Ser också ut som att jag är "vinnare" i det här lotteriet men det kompenserar jag med jättenitlotten att betala ca 12 000 kr/år i fordonsskatt på bilen - till elbilsköparnas stora glädje. ;)
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Expressen premium vill även förklara hur vi använder hushållselen men det är knappast något typiskt hushåll som har den här förbrukningen:

SÅ MYCKET KOSTAR HUSHÅLLSELEN
För ett vanligt hushåll som lägger 2 050 kronor per månad på hushållsel fördelas elförbrukningen ungefär så här:

Kylskåp och frys: 415 kronor.

Belysning (inne och ute): 415 kronor.

Tvättmaskin och torktumlare: 415 kronor.

Tv, radio och datorer: 310 kronor.

Spis och köksutrustning : 310 kronor.

Diskmaskin: 125 kronor.

Källa: Länsförsäkringar.
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ser också ut som att jag är "vinnare" i det här lotteriet men det kompenserar jag med jättenitlotten att betala ca 12 000 kr/år i fordonsskatt på bilen - till elbilsköparnas stora glädje. ;)
Och om du har turen att köra på diesel möjligheten att inhandla drivmedel för facila priset på drygt 20 kr litern. ;)
 
A
hörde nyss..
20.öre per kWh i morgon.. över hela landet.. (y)
det stormar i fjällen.. ;)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Och om du har turen att köra på diesel möjligheten att inhandla drivmedel för facila priset på drygt 20 kr litern. ;)
Precis sån tur har jag!:D
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hörde nyss..
20.öre per kWh i morgon.. över hela landet.. (y)
det stormar i fjällen.. ;)
Då blir det ju perfekt att få tillbaks 1:- per kWh av staten.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Så alla med timdebitering maxar säkringarna för att komma upp i 2MWh under januari.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det rimliga är ju att det är per elabonnemang. Elbolagen har ju ingen rimlig möjlighet att kontrollera om du är skriven på adressen.
Perfekt, jag förbrukar nog 4000 kWh i januari. Efter 2000 kWh hemma så stänger jag av allt och flyttar till sommarstugan och kör resten där. Billigare elområde där är det också.
 
P Pin skrev:
Perfekt, jag förbrukar nog 4000 kWh i januari. Efter 2000 kWh hemma så stänger jag av allt och flyttar till sommarstugan och kör resten där. Billigare elområde där är det också.
Skriv dig i stugan också, för säkerhets skull!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skriv dig i stugan också, för säkerhets skull!
Kan man dubbelbokföra sig? Eller är det fake skilsmässa som behövs för svart bälte i fusk och mygel?
 
  • Gilla
TanjaCh
  • Laddar…
Pengarna kan omöjligen räcka till att ge alla 1 kr/kwh upp till 2000 kwh. Det fattas då ett antal miljarder.

Likaså kan det inte vara så den som förbrukat 1999 kwh får 0 kr och att den som gjort av med 2001 kwh får 2000 spänn.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Pengarna kan omöjligen räcka till att ge alla 1 kr/kwh upp till 2000 kwh. Det fattas då ett antal miljarder.

Likaså kan det inte vara så den som förbrukat 1999 kwh får 0 kr och att den som gjort av med 2001 kwh får 2000 spänn.
Energiministern sitter med denna matteuppgift och löser ekvationen med reverse engineering baserat på presskonferensen och pressmeddelandet i detta nu. :D
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Energiministern sitter med denna matteuppgift och löser ekvationen med reverse engineering baserat på presskonferensen och pressmeddelandet i detta nu. :D
De pratade ju om en trapp...
så det blir nog så att alla som ligger mellan två "trappsteg" får lika mycket och ev ett minsta krav på kWh för att få nått öht.
Undrar hur oavsett förslag kommer att kunna baxas igenom riskdagen .... högern är nog inte på pigg på att Sossarna sågade Moderaternas förslag på pressträffen
 
P Pin skrev:
Kan man dubbelbokföra sig? Eller är det fake skilsmässa som behövs för svart bälte i fusk och mygel?
Varför behöver ni vara skrivna i huset? Jag har grannar som är skrivna i sommarstugan på sommaren och i lägenheten på vintern. De bor på olika platser på olika delar av året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.