C
D Daniel 109 skrev:
Här finns presskonferensen. [länk]
Ha ha ha, vilken otrolig antiklimax under frågestunden när det som en parantes slinker ur Mikael Damberg att det akuta stödet man nu föreslagit inte kommer att vara aktuellt för december, januari eller februari. :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, vilken otrolig antiklimax under frågestunden när det som en parantes slinker ur Mikael Damberg att det akuta stödet man nu föreslagit inte kommer att vara aktuellt för december, januari eller februari. :crysmile::crysmile:
Verkligen .. hur kan man stå och presentera något när man inte ens vet själv vad det är dom presenterar. Dom har hållt på i veckor med detta, och dom vet ännu inte. Patetiskt.

Sen har dom tjänat mer än 6miljardet EXTRA i skatter & moms under enbart December och dom får det att låta att man nu är otroligt givmild. Nä det blir att rösta rätt i år ..
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 6 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ha ha ha, vilken otrolig antiklimax under frågestunden när det som en parantes slinker ur Mikael Damberg att det akuta stödet man nu föreslagit inte kommer att vara aktuellt för december, januari eller februari. :crysmile::crysmile:
glöm inte bort vad denne herre med Åsa ställde till i ett departementet... Så nja räkna inte med så höga återbäringar..
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, vilken otrolig antiklimax under frågestunden när det som en parantes slinker ur Mikael Damberg att det akuta stödet man nu föreslagit inte kommer att vara aktuellt för december, januari eller februari. :crysmile::crysmile:
eeeh?
under frågestunden sa de ju att detta var en retroaktivt kompensation för just dec-jan-feb.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
eeeh?
under frågestunden sa de ju att detta var en retroaktivt kompensation för just dec-jan-feb.
Jo men han sa aldrig när detta stöd skulle betalas ut.. ;)
det blir väl vad jag kan tänka mig, kredit på kommande faktura..
 
Maskintok skrev:
Jo men han sa aldrig när detta stöd skulle betalas ut.. ;)
det blir väl vad jag kan tänka mig, kredit på kommande faktura..
ah, ni tänkte så :)
Tror du har helt rätt med att det kommer att bli en kredit pott på kommande fakturor.
Dvs lagom till nästa vinter så är potten slut och folk kommer att få en el-pris-chock värre än denna :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
ah, ni tänkte så :)
Tror du har helt rätt med att det kommer att bli en kredit pott på kommande fakturor.
Dvs lagom till nästa vinter så är potten slut och folk kommer att få en el-pris-chock värre än denna :crysmile::crysmile:
Japp sedan är det mer admin lämpligt att utföra en återbäring på det sättet än att aktivt leta efter de som ska ha betalt...
 
N nissebrun skrev:
norr


”Vi i söder” har knappast mandat att privat börja bygga ut elproduktionen utan det bör nog skötas av de som är valda att styra landet. Om ni i norr privat lyckats bygga upp en bra elproduktion så är ni bara att gratulera.
Regeringen sköter inte elproduktion.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
K Kasper10 skrev:
Regeringen sköter inte elproduktion.
När sålde regeringen sin andel i Vattenfall? Kan du skicka länk?

När slutade regeringen styra vilka som skall sitta i Vattenfalls styrelse? Kan du skicka länk?
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
125kvm +60kvm kallt källaren 2247kw december 3189kr bergvärme...
Nästa år blir det inga ljusbelysningar... Kostar som fan el priset går upp hela tiden
 
T tompaah7503 skrev:
Regeringen meddelar nu att de med förbrukning över 2000 kWh / månad får 2.000 kr av staten.
Fullständigt bakvänt.
De som har investerat i energieffektivisering och minskad förbrukning får således inte ett skit. På enklare svenska: tar du inget ansvar, så får du pengar.
Japp, här har jag investerat i LLVP, bytt VVB och sparat vad jag kan.

Jag har sänkt temperaturen till 16-18 grader i huset, direktverkande el är satt på typ frostvakt för att inte vara igång och garaget är kallt. Duschar enbart kväll och använder i övrigt inte varmvatten alls.

Har kommit ner i lite drygt 1600 kWh för december och som lön för mödan så får jag alltså ingen hjälp alls med det som troligtvis kommer bli den högsta elräkningen jag någonsin haft.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J jimmie.p skrev:
Stödet gäller villor och småhus som värms upp med el. Max stöd 6000kr (2000kr per månad). Vart trappan för stödet startar är inte bestämt så det kommer inte vara ett krav på minst 2000kWh per månad för att få stöd. Om man förbrukat 1950kWh så får man fortsatt stöd men inte maximalt. Detta klargjordes i frågestunden efter presskonferensen.

Men detta känns oerhört ofärdigt och man kan inte räkna med att stödet betalas ut i vinter utan det kommer ta månader innan detta är på plats enligt Mikael Damberg. I Norge gick det fort att lösa direkt på elräkningen men i Sverige är det omöjligt..
Det blir som med allt annat som kommer från sossarna... 99% snack och 1% verkstad
När väl stödet betalas ut(de få kr det nu kommer bli) så har folk redan glömt och gått vidare... Redo att vara valboskap åt sossarna ännu en gång
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
När sålde regeringen sin andel i Vattenfall? Kan du skicka länk?

När slutade regeringen styra vilka som skall sitta i Vattenfalls styrelse? Kan du skicka länk?
När sparkade regeringen senast VD för Vattenfall pga att personen inte hade "rätt" åsikter om kärnkraft?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
När sparkade regeringen senast VD för Vattenfall pga att personen inte hade "rätt" åsikter om kärnkraft?
Ja de såg ju till Anna Borg kom till position 2017...:thinking:;)
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
den svenska kärnkraftsproduktionen ägs till 45% av utlandet – är det ett problem?
Jag ser inte detta som ett problem då de är delägare och bolagen som producerar bedriver verksamheten i Sverige och betalar skatt här
Vad jag avser är de helägda bolag som säljer den producerade elen billigt till sitt utländska moderbolag som sedan säljer elen dyrt till sina kunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.