Rätt utfört är det inga som helst problem. Hur tror du duschväggarna mm sitter uppe hemma hos folk.

Däremot kan jag hålla med om att det var ogenomtänkt att göra detta själv i en hyresrätt. Hade varit smart att kolla med hyresvärd först. Har du gjort det rätt borde det vara lugnt.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Jag kan se tre möjligheter:
1) Hyresgästen kontaktar en fackman för att försöka få det intyg som efterfrågas
2) Hyresvärden kontaktar en fackman för att få ett intyg och återkräver kostnaden från hyresgästem med stöd av 12 kap 24 § jordabalk
3) Parterna kommer överens om att "det duger"

Eftersom 3) verkar uteslutet återstår valet att själv kunna diskutera möjliga lösningar med fackman eller inte.
Vad kostar punk 2? de är väl inget nytt badrum vi pratar om
 
J joakimlundberg skrev:
Vad kostar punk 2? de är väl inget nytt badrum vi pratar om
Det borde gå att lösa med enklare åtgärder, kanske tom verifiera att du har gjort rätt, och tar du dit en fackman själv på plats har du möjlighet att påverka lösningen. Låter du hyresvärden sköta det har han möjlighet att påverka lösningen.

Men hur gjorde du med hålet i regeln?
 
B byabin skrev:
Det borde gå att lösa med enklare åtgärder, kanske tom verifiera att du har gjort rätt, och tar du dit en fackman själv på plats har du möjlighet att påverka lösningen. Låter du hyresvärden sköta det har han möjlighet att påverka lösningen.

Men hur gjorde du med hålet i regeln?
Tack!
Borrade i med silikon, plugg, silikon, skruv.
Men läste sen att de var fel i och med att de inte var regel. Så silikonade igen de
 
T
Vadå vill ha ett säkert vatten intyg? Fattar ingenting, be din hyresvärd att dra åt helsicke. Inga problem att borra hål i ett badrum som vissa verkar tro.
 
  • Gilla
joakimlundberg
  • Laddar…
Det verkar vara många här som resonerar som hemmafixare att det är bara göra om man gör rätt. Kanske inte så förvånande på ett hemmafixarforum...

Se det istället som att du har renoverat ett badrum för 150000 i en bostad du sedan hyr ut och två år senare har hyresgästen, utan tidigare överenskommelse, någon gång under den tiden brutit tätskiktet utan något som visar att det är fackmannamässigt gjort vid tillfället. Skulle du tycka att det är ok med en ökad risk för senare våtrumsskada som du själv får bekosta? Tänk sedan att du har 100 sådana lägenheter och det är 10 som har gjort samma sak. Inte så självklart längre kanske att du ska ta risken?
 
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det verkar vara många här som resonerar som hemmafixare att det är bara göra om man gör rätt. Kanske inte så förvånande på ett hemmafixarforum...

Se det istället som att du har renoverat ett badrum för 150000 i en bostad du sedan hyr ut och två år senare har hyresgästen, utan tidigare överenskommelse, någon gång under den tiden brutit tätskiktet utan något som visar att det är fackmannamässigt gjort vid tillfället. Skulle du tycka att det är ok med en ökad risk för senare våtrumsskada som du själv får bekosta? Tänk sedan att du har 100 sådana lägenheter och det är 10 som har gjort samma sak. Inte så självklart längre kanske att du ska ta risken?
Om man vill att badrummet ska vara i nyskick efter uthyrningen så är det bäst att inte hyra ut alls. En hyresgäst får montera hyllor och till och med byta ut ett handfat i ett badrum.

https://www.hemhyra.se/tips-rad/det-har-far-du-fixa-hemma/

TS behöver inte oroa sig alls.
 
  • Gilla
Husärlivet och 4 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det verkar vara många här som resonerar som hemmafixare att det är bara göra om man gör rätt. Kanske inte så förvånande på ett hemmafixarforum...

Se det istället som att du har renoverat ett badrum för 150000 i en bostad du sedan hyr ut och två år senare har hyresgästen, utan tidigare överenskommelse, någon gång under den tiden brutit tätskiktet utan något som visar att det är fackmannamässigt gjort vid tillfället. Skulle du tycka att det är ok med en ökad risk för senare våtrumsskada som du själv får bekosta? Tänk sedan att du har 100 sådana lägenheter och det är 10 som har gjort samma sak. Inte så självklart längre kanske att du ska ta risken?
Tror dom flesta "hemmafixarna" som är aktiva på det här forumet klarar av att läsa sig till hur man gör en korrekt infästning i ett badrum. Är ju inte direkt svårt.

Men jag håller med dig i sak. Onödigt att låta hyresgästerna borra i badrummet. Måste dock ligga på fastighetsägaren att hyresgästerna vet om det, vilket inte verkar varit fallet för ts.
 
När vi flyttade in så hade vi en annan hyresvärd, några månader senare tog lansa som dom heter över de.

I de kontraktet jag skrev på samt info, står de ingenting om hål i badrum
 
C cotillion skrev:
Om man vill att badrummet ska vara i nyskick efter uthyrningen så är det bäst att inte hyra ut alls. En hyresgäst får montera hyllor och till och med byta ut ett handfat i ett badrum.

[länk]

TS behöver inte oroa sig alls.
Det är möjligt att TS gjort installationen rätt, men det finns inget som bekräftar det. Vilket värden efterfrågar. Processen är dock fel och värden har som det ser ut all rätt på sin sida vilket även din länk bekräftar:
men prata med värden först
 
B byabin skrev:
Det är möjligt att TS gjort installationen rätt, men det finns inget som bekräftar det. Vilket värden efterfrågar. Processen är dock fel och värden har som det ser ut all rätt på sin sida vilket även din länk bekräftar:
Värden kan fråga efter vad den vill utan att ha mer rätt för det. Det är inte så att man automatiskt blir skyldig att renovera badrummet om man inte frågar hyresvärden om lov innan man monterar en hylla i sin hyresrätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tror dom flesta "hemmafixarna" som är aktiva på det här forumet klarar av att läsa sig till hur man gör en korrekt infästning i ett badrum. Är ju inte direkt svårt.

Men jag håller med dig i sak. Onödigt att låta hyresgästerna borra i badrummet. Måste dock ligga på fastighetsägaren att hyresgästerna vet om det, vilket inte verkar varit fallet för ts.
Ja jag är ju själv hemmafixare så kunskapen betvivlar jag inte alls hos denna kategori. ;)

Ibland är det dock svårt att se det från "den andra sidan" när man letar lösningar. Genom att göra det kanske man enklare kan hitta en lösning som är acceptabel för båda parter. Jag skulle som sagt tagit din en hantverkare med våtrumsbehörighet för att få ett utlåtande om hur illa (eller inte) det är så kan man kontrollera skeendet själv. Risken är annars att värden gör på sitt sätt, vilket verkar vara onödigt stora åtgärder, och det mesta tyder på att han har rätten på sin sida att kräva ersättning.
 
  • Gilla
joakimlundberg
  • Laddar…
B byabin skrev:
Ja jag är ju själv hemmafixare så kunskapen betvivlar jag inte alls hos denna kategori. ;)

Ibland är det dock svårt att se det från "den andra sidan" när man letar lösningar. Genom att göra det kanske man enklare kan hitta en lösning som är acceptabel för båda parter. Jag skulle som sagt tagit din en hantverkare med våtrumsbehörighet för att få ett utlåtande om hur illa (eller inte) det är så kan man kontrollera skeendet själv. Risken är annars att värden gör på sitt sätt, vilket verkar vara onödigt stora åtgärder, och det mesta tyder på att han har rätten på sin sida att kräva ersättning.
Förstår, är beredd på en lättare renovering av den skada jag har gjort.

Men tycker att ett badrum är för mycket begärt
 
J joakimlundberg skrev:
Förstår, är beredd på en lättare renovering av den skada jag har gjort.

Men tycker att ett badrum är för mycket begärt
Nej, det låter helt orimligt.
 
J joakimlundberg skrev:
När vi flyttade in så hade vi en annan hyresvärd, några månader senare tog lansa som dom heter över de.

I de kontraktet jag skrev på samt info, står de ingenting om hål i badrum
Ett muntligt godkännande att göra hålen från första värden är ju bra att ha
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.