A
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Helt ärligt tycker inte för 5öre synd om de som har utomhusspa, bastu, sommarstugor/vinterstugor mm som är ett faktiskt lyx. Då har man råd att betala sky höga elräkningar. Man skall kunna lite på rimliga elpriser året runt oavsett var man bor i Sverige . Bor i SE2 och gör av med ca 2100 kWh för Dec har prognos samma för Januari. Lite konstigt att man skall få 2000kr/mån när man ligger strax över tycker jag iaf. Betalar 1093 kr för dessa så skall jag då få 2000:- från staten? Kanske misstolkat men för mig är det inte nödvändigt.
Du blir då en subventionerad herre som kan gynna samhället genom att spendera... ;)
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
A
J jimmie.p skrev:
Inte så konstigt att du inte ser problemet om du bor i SE2. I SE3 och SE4 var priset ca 2,5X högre än SE2 i december. Hitills i januari är elpriset 3 gånger högre i SE4 än i SE2.
Och jag som bor i S2... Men ändå ser problemen är jag ett unikum eller är vissa som kraxar om fastavtal lite skadeglada nu när energin är dyr.. Men det slår snart om.
Och eftersom fin väder nu sker i fjällen..
Så kan vårfloden och magasinfyllnaden för vattenkraft bli gynnsam.. (y)
 
Vad jag har lärt mig av den här soppan är att jag aldrig mer kommer snåla på elförbrukningen när den är billig utan njuta av varje kWh jag förbrukar. Ta en extra dusch. Ett extra bad. Dammsuga lita oftare. För det kommer komma en dag när den här vinterns elpriser blir det nya normala och man tvingas snåla och ställa om till ett mer spartanskt liv.
 
Vi får väl se hur det blir med detta elbidrag, hela pandemihanteringen och praktiskt taget alla ändringar som gjorts de senaste minst tio åren har gjort precis samma sak.

Fört över pengar till de som redan har.

  • Mitt i en miljökris som kräver minskad konsumtion av el ges bidrag till de största konsumenterna. Behövsprövning är för svårt att ordna. Samtidigt som försäkringskassan och alla andra system riktatde mot behövande behovsprövar så in i helvete hårt med avslag stämpeln ständigt i näven.
  • Amerikanska företag får extrema elsubventioner för serverhallar som knappt har några anställda. "tänk på jobben" samtidigt som det vore mycket billigare att bara ge detta fåtal lön för livet utan motrestation.
  • I princip alla pandemipengar går till företag i stället för till behövande individer med resultatet att pengarna sipprar in i vinster, bonusar och löner för ledningen. Ett stort jävla bidrag till de rikaste.
  • Vården får inga större marginaler i och med pandemin men pengarna fortsätter att gå till företagare.
  • Glömde penninpolitiken. Quantitative Easing är också en ren överföring till de rikaste.

De som pratar om kärnkraft på ubåtar borde fundera på annan användning av fordonet. Saboterar man överföringen till europa är elkrisen löst.

GBYDAt6.png
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Vi får väl se hur det blir men detta elbidrag, hela pandemihanteringen och praktiskt taget alla ändringar som gjorts de senaste minst tio åren har gjort precis samma sak.

Fört över pengar till de som redan har.

  • Mitt i en miljökris som kräver minskad konsumtion av el ges bidrag till de största konsumenterna. Behövsprövning är för svårt att ordna. Samtidigt som försäkringskassan och alla andra system riktatde mot behövande behovsprövar så in i helvete hårt med avslag stämpeln ständigt i näven.
  • Amerikanska företag får extrema elsubventioner för serverhallar som knappt har några anställda. "tänk på jobben" samtidigt som det vore mycket billigare att bara ge detta fåtal lön för livet utan motrestation.
  • I princip alla pandemipengar går till företag i stället för till behövande individer med resultatet att pengarna sipprar in i vinster, bonusar och löner för ledningen. Ett stort jävla bidrag till de rikaste.
  • Vården får inga större marginaler i och med pandemin men pengarna fortsätter att gå till företagare.

De som pratar om kärnkraft på ubåtar borde fundera på annan användning av fordonet. Saboterar man överföringen till europa är elkrisen löst.

[bild]
Man kan ju också reflektera över att tyska politiker driver upp elpriserna i hela Europa genom att de lägger ned kärnkraften. Är det verkligen beslut som de tyska politikerna skall har rätt att fatta?
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
[bild]
Den bilden säger mer än 1000 ord.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju också reflektera över att tyska politiker driver upp elpriserna i hela Europa genom att de lägger ned kärnkraften. Är det verkligen beslut som de tyska politikerna skall har rätt att fatta?
Det är en fråga jag förväntade mig att media skulle ställa under pressträffen.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan det också vara en missuppfattning att alla med hög förbrukning har det pågrund av spa-bad?
Nej, det är enbart baserat på fördomar :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju också reflektera över att tyska politiker driver upp elpriserna i hela Europa genom att de lägger ned kärnkraften. Är det verkligen beslut som de tyska politikerna skall har rätt att fatta?
haha menar du att svenska politiker borde fatta beslutet :) Känns som det finns enklare lösningar än att underminera demokratin och nationalstaten även om jag självklart är för nationalstatens avskaffande.
 
Någons som vet vad som gäller här?

Bor i lägenhet med elvärme, elområde 3, rörligt elpris, snittförbrukning 2000 kwh/ månad (vinter). Räknar med att få en elräkning på ca 6.000 i december inklusive nätkostnaden.

Får jag tillbaka något? Hur mycket i så fall?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Någons som vet vad som gäller här?

Bor i lägenhet med elvärme, elområde 3, rörligt elpris, snittförbrukning 2000 kwh/ månad (vinter). Räknar med att få en elräkning på ca 6.000 i december inklusive nätkostnaden.

Får jag tillbaka något? Hur mycket i så fall?
Ingen vet, men det är ju inte orimligt att tolka det som att du kommer att få runt 2000kr per månad under tre månader.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ibland blir man arg. Varför ska mina skattepengar undermåliga installationer. Dumheter.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen vet, men det är ju inte orimligt att tolka det som att du kommer att få runt 2000kr per månad under tre månader.
Eller ingenting? Om det stegas upp i en trappa från 2.000 kwh?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eller ingenting? Om det stegas upp i en trappa från 2.000 kwh?
Det är en ännu okänd trappa mellan 0-2000kwh.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Vanligt folk kör inte elbil.
titta på tex MG där du kan leasa en för 2000:-/månad och för majoriteten få en ny bil för samma pris som sin gamla (inkl rep, försäkring och bränsle).
De sålde slut sin ranson på nolltid :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.