Artig og følge diskusjonen som norrmann..
Her I Norge er kompensasjonen 80% av gjennomsnittet for 1 måned over 70 øre Kwh Opp Til 3000Kwh, over 3000Kwh og du betaler full pris

Når det er sakt er det nesten ett strømopprør i Norge og man vil ha innført en makspris på ca 50 øre Kwh, dagens regjering har store problemer og vi har protestgrupper på Facebook som har fått 650,000 medlemmer i løpet av de siste månedene
 
  • Gilla
Eldpuman och 9 till
  • Laddar…
E Espen68 skrev:
Artig og følge diskusjonen som norrmann..
Her I Norge er kompensasjonen 80% av gjennomsnittet for 1 måned over 70 øre Kwh Opp Til 3000Kwh, over 3000Kwh og du betaler full pris

Når det er sakt er det nesten ett strømopprør i Norge og man vil ha innført en makspris på ca 50 øre Kwh, dagens regjering har store problemer og vi har protestgrupper på Facebook som har fått 650,000 medlemmer i løpet av de siste månedene
Tack för att du berättar om situationen i Norge. Jag blir imponerad över Norrmännen som tar sig tid att protestera och säga ifrån. Min respekt för er växer för varje år.

Sveriges protestgrupp på Facebook hade bara 35.000 medlemmar häromdagen.

Om ändå svenskar hade 10% av er energi & handlingskraft så skulle mycket kunna förändras till det bättre i Sverige!

Men det är ju enklare och bekvämare att skylla på Ryssland.
 
  • Gilla
Eldpuman och 6 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
2000:- är maxbeloppet som utfaller om man har högre förbrukning än 2000kwh/månad.
Dvs ersättning kommer att lämnas även för lägre förbrukning i skala efter förbrukning.
Pengarna räcker inte för det tyvärr. Men jag hoppas att det är fallet. Dock är skrivningen vag precis på den punkten.

Det är väl som med höjningen av pensionerna. Ingen vet ett skvatt vad det blir,
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vilket idiotförslag, man blir upprörd, så de som använder mest och slösar får stöd. Det enda rätta hade varit att slopa skatten rakt av.
håller absolut med dig, dom som snålat och dom som inte har riktigt så stort lyxigt hus får ingen hjälp… småhus borde få 1000:- tex.. inte så PK
 
V vik_tor skrev:
Tack för att du berättar om situationen i Norge. Jag blir imponerad över Norrmännen som tar sig tid att protestera och säga ifrån. Min respekt för er växer för varje år.

Sveriges protestgrupp på Facebook hade bara 35.000 medlemmar häromdagen.

Om ändå svenskar hade 10% av er energi & handlingskraft så skulle mycket kunna förändras till det bättre i Sverige!

Men det är ju enklare och bekvämare att skylla på Ryssland.
Tack :) Hos oss er det regjeringen som får gjennomgå men de fleste er klar over at det er det "Grønne Skiftet" ikke minst i Tyskland som har skylden, Russland er bare en liten del av problemet

Sjekk gjerne hvordan vi reagerer på strømprisene her https://www.facebook.com/groups/385694582109449
 
  • Älska
vik_tor
  • Laddar…
Om det här förslaget går igenom kommer jag alltså att få en "återbäring" som tröst för att min elräkning fördubblades i december 2021, jämfört med december 2019, trots minskad elförbrukning?

Det var väl fint. Fast jag räknar kallt med att få betala skatt på de tvåtusen kronorna...

Det är i alla fall inget som kommer att få mig att rösta på S i nästa val.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
Det sas ju att detta finansieras med extraintäkterna staten får från skatter som rinner in pga att elpriserna är så höga. ..Då "kostar" det ju inte staten någonting.


Sen finner jag det störande att så många tjatar om att det bara är rika och slösare med spabad och fan och hans moster som har så ENORMA elräkningar på >2000kWh.

Skärp er, jag bor själv, i 150kvm villa, har extraisolerat, nya fönster, luftvärmepump, eldar i kamin när det är som kallast och håller allmärnt låg temperatur i huset för att spara ström, ÄNDÅ låg jag på över 2000kWh i såväl november som december. Jag har inget spabad, är inte med i elbilskyrkan, jag bastar inte, jag har 15-17 grader inomhus och går klädd i fleece och tofflor. Vad fan tycker ni jag ska spara el på ? jävla elitism.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Pengarna räcker inte för det tyvärr. Men jag hoppas att det är fallet. Dock är skrivningen vag precis på den punkten.

Det är väl som med höjningen av pensionerna. Ingen vet ett skvatt vad det blir,
Skärmdump av en nyhetsartikel på en mobil enhet med kommentarer och reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort sagt det är Putins fel igen.
Kineserna är rätt att kalla västländska systemet som "dumakrati", det räcker bara att kritiskt tänka när man lyssnar på....
 
Sossefläsk i vanlig ordning.
 
  • Gilla
Kojaxx
  • Laddar…
A
O olleg07 skrev:
Kort sagt det är Putins fel igen.
Kineserna är rätt att kalla västländska systemet som "dumakrati", det räcker bara att kritiskt tänka när man lyssnar på....
Hur menar du med att det är Putins fel?
att Asien marknaden rullar oerhört bra för Ryssland?
 
Istället för att visa ytterligare en nyhetsartikel som försöker tolka innehållet i förslaget så kan ni väl läsa regeringens egen information?



Skärmdump från regeringens webbplats visar artikel om elpriskompensation med FAQ-sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor?
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Allt man hör är bara bla bla bla rituella svarskomentarer dom spottar ur sig så vi ska famla bort oss i vad dom sagt å inte sagt. Sen skylla på andra att som minsann inte ställer upp. Samma visa vilket parti det än handlat om. "Om vi hade fått bestämma så då!" Tror bara att vi måste anpassa oss att svensk politik slås fast av topp skiktet. Sen vi andra medborgare tycker dom ska rätta oss efter dom som vet bäst.
Nästa steg är att installera solceller och vara tyst om det. Men då blir man vill kriminell när dom ser att mätaren tickar 0
 
  • Gilla
Ironcastle och 1 till
  • Laddar…
O olleg07 skrev:
Kort sagt det är Putins fel igen.
Kineserna är rätt att kalla västländska systemet som "dumakrati", det räcker bara att kritiskt tänka när man lyssnar på....
Nei det er bare delvis sant, problemet er at Kull og atomkraftverk legges ned uten en stabil erstattning (Vindmøller), det skaper ett underskudd i kraftproduksjonen og man prøver og kompansere med økt strømproduksjon med gasskraftverk.
Tingen er at Russland/Putin leverer som avtalt, MEN vil ikke levere mer gass enn avtalt, noe som får prisen på gass til og øke som igjen gjør at prisen på elektrisitet øker..
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E Espen68 skrev:
Artig og følge diskusjonen som norrmann..
Her I Norge er kompensasjonen 80% av gjennomsnittet for 1 måned over 70 øre Kwh Opp Til 3000Kwh, over 3000Kwh og du betaler full pris

Når det er sakt er det nesten ett strømopprør i Norge og man vil ha innført en makspris på ca 50 øre Kwh, dagens regjering har store problemer og vi har protestgrupper på Facebook som har fått 650,000 medlemmer i løpet av de siste månedene
Förstår jag rätt, att alla får rabatt på baskonsumtionen? Det verkar ju mest rättvist. Men om man brukar mer så betalar man fullt pris.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.